Data publikacji:

Czym jest rotacja opon? Dlaczego warto rotować opony?

Rotacja opon to jedna z ważniejszych zasad prawidłowej i długiej eksploatacji ogumienia. Nasze opony to jedne z najważniejszych elementów budowy każdego pojazdu. To one stykają się z drogą i umożliwiają jazdę. Odpowiadają za prowadzenie, hamowanie, przyczepność, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Ich kontakt z nawierzchnią powoduje, że zużywają się. Oddziałuje na nie wiele sił, takich jak tarcie, hamowanie, opory toczenia czy siła dośrodkowa. Przenoszą one ciężar pojazdu oraz odbierają obroty z koła i powodują przemieszczenie się. Nie ma się więc co dziwić, że dość szybko się zużywają. Przyjmuje się, że prawidłowo eksploatowany komplet opon starczyć powinien na minimum 5, a niekiedy nawet siedem lat użytkowania. Niestety nieprawidłowe dbanie o nasze ogumienie powoduje, że opony średnio zużywają się po około trzech latach. Aby jak najbardziej wydłużyć okres użytkowania i zadbać o prawidłową jakość opon warto je rotować.
rotacja opon

Czym jest rotowanie opon

Rotowanie opon to nic innego jak przekładanie ich między osiami i zamienianie miejscami. Jest to prosta czynność, która pozwoli wydłużyć ich żywotność i umożliwi bezproblemowe, dłuższe eksploatowanie. Opony rotuje się, aby zrównoważyć stopień zużywania się bieżnika. Opony zamontowane na przedniej osi, najczęściej napędowej, zużywają się znacznie szybciej jak te, które założymy z tyłu pojazdu. W samochodach z napędem 4x4 sytuacja jest dość podobna, gdyż przednia oś jest wiodącą i opony obracać się mogą szybciej. W przypadku tylnego napędu sytuacja odwrotna, lecz postępowanie identyczne. Przekładanie opon między osiami niweluje różnice powstałe w wyniku eksploatacji. Nierówno zużywający się bieżnik to nie tylko utrata komfortu jazdy, ale też poważny wpływ na bezpieczeństwo i parametry jazdy. Odczuwalne jest to poprzez nierównomierne hamowanie, słabszą przyczepność czy nawet ściąganie pojazdu w jedną ze stron. Takie zjawiska obciążają nie tylko opony, ale też układ napędowy, czy kierowniczy, a co za tym idzie, dodatkowe wydatki na ewentualne naprawy.
Przeczytaj również porównanie: Bridgestone All Weather A005 vs Michelin Crossclimate

Dlaczego rotuje się opony?

Rotowanie opon wynika z nierównomiernego zużywania się. Najszybciej zużywają się opony zamontowane na osi przedniej. Dlaczego? Wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim winne jest przyspieszanie i hamowanie, które znacznie obciąża przednią oś. Dodatkowo opony te przenoszą znacznie większe ciężary. Wynika to z konstrukcji pojazdu, gdzie w jego przedniej części montuje się silnik, skrzynię biegów, systemy zasilania i napędowe całego auta. Z tego powodu dobrą praktyką jest rotowanie opon między osiami, aby ujednolicić proces zużywania się ogumienia. Dotyczy to również piątego koła, które może być na wyposażeniu jako zapasowe. Mowa tu o pełnym kole, takim samym jak opony, które mamy założone. Nie dotyczy to koła dojazdowego, które charakteryzuje się swoimi, odrębnymi parametrami. Opony warto rotować według ściśle określonego schematu podanego przez producenta. Najlepiej przeprowadzać je podczas cosezonowej wymiany opon. Specjaliści w profesjonalnych zakładach wulkanizacyjnych czy mechanicy mogą sprawdzić stan opon, bieżnika i ich parametry, oraz zadecydować czy, a przede wszystkim które opony warto rotować, aby maksymalnie zrównoważyć zużywanie się rzeźby bieżnika oraz pozwolić na dłuższe, prawidłowe eksploatowanie.

Jak i kiedy rotować opony

Rotowanie opon jest niezwykle proste. Sam proces rotacji to kwestia wymiany opony lub całego koła. W serwisach i profesjonalnych zakładach rotacją zajmują się fachowcy. W przypadku samodzielnego rotowania warto wiedzieć kilka istotnych faktów. Schemat zalecanego rotowania opon znajduje się w instrukcji pojazdu i sugerowany jest przez producenta. Najwięcej jednak zależy od opony, którą chcemy poddać rotacji. Jeżeli posiadamy opony z bieżnikiem kierunkowym lub asymetrycznym (dwie strefy, wewnętrzna i zewnętrzna), to opony możemy rotować jedynie po jednej stronie pojazdu. W przypadku opon kierunkowych, na boku opony znajduje się strzałka z napisem „Rotate”, która wskazuje prawidłowy kierunek obracania się koła. W przeciwnym razie, nie będzie ona spełniać swojego zadania. Opony asymetryczne posiadają dwie zróżnicowane strefy, gdzie każda odpowiada za inne parametry jazdy. Jedna zapewnia pewność prowadzenia i precyzję przy pokonywaniu zakrętów oraz na mokrej drodze, druga to sztywność, efektywność hamowania i przyczepność na suchych nawierzchniach. Opony te oznacza się kierunkiem obrotu koła oraz napisem „outside” i „inside”, co wskazuje czy do czynienia mamy ze strefą zewnętrzną, czy wewnętrzną koła oraz sugeruje odpowiedni montaż. Opony z bieżnikiem symetrycznym rotować można zarówno między osiami po jednej stronie, jak i zamieniać stronami, czy rotować na krzyż. Rotowania opon dokonuje się na dwa sposoby:
- między osiami pojazdu – najprostsze i najszybsze wymiany. Nie wymagają zdejmowania ogumienia z felgi. Polegają na odkręceniu kół samochodu po jednej stronie i zamianie osiami, kolejno przednią oponę do tyłu, tylną do przodu. Zalecane i stosowane w każdym typie opon, zarówno kierunkowym, asymetrycznym, jak i symetrycznym.
- między stronami pojazdu – polega ona na zamianie ogumienia stronami. Opony z prawej strony przechodzą na lewą i odwrotnie. Rotować opony można również na krzyż. Oznacza to, że zamieniamy je nie tylko stronami (na przykład prawa z lewą), ale też osiami (przednia i tylna). Sprawdzi się to w przypadku opon o symetrycznej budowie bieżnika, które w każdym kierunku montażu sprawdzą się tak samo. Warto jest również rotować opony z zapasowym kołem, aby wszystkie pięć zużywało się w jednakowym tempie. Jeżeli chcemy rotować opony kierunkowe, musimy je najpierw zdjęć z obręczy koła i ponownie założyć tak, aby po rotacji zachowany został prawidłowy kierunek obrotu koła.
Na pytanie kiedy rotować opony jest kilka prawidłowych odpowiedzi. Wszystkie opierają się na zaleceniach producenta, doświadczeniu kierowców i ogólnych przekonaniach. W przypadku posiadania opon sezonowych letnich i zimowych, rotację opon najlepiej przeprowadzić podczas cosezonowej wymiany ogumienia. Opierając się na zaleceniach producentów i doświadczeniu wielu kierowców, szacuje się, że opony sezonowe powinno rotować się raz, podczas wymiany, w przypadkach, kiedy w danym sezonie pokonujemy do 10 tysięcy kilometrów, lub dwa razy w sezonie, kiedy pokonywana odległość przekracza 10 tysięcy kilometrów. Dotyczy to zarówno opon letnich, jak i zimowych. Przestrzeganie tych wartości na pewno nie zaszkodzi naszym oponom, a może wydłużyć okres przydatności i prawidłowej eksploatacji, co wyjdzie nam na korzyść. Co w przypadku opon całorocznych? Tutaj schemat wygląda podobnie. Opony rotować powinno się raz w roku przy przebiegach do 20 tysięcy kilometrów lub dwa razy do roku, przy odległościach przekraczających tą wartość. Są to jednak bardzo ogólne wartości, które sprawdzą się w większości przypadków. Mimo to najbardziej decydującymi czynnikami są masa pojazdu, moc silnika, styl jazdy i jakość opon. Dlatego niezwykle ważne jest regularne kontrolowanie stanu opon i głębokości bieżnika. Kiedy różnice w bieżniku i stanie naszego ogumienia między osiami stają się dość wyraźne, oznacza to, że przydałoby się rotować opony, aby zrównoważyć proces zużywania się.
Zdjęcie: Envato Elements