Data publikacji:

Przyczepność opon na śniegu. Co oznacza 3PMSF?

Sezon zimowy jest bardziej wymagający dla kierowców. Wynika to nie tylko z niższych temperatur i ośnieżonych dróg, ale też gorszej widoczności. Zimowe warunki są równie ciężkie dla opon w naszych samochodach. Odpowiednie ogumienie to podstawa bezpiecznego poruszania się samochodem w zimie. Jakie warunki musi spełniać opona, aby jej przyczepność na śniegu była optymalna i pozwalała na bezpieczne oraz komfortowe poruszanie się pojazdem?
snow chain on a wheel in deep snow in winter

Przyczepność opon na śniegu

Zacznijmy od zdefiniowania słowa „przyczepność”. Jest to nic innego jak zdolność koła do przylegania do nawierzchni bez poślizgu. Jest to niezwykle ważny parametr, który bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo i umożliwia komfortową jazdę. Szczególnie ważny jest zimą, kiedy drogi pokryte śniegiem i lodem stawiają większe wymagania przed kierowcami. Przyczepność opony zależy od kilku czynników, takich jak wielkość powierzchni styku opony z nawierzchnią, wysokość profilu opony, wzór bieżnika, ciśnienie w oponie, szereg systemów i rowków odprowadzających wodę, a także mieszanka materiałów, z jakich została ona wykonana. Jak to wygląda w praktyce?
Wysokość profilu zależy od średnicy opony oraz wysokości jej ściany bocznej i szerokości. Większy profil gwarantuje większą powierzchnię styku, co wpływa na lepszą przyczepność. Podobnie jest z bieżnikiem. Kiedy rzeźba bieżnika posiada grubsze bloki o większej powierzchni, opona lepiej trzyma się drogi. Dodatkowo opony zimowe w swojej budowie posiadają charakterystyczne nacięcia, zwane lamelami.
Poprawiają one kontakt z nawierzchnią, szczególnie w trudnych, zimowych warunkach. Lamele mają za zadanie wgryzać się w powierzchnię śniegu i przy współpracy z głębszymi i szerszymi rowkami skutecznie go odprowadzać. Udział lameli i rowków odprowadzających w przyczepności opon zimowych to prawie 40%, gdzie dla porównania w oponach letnich jest to okolica 30%. Ważna jest nie tylko liczba wspominanych lameli, ale również ich kształt. Pierwotnie stosowano proste nacięcia, następnie faliste, poprawiające przyczepność. Obecnie kształtów lameli jest wiele. Konstruowane są komputerowo i często wytwarzane w technologiach 3D.
Odpowiednia przyczepność na śniegu to także dobór i zastosowanie mieszanki z odpowiednich materiałów. Opony zimowe przeznaczone są do jazdy, kiedy temperatura otoczenia spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Musi być zatem przygotowana na wszelkie wyzwania z tym związane. Bardzo często stosuje się mieszanki o większej ilości gumy naturalnej oraz krzemionki. Wpływa to na spowolnienie procesu krzepnięcia, co zapewnia wysoką elastyczność i pozwala dostosować się oponie do panujących warunków.
Nowoczesne rozwiązania wprowadzają stosowanie dodatków hydrofilowych. Wiążą się one z wodą, zwiększając tarcie na powierzchni styku. Sprawia to, że nowoczesne opony zimowe doskonale radzą sobie również na lodzie. Ważne jest również utrzymywanie odpowiedniego, zalecanego przez producenta ciśnienia. Utrzymujące się przez dłuższy czas niskie temperatury mogą spowodować spadki ciśnienia w oponie, a to wpłynie na pogorszenie się przyczepności. Warto w takiej sytuacji podnieść ciśnienie opon o 0,2–0,3 bar, co we wspomnianej sytuacji zabezpieczy nas przed jazdą ze zbyt niskim ciśnieniem.

Opony zimowe – co oznacza 3PMSF?

Opony zimowe mają swoje dodatkowe oznaczenia, których nie spotkamy w letnich modelach. Jednym z nich jest 3PMSF, które oznacza „Three-Peak Mountain Snowflake” (Trójwierzchołkowa góra z płatkiem śniegu). Jest to oznaczenie umieszczane na boku opony zimowej i wskazuje, że model ten został zaprojektowany i przetestowany pod kątem trudnych, zimowych warunków.
Opony oznaczone symbolem 3PMSF muszą przejść szereg rygorystycznych testów zimowych, podczas których oceniana jest ich przyczepność, kontrola i skuteczność hamowania. Testy przeprowadzane są w bardzo ścisłych warunkach i musza spełniać oczekiwane kryteria. Jest to jeden z najbardziej rygorystycznych, a za razem wiarygodnych wskaźników potwierdzających wysoką jakość opon zimowych. Opony te są lepiej dostosowane do jazdy po śniegu i lodzie oraz zapewniają większą kontrolę, przyczepność i skuteczniej hamują.
W Polsce prawo nie reguluje obowiązku zmiany ogumienia z letniego na zimowe. Jest to jedynie zalecenie, które zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo na drogach. Może się zdarzyć, że podczas kontroli drogowej kierowca zostanie upomniany za posiadanie opon letnich w czasie ostrej zimy z powodu niedostosowania pojazdu do panujących warunków drogowych. Mimo wszystko co sezonowa zmiana ogumienia nie jest obowiązkiem. Inaczej jest w innych krajach, nawet w Europie.
Tam, gdzie zimy są dłuższe i ostrzejsze, istnieje prawny obowiązek zmiany ogumienia w sezonie zimowym. Symbol 3PMSF jest bardzo często wyznacznikiem w tej kwestii. Spotkać go można również na lepszej jakości oponach całorocznych. Oznacza to, że opona oznaczona tym symbolem dopuszczona jest do użytkowania w krajach, gdzie wymaga się co sezonowej zmiany ogumienia. Podkreśla to tylko jakość i wartość wspomnianego oznaczenia. Najtrudniejsze i najbardziej rygorystyczne wymagania muszą zostać spełnione, a to oznacza, że dana opona jest doskonale przystosowana do bezpiecznego i komfortowego podróżowania nawet zimą.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Redakcja Ceneo