Rotowanie opon jest niezwykle proste. Sam proces rotacji to kwestia wymiany opony lub całego koła. W serwisach i profesjonalnych zakładach rotacją zajmują się fachowcy. W przypadku samodzielnego rotowania warto wiedzieć kilka istotnych faktów. Schemat zalecanego rotowania opon znajduje się w instrukcji pojazdu i sugerowany jest przez producenta. Najwięcej jednak zależy od opony, którą chcemy poddać rotacji. Jeżeli posiadamy opony z bieżnikiem kierunkowym lub asymetrycznym (dwie strefy, wewnętrzna i zewnętrzna), to opony możemy rotować jedynie po jednej stronie pojazdu. W przypadku opon kierunkowych, na boku opony znajduje się strzałka z napisem „Rotate”, która wskazuje prawidłowy kierunek obracania się koła. W przeciwnym razie, nie będzie ona spełniać swojego zadania. Opony asymetryczne posiadają dwie zróżnicowane strefy, gdzie każda odpowiada za inne parametry jazdy. Jedna zapewnia pewność prowadzenia i precyzję przy pokonywaniu zakrętów oraz na mokrej drodze, druga to sztywność, efektywność hamowania i przyczepność na suchych nawierzchniach. Opony te oznacza się kierunkiem obrotu koła oraz napisem „outside” i „inside”, co wskazuje czy do czynienia mamy ze strefą zewnętrzną, czy wewnętrzną koła oraz sugeruje odpowiedni montaż. Opony z bieżnikiem symetrycznym rotować można zarówno między osiami po jednej stronie, jak i zamieniać stronami, czy rotować na krzyż. Rotowania opon dokonuje się na dwa sposoby:
- między osiami pojazdu – najprostsze i najszybsze wymiany. Nie wymagają zdejmowania ogumienia z felgi. Polegają na odkręceniu kół samochodu po jednej stronie i zamianie osiami, kolejno przednią oponę do tyłu, tylną do przodu. Zalecane i stosowane w każdym typie opon, zarówno kierunkowym, asymetrycznym, jak i symetrycznym.
- między stronami pojazdu – polega ona na zamianie ogumienia stronami. Opony z prawej strony przechodzą na lewą i odwrotnie. Rotować opony można również na krzyż. Oznacza to, że zamieniamy je nie tylko stronami (na przykład prawa z lewą), ale też osiami (przednia i tylna). Sprawdzi się to w przypadku opon o symetrycznej budowie bieżnika, które w każdym kierunku montażu sprawdzą się tak samo. Warto jest również rotować opony z zapasowym kołem, aby wszystkie pięć zużywało się w jednakowym tempie. Jeżeli chcemy rotować opony kierunkowe, musimy je najpierw zdjęć z obręczy koła i ponownie założyć tak, aby po rotacji zachowany został prawidłowy kierunek obrotu koła.