Data modyfikacji:

Pompowanie opon azotem - Czy warto pompować koła azotem?

Autor: Łukasz Wulkanista

W ciągu ostatnich kilku lat wzrosło zainteresowanie pompowania opon samochodowych azotem zamiast sprężonym powietrzem. Rozwiązanie to od wielu lat stosowane jest w przypadku samochodów wyścigowych. Czy jednak w przypadku pojazdów cywilnych jest to zwyczajny chwyt marketingowy czy rozwiązanie to niesie za sobą wymierne korzyści?

Zacznijmy od przypomnienia, czym jest azot. To bezwonny i bezbarwny gaz, który nie ma smaku, jest niepalny, wolny od wilgoci i mało aktywny chemicznie. Dlatego m.in. sprawdza się doskonale w samochodach rajdowych czy bolidach Formuły 1, zapewniając większy poziom bezpieczeństwa kierowcom i mechanikom. Azot jest także głównym składnikiem powietrza, jest go w nim ok. 78%. Tutaj wiele osób może zwrócić uwagę, że w takim razie po co wymieniać sprzężone powietrze na azot. Otóż azot stosowany do pompowania opon jest odseparowany od wilgoci i innych związków chemicznych, a to ma spory wpływ na utrzymanie opon i felg w dobrym stanie.

Zalety czyli co daje pompowanie azotem?

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, testy azotu jako wypełniacza opon samochodowych trwają już od 40 lat, czyli całkiem długo. Próby przeprowadzane w laboratoriach pokazały, że opona napompowana azotem zyskuje na swojej żywotności. Najpierw rozwiązanie to w oponach pojazdów użytkowych, zwłaszcza pracujących w ciężkich warunkach. Później dopiero trafiło do sportu, aż wreszcie stało się praktycznie powszechnie dostępne.

Azot jest mniej kurczliwy, dzięki czemu nie powoduje odkształcania się opon oraz felg. Utrzymuje ciśnienie w oponach trzy razy dłużej niż robi to powszechnie używane powietrze. Nie powoduje korozji felg i opóźnia proces utleniania obręczy kół.

Dodatkowo, azot nie zmienia swojej objętości niezależnie od temperatury. To pozwala na utrzymanie stałego ciśnienia w oponie. A jak wiadomo, niewłaściwy poziom ciśnienia w oponie może zwiększyć zużycie paliwa i przyspieszyć ścieranie bieżnika opony, a tym samym podnieść koszty eksploatacji pojazdu.

Kolejną zaletą tego, że azot nie reaguje na zmiany temperatury, jest zminimalizowanie ryzyka „wystrzelenia” opony podczas jazdy. Innymi słowy, azot daje nam większe poczucie bezpieczeństwa w trasie.

Eksperci podkreślają też, że auto na oponach wypełnionych azotem lepiej się prowadzi (zwłaszcza w zakrętach), ma też krótszą drogę hamowania i lepiej rusza z miejsca.

Pompowanie azotem a powietrzem

Jak to wygląda w porównaniu z tlenem? Sprzężone powietrze, którym pompuje się w warsztatach, bywa często zanieczyszczone. Oprócz niego do wnętrza opony mogą się dostać wilgoć, które wywołuje korozję, oraz olej, który przyspiesza starzenie się gumy. Dodatkowo tlen bardzo łatwo wchodzi w reakcję z gumą, wywołując jej twardnienie, kruszenie i wpływając negatywnie na poziom elastyczności.

Skład powietrza, fot. Świat pod lupą, epodreczniki.pl  

Wady pompowania kół azotem

Stosowanie azotu nie wiąże się jednak z samymi zaletami. Rozwiązanie to może być kłopotliwe. Warto też pamiętać, że opon napełnionych azotem nie dopompujemy na stacji benzynowej, gdyż - przynajmniej póki co - nie dysponują one tego typu sprzętem. Również samo pompowanie azotem jest zazwyczaj dwukrotnie droższe od podobnej usługi z użyciem sprzężonego powietrza. Z drugiej strony - nie robimy tego aż tak często.

To w końcu warto czy nie warto?

Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. Eksperci zgodnie podkreślają, że rozwiązanie to jest przede wszystkim przydatne osobom, które przemierzają dużo kilometrów, czyli. np. przedstawicielom handlowym. Również posiadacze dużych flot samochodowych powinni rozważyć skorzystanie z tego rozwiązania. Owszem, może ono być droższe od napełniania opon powietrzem, ale w dłuższym rozliczeniu pomoże jednak zaoszczędzić. Opony napełnione azotem będą służyć dłużej, podobnie jak i felgi, które nie będą narażone na szybką korozję. Ciśnienie niższe o 0,2 bara od standardowego zwiększa zużycie opon nawet o 10 proc. A jeśli różnica ta wyniesie 0,6 bara, żywotność opon zmniejsza się o połowę. A to już dużo. Również spalanie paliwa może być bardzie ekonomiczne w przypadku korzystania z azotu, nawet o 2 procent. To wszystko sprawia, że pompowanie opon azotem staje się coraz bardziej popularne i przekonuje się do niego coraz więcej kierowców.  

Gdzie pompować?

Coraz więcej zakładów wulkanizacyjnych oferuje usługę pompowania opon azotem, dzięki czemu usługa ta jest coraz łatwiej dostępna. Najpopularniejszą metodą jest pompowanie bezpośrednio z butli. Zawierają one zazwyczaj ok. 92 procent azotu, więc nie są rozwiązaniem idealnym, mimo iż łatwiej dostępnym. Pompowanie z butli może sprawić, że do opony i tak dostanie się minimalna ilość tlenu.

Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnej wytwornicy azotu, która pozwala na uzyskanie azotu z powietrza. Warto więc upewnić się, że warsztat do którego się wybieramy, dysponuje takim urządzeniem.

Dodatkowo, zanim napełnimy oponę azotem, należy najpierw wyssać z niej powietrze. Służą do tego specjalne urządzenia, wyposażone w pompę próżniową i pistolet. Jeśli opona była już wcześniej napełniona azotem i chodzi nam jedynie o jego uzupełnienie, ten etap można spokojnie pominąć.

Jaka jest cena takiej usługi?

Ile kosztuje pompowanie kół azotem? Tu ceny wahają się w zależności od miasta i wielkości opon, ale zazwyczaj jest to koszt ok. 5 zł za oponę. Czyli, owszem, drożej niż w pompowanie sprzężonym powietrzem, ale nadal nie jest to kwota, która powoduje ból głowy. Warto więc rozważyć wszystkie za i przeciw, zanim podejmiesz ostateczną decyzję o zastąpieniu sprzężonego powietrza azotem.
odcinkowy pomiar prędkości znak

Odcinkowy pomiar prędkości – czym jest?

2025-07-14
Bezpieczeństwo na drogach powinno być priorytetem nie tylko organów zarządzających ruchem, ale także kierowców. Jednak zgodnie z najnowszymi danymi nawet połowa z nich przekracza prędkość! W związku z tym pojawiają się kolejne przepisy i narzędzia, które mają ukrócić notoryczne łamanie przepisów. Jednym z nich jest OPP, czyli odcinkowy pomiar prędkości, którego znak przypomina ten informujący o fotoradarze. Czym dokładnie jest i jak działa ten system? Sprawdzamy!
wymiana fotelika po kolizji przepisy

Wymiana fotelika po kolizji – jakie są przepisy?

2025-07-11
Kolizja drogowa, nawet ta z pozoru „niegroźna”, potrafi zostawić po sobie więcej szkód, niż widać na pierwszy rzut oka. Większość kierowców od razu sprawdza karoserię, ubezpieczenie i ewentualne obrażenia uczestników. Ale jest jeszcze jeden, często pomijany element – fotelik samochodowy dla dziecka. Czy po kolizji trzeba go wymienić? Czy są ku temu przepisy prawne? Co na to ubezpieczyciel? I czy zwykły fotel samochodowy też może wymagać wymiany? Poniżej znajdziesz kompleksowe odpowiedzi – poparte wiedzą prawną, techniczną i praktycznymi wskazówkami, które dadzą ci pełen obraz dotyczący zagadnienia “wymiana fotelika po kolizji - przepisy”.
od ilu lat można jeździć quadem

Od ilu lat można jeździć quadem?

2025-07-09
Quady – nazywane też czterokołowcami – od lat cieszą się ogromną popularnością. Są wykorzystywane zarówno do rekreacji, jak i w pracach rolniczych czy leśnych. Dla młodszych użytkowników to często wymarzone „pierwsze pojazdy”, a dla dorosłych – świetna alternatywa dla motocykli czy samochodów terenowych. Ale tu pojawia się ważne pytanie: od ilu lat można jeździć quadem? Czy wszystko zależy od wieku kierowcy? A może od mocy i rodzaju quada? Przyjrzyjmy się przepisom i zasadom, które każdy właściciel i użytkownik quada powinien znać.
przewożenie dzieci w samochodzie

Jak bezpiecznie przewozić dzieci w aucie?

2025-07-07
Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy autem to priorytet każdego odpowiedzialnego kierowcy. Przewożenie dzieci w samochodzie wymaga nie tylko odpowiedniego fotelika, ale również znajomości przepisów i zasad, które zapewnią dziecku maksymalną ochronę w trakcie podróży. Wiele pytań dotyczy także przewożenia dzieci w samochodzie z przodu – czy jest to dozwolone i kiedy można to zrobić zgodnie z prawem? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i podpowiemy, jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w aucie, niezależnie od tego, czy jedzie z tyłu, czy z przodu pojazdu.
podpora wału objawy

Najczęstsze awarie podpory wału – jakie są objawy? 

2025-07-06
Wał jest fundamentalnym elementem odpowiadającym za poruszanie się pojazdu. Montowany jest on w samochodach z napędem na tylne lub cztery koła, a także w nowoczesnych SUV-ach. Ma on względnie nieskomplikowaną konstrukcję, która wykonana jest z materiałów odpornych na bardzo duże przeciążenia, przez co rzadko ulega awarii. Jeżeli już jednak do niej dojdzie, zazwyczaj następuje na skutek naturalnego zużycia wynikającego z wieku. Nieco częściej usterki dotykają części montażowych wału, do których zadań należy między innymi stabilizacja jego pracy. Wśród nich wymienić możemy podpory wału. Tłumaczymy zatem, jakie są najczęstsze objawy ich uszkodzenia, a także jak zareagować, gdy pojawią się podczas jazdy. 
kontrola trakcji

Czym jest kontrola trakcji i jak działa?

2025-07-04
Kontrola trakcji to jest jednym z najważniejszych systemów elektronicznych pomagających kierowcy w prowadzeniu auta, a także zwiększających bezpieczeństwo na drodze. Jest on montowany w praktycznie wszystkich nowych samochodach, tak więc ich użytkownicy często nie zdają sobie sprawy z jego istnienia. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat systemu, opisując sposób jego działania, a także objawy wskazujące na jego niepoprawne działanie.