Data publikacji:

Przegrzany silnik – co robić?

Choć przegrzanie silnika najczęściej jest wynikiem usterki, może się zdarzyć nawet w pełni sprawnym aucie. Wystarczy zsumować ze sobą upały, długotrwały postój w korkach oraz duże obciążenie samochodu. Jeżeli kojarzy ci się to z wakacyjnymi podróżami, masz pełną rację. Co robić, gdy silnik niebezpiecznie zaczyna się przegrzewać?
Przeczytaj również: Jak dbać o samochód?
przegrzany samochód
Niezależnie od tego czy masz nowy, czy używany samochód, problem przegrzanego silnika może spotkać cię w każdej chwili. W tym poradniku podpowiemy, co zrobić w przypadku takiej sytuacji. 

Działaj szybko

Następstwem przegrzanego silnika mogą być poważne awarie, dlatego należy reagować jak najszybciej. Zbyt duża temperatura może doprowadzić do wydmuchania uszczelki pod głowicą, pęknięcia głowicy lub zatarcia układu korbowo-tłokowego.
Po takiej awarii silnik może nawet nie nadawać się do remontu. W lżejszych przypadkach kończy się zazwyczaj zwiększoną ochotą na konsumpcję oleju silnikowego.

Przegrzany silnik – co robić w pierwszej kolejności?

Zanim zatrzymasz się w bezpiecznym miejscu, by sprawdzić źródło problemu, możesz zastosować sprawdzoną i bardzo skuteczną sztuczkę. Ustaw maksymalną temperaturę ogrzewania oraz najwyższy stopień dmuchawy.
Nie reguluj odbiornika, nie popełniliśmy tu błędu. Sposób ten być może nie jest najprzyjemniejszy, zwłaszcza w trzydziestostopniowym upale, ale naprawdę działa. Włączając ogrzewanie odbierzesz część ciepła z układu chłodzenia (a zatem i z silnika), czym możesz ochronić silnik przed zniszczeniem.
Pamiętaj o tym, by otworzyć okna – w stresie łatwo o tym zapomnieć, a nie chcesz się przecież upiec we wnętrzu własnego auta. Jeżeli ogrzewanie nie zadziała, jest to oznaka braku płynu chłodniczego w układzie. Zatrzymaj się tak szybko, jak to tylko możliwe.

Jakie mogą być przyczyny przegrzewającego się silnika?

Czasem przyczyną przegrzewania się silnika jest utknięcie w korku lub jazda z niedużą prędkością po górskich serpentynach. Wentylator chłodnicy może nie wytwarzać na tyle skutecznego przepływu powietrza, by ta mogła schłodzić płyn.
Po wydostaniu się z korka zazwyczaj wszystko wraca do normy. Jeżeli jednak wskazówka temperatury cieczy podnosi się niebezpiecznie podczas normalnej jazdy, problemu należy szukać gdzie indziej.

Możliwe przyczyny przegrzanego silnika

Brak płynu chłodniczego

Sprawdź jego poziom w zbiorniczku wyrównawczym lub, po ostygnięciu silnika, w samej chłodnicy. Uzupełnij poziom płynu wodą destylowaną albo płynem do chłodnic. Nieszczelności chłodnicy możesz prowizorycznie zatkać za pomocą specjalnego uszczelniacza w płynie. Znajdziesz go na większości stacji paliw.

Niesprawny termostat

Jeżeli przewód doprowadzając płyn do chłodnicy jest chłodny, może to oznaczać zacięcie się termostatu w tzw. małym obiegu. Czasem możliwe jest wyjęcie termostatu i ręczne ustawienie dużego obiegu.

Niesprawna pompa wody

Zimny przewód prowadzący do chłodnicy może też świadczyć o niedziałającej pompie płynu chłodniczego. Dalsza jazda z niesprawną pompą jest niemożliwa i może zakończyć się zerwaniem paska rozrządu (w zależności od konstrukcji silnika).

Niesprawny wentylator

W sytuacjach, gdy naturalny przepływ powietrza przez chłodnicę jest zbyt mały, do akcji wkracza wentylator. Jeśli mimo wysokiej temperatury silnika wentylator nie działa, może to oznaczać usterkę jego czujnika, silnika lub sprzęgła. Czasem pomaga prowizoryczne podłączenie wentylatora „na krótko”. 
Wiedząc, jak sprawdzić, czy silnik jest przegrzany, możesz podjąć odpowiednie kroki do okiełznania sytuacji. Pamiętaj jednak, że temperatura cieczy chłodzącej może wzrosnąć nawet do 130 stopni Celsjusza, co często kończy się wyrzucaniem spod maski kłębów pary wodnej. W pierwszej kolejności zadbaj o własne bezpieczeństwo i nie dotykaj żadnych elementów, zanim silnik nie ostygnie.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik