Data modyfikacji:

Pompowanie opon azotem - Czy warto pompować koła azotem?

Autor: Łukasz Wulkanista

W ciągu ostatnich kilku lat wzrosło zainteresowanie pompowania opon samochodowych azotem zamiast sprężonym powietrzem. Rozwiązanie to od wielu lat stosowane jest w przypadku samochodów wyścigowych. Czy jednak w przypadku pojazdów cywilnych jest to zwyczajny chwyt marketingowy czy rozwiązanie to niesie za sobą wymierne korzyści?

Zacznijmy od przypomnienia, czym jest azot. To bezwonny i bezbarwny gaz, który nie ma smaku, jest niepalny, wolny od wilgoci i mało aktywny chemicznie. Dlatego m.in. sprawdza się doskonale w samochodach rajdowych czy bolidach Formuły 1, zapewniając większy poziom bezpieczeństwa kierowcom i mechanikom. Azot jest także głównym składnikiem powietrza, jest go w nim ok. 78%. Tutaj wiele osób może zwrócić uwagę, że w takim razie po co wymieniać sprzężone powietrze na azot. Otóż azot stosowany do pompowania opon jest odseparowany od wilgoci i innych związków chemicznych, a to ma spory wpływ na utrzymanie opon i felg w dobrym stanie.

Zalety czyli co daje pompowanie azotem?

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, testy azotu jako wypełniacza opon samochodowych trwają już od 40 lat, czyli całkiem długo. Próby przeprowadzane w laboratoriach pokazały, że opona napompowana azotem zyskuje na swojej żywotności. Najpierw rozwiązanie to w oponach pojazdów użytkowych, zwłaszcza pracujących w ciężkich warunkach. Później dopiero trafiło do sportu, aż wreszcie stało się praktycznie powszechnie dostępne.

Azot jest mniej kurczliwy, dzięki czemu nie powoduje odkształcania się opon oraz felg. Utrzymuje ciśnienie w oponach trzy razy dłużej niż robi to powszechnie używane powietrze. Nie powoduje korozji felg i opóźnia proces utleniania obręczy kół.

Dodatkowo, azot nie zmienia swojej objętości niezależnie od temperatury. To pozwala na utrzymanie stałego ciśnienia w oponie. A jak wiadomo, niewłaściwy poziom ciśnienia w oponie może zwiększyć zużycie paliwa i przyspieszyć ścieranie bieżnika opony, a tym samym podnieść koszty eksploatacji pojazdu.

Kolejną zaletą tego, że azot nie reaguje na zmiany temperatury, jest zminimalizowanie ryzyka „wystrzelenia” opony podczas jazdy. Innymi słowy, azot daje nam większe poczucie bezpieczeństwa w trasie.

Eksperci podkreślają też, że auto na oponach wypełnionych azotem lepiej się prowadzi (zwłaszcza w zakrętach), ma też krótszą drogę hamowania i lepiej rusza z miejsca.

Pompowanie azotem a powietrzem

Jak to wygląda w porównaniu z tlenem? Sprzężone powietrze, którym pompuje się w warsztatach, bywa często zanieczyszczone. Oprócz niego do wnętrza opony mogą się dostać wilgoć, które wywołuje korozję, oraz olej, który przyspiesza starzenie się gumy. Dodatkowo tlen bardzo łatwo wchodzi w reakcję z gumą, wywołując jej twardnienie, kruszenie i wpływając negatywnie na poziom elastyczności.

Skład powietrza, fot. Świat pod lupą, epodreczniki.pl  

Wady pompowania kół azotem

Stosowanie azotu nie wiąże się jednak z samymi zaletami. Rozwiązanie to może być kłopotliwe. Warto też pamiętać, że opon napełnionych azotem nie dopompujemy na stacji benzynowej, gdyż - przynajmniej póki co - nie dysponują one tego typu sprzętem. Również samo pompowanie azotem jest zazwyczaj dwukrotnie droższe od podobnej usługi z użyciem sprzężonego powietrza. Z drugiej strony - nie robimy tego aż tak często.

To w końcu warto czy nie warto?

Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. Eksperci zgodnie podkreślają, że rozwiązanie to jest przede wszystkim przydatne osobom, które przemierzają dużo kilometrów, czyli. np. przedstawicielom handlowym. Również posiadacze dużych flot samochodowych powinni rozważyć skorzystanie z tego rozwiązania. Owszem, może ono być droższe od napełniania opon powietrzem, ale w dłuższym rozliczeniu pomoże jednak zaoszczędzić. Opony napełnione azotem będą służyć dłużej, podobnie jak i felgi, które nie będą narażone na szybką korozję. Ciśnienie niższe o 0,2 bara od standardowego zwiększa zużycie opon nawet o 10 proc. A jeśli różnica ta wyniesie 0,6 bara, żywotność opon zmniejsza się o połowę. A to już dużo. Również spalanie paliwa może być bardzie ekonomiczne w przypadku korzystania z azotu, nawet o 2 procent. To wszystko sprawia, że pompowanie opon azotem staje się coraz bardziej popularne i przekonuje się do niego coraz więcej kierowców.  

Gdzie pompować?

Coraz więcej zakładów wulkanizacyjnych oferuje usługę pompowania opon azotem, dzięki czemu usługa ta jest coraz łatwiej dostępna. Najpopularniejszą metodą jest pompowanie bezpośrednio z butli. Zawierają one zazwyczaj ok. 92 procent azotu, więc nie są rozwiązaniem idealnym, mimo iż łatwiej dostępnym. Pompowanie z butli może sprawić, że do opony i tak dostanie się minimalna ilość tlenu.

Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnej wytwornicy azotu, która pozwala na uzyskanie azotu z powietrza. Warto więc upewnić się, że warsztat do którego się wybieramy, dysponuje takim urządzeniem.

Dodatkowo, zanim napełnimy oponę azotem, należy najpierw wyssać z niej powietrze. Służą do tego specjalne urządzenia, wyposażone w pompę próżniową i pistolet. Jeśli opona była już wcześniej napełniona azotem i chodzi nam jedynie o jego uzupełnienie, ten etap można spokojnie pominąć.

Jaka jest cena takiej usługi?

Ile kosztuje pompowanie kół azotem? Tu ceny wahają się w zależności od miasta i wielkości opon, ale zazwyczaj jest to koszt ok. 5 zł za oponę. Czyli, owszem, drożej niż w pompowanie sprzężonym powietrzem, ale nadal nie jest to kwota, która powoduje ból głowy. Warto więc rozważyć wszystkie za i przeciw, zanim podejmiesz ostateczną decyzję o zastąpieniu sprzężonego powietrza azotem.
opony black friday

Jakie opony podczas Black Friday wybrać?

2021-11-26
Szaleństwo Black Friday to nie tylko elektronika. Ogromne promocje znajdziesz także w branży motoryzacyjnej. Jeśli planujesz w najbliższym czasie kupić opony, Black Friday pozwoli ci zaoszczędzisz nawet kilkaset złotych. Jakich opon warto szukać na Black Friday w 2021 roku?
ranking opon całorocznych

Ranking opon całorocznych. Test popularnych modeli opon całorocznych

2021-11-17
Duży wybór dostępnych na rynku opon pozwala dopasować każdemu kierowcy ogumienie idealnie pasujące do jego potrzeb. Z drugiej strony jednak, szeroki asortyment może być powodem pewnych problemów przy zakupie – jak bowiem spośród tylu modeli wybrać te najlepsze? Z pomocą przychodzi ranking opon całorocznych.
wulkanizacja opon

Na czym polega wulkanizacja opon?

2021-11-08
Każdy właściciel samochodu kojarzy zapewne wulkanizację opon z ich naprawą, zwłaszcza po przebiciu. Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem? Podpowiadamy, kiedy zdecydować się na naprawę uszkodzonej opony, a kiedy jest to niemożliwe.
czujnik ciśnienia opon

Jak działa czujnik ciśnienia opon i jaki wybrać?

2021-11-03
Czujniki ciśnienia w oponach to rozwiązanie, które jest obowiązkowo stosowane od 2012 roku we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terenie UE. Można również dokupić czujniki ciśnienia w kołach do starszego auta. Jak działa czujnik ciśnienia w oponach TPMS? Jakie czujniki ciśnienia w kołach stosuje się we współczesnych samochodach? Jak wybrać zestaw do pomiaru ciśnienia w oponach?
budowa opony

Budowa opony. Jakie funkcje pełnią poszczególne części?

2021-10-31
Opona jest niezwykle ważnym elementem pojazdu – to ona odpowiada za przyczepność i wpływa na komfort jazdy. Czym charakteryzuje się budowa opony? Z czego zbudowana jest konstrukcja nośna opony? Sprawdź, jakie funkcje pełnią poszczególne części ogumienia.
opony nokian czy warto

Opony Nokian. Czy warto je kupić?

2021-10-29
Od pewnego czasu na polskim rynku dostępne są opony Nokian. Ich nazwa nie bez powodu kojarzy się z popularnym producentem telefonów. Rzeczywiście produkuje je fińska firma wywodząca się z koncernu telekomunikacyjnego i działająca w mieście Nokia już od 1898 r. Opony Nokian – czy warto je kupić? Takie pytanie zadaje sobie wielu właścicieli samochodów, zarówno tych, którzy nabyli swoje pierwsze auto, jak i jeżdżących od lat, a szukających nowej marki ogumienia. Wpisując w wyszukiwarkę hasło „opony Nokian opinie”, jak to zwykle bywa w branży motoryzacyjnej, znajdziemy więcej subiektywnych ocen niż obiektywnych źródeł informacji. W temacie czterech kółek każdy chce uchodzić za eksperta. Jaka jest zatem prawda o nokianach? Aby to zbadać, zapoznaliśmy się zarówno z opiniami użytkowników, rankingami instytucji monitorujących rynek motoryzacyjny, jak i sprawdziliśmy fakty dotyczące samego producenta.