Data publikacji:

Samochód autonomiczny – co to jest? Co warto wiedzieć?

Samochód autonomiczny to pojazd, który potrafi poruszać się bez kierowcy. Brzmi przyszłościowo? Prawda jest taka, że staje się to faktem. Dostępne są już pierwsze modele futurystycznych pojazdów, które potrafią poruszać się i nie potrzebują do tego kierowcy. Na jakiej zasadzie działa taki samochód? Czym jest samochód autonomiczny?
samochód autonomiczny

Samochód autonomiczny – bezzałogowy samochód przyszłości

Samochód autonomiczny to pojazd, który porusza się bez udziału człowieka. Posiada szereg rozwiązań i technologii, które dostrzegają i analizują to, co dzieje się dookoła. Zebrane dane przesyłane są do specjalnego komputera, który na ich podstawie podejmuje szereg decyzji i steruje pojazdem w odpowiedni sposób. Samochody takie potrafią się nie tylko samodzielnie poruszać. Pokonują one żądane trasy oraz skutecznie omijają trudności i przeszkody. Autonomiczne samochody to nie nowoczesne, odrębne modele. Aktualnie na bezzałogowe pojazdy przerabiane są dostępne na rynku modele topowych marek. W zależności od stopnia zautomatyzowania i zastosowanych rozwiązań technologicznych samochody autonomiczne podzielić można na sześć poziomów:
  • poziom 0 – są to samochody, które analizują drogę i występujące zagrożenia oraz informują o nich, lecz na nie nie reagują. Przekazują jedynie informacje zebrane za pomocą licznych sensorów, ale to rolą kierowcy jest opanowanie sytuacji i pokonanie przeszkody. Człowiek kontroluje pojazd, a jego decyzje wspierane są komunikatami podawanymi przez komputer pokładowy na podstawie zebranych danych;
  • poziom 1 – są to samochody, w których spotkać można systemy wspierające jazdę. Dbają one o takie parametry jazdy jak korekta toru jazdy czy prędkości. Są to wszystkie rodzaje typu LineAssistant czy tempomat. Technologie w samochodzie na tym poziomie wspierają pracę kierowcy, jednak nie sterują autem za niego;
  • poziom 2 – samochody, które częściowo potrafią przejąć kontrolę nad jazdą. Systemy, w jakie wyposażone są samochody na tym poziomie, analizują okolicę i potrafią dopasować prędkość do panujących warunków, a nawet wykonywać ruchy kierownicą. Są to takie technologie, jak asystent parkowania czy asystent jazdy w korku. Mimo to samochód ciągle wymaga wsparcia ze strony kierowcy i nie jest w stanie poruszać się samodzielnie;
  • poziom 3 – jest to pierwszy poziom zautomatyzowania, gdzie auto przejmuje kontrolę nad jazdą. Radzi sobie z samodzielną jazdą w dobrych, sprzyjających warunkach. Najlepiej sprawdza się na autostradach, gdzie potrafi samodzielnie przyspieszać, zwalniać, hamować, skręcać i omijać przeszkody. Nie potrzebuje do tego kierowcy, jednak musi on kontrolować wykonywane przez pojazd manewry;
  • poziom 4 – samochód przejmuje prawie całą kontrolę nad pokonywaniem trasy. Liczne czujniki i sensory pozwalają na szybką i dokładną analizę warunków na drodze, dzięki czemu pojazd radzi sobie sam. Wysyła jednak komunikaty i ostrzeżenia o niebezpiecznych i nietypowych sytuacjach na drodze, które wymagają sporadycznej reakcji kierowcy. Nie jest to jednak konieczne, gdyż auta na tym poziomie autonomiczności konstruowane i programowane są tak, aby samodzielnie, w razie nagłego niebezpieczeństwa, w sposób kontrolowany unieruchomić pojazd na poboczu;
  • poziom 5 – ostatni poziom to auta przyszłości, które kierowcy czy pilota potrzebują tylko w celu wprowadzenia do komputera wymagań i danych na temat docelowej trasy czy adresu. Cała reszta wykonywana jest w pełni samodzielnie przez samochód autonomiczny.
  • Jak działa samochód autonomiczny?

    Warto przeanalizować, z jakich systemów korzysta w pełni autonomiczny samochód, aby bezpiecznie dojechać do celu. Zastosowane rozwiązania muszą bardzo szybko i niezawodnie analizować zastane warunki oraz trafnie podejmować decyzje. Producenci samochodów autonomicznych zdają sobie z tego sprawę, dlatego opracowują szereg inteligentnych systemów wspomagania, które są odpowiedzialne za poszczególne sytuacje. Poniżej stosowane systemy i narzędzia:

    Kamery stereo

    Kamery stereo w samochodach autonomicznych są jak oczy dla ludzi. Tworzą trójwymiarowe obrazy, co pozwala na bieżącą analizę sytuacji na drodze. Bardzo często kamery te wyposażone są w systemy podczerwieni, dzięki czemu świetnie widzą również w nocy. Jakość i producent takiego urządzenia mają wpływ przede wszystkim na szybkość rejestrowania i odległość, z jakiej kamera rozpoznaje obiekty.

    Radary

    W samochodach autonomicznych montuje się radary średniego i dalekiego zasięgu. Te pierwsze rejestrują i analizują wszystko to, co dzieje się z tyłu i po bokach pojazdu. Najlepsze radary średniego zasięgu są w stanie analizować nawet sytuacje w martwym polu pojazdu. Radary dalekiego zasięgu przetwarzają na podstawie fal elektromagnetycznych wszystko to, co dzieje się przed pojazdem. Wychwytują wszelkie obiekty, nawet te ruchome, takie jak inne pojazdy, motocykle czy nawet pieszych.

    Kamery samochodowe

    Kamery samochodowe to dodatkowe oczy, które rejestrują i analizują to, co dzieje się dookoła samochodu. Z reguły jest ich od 6 do 8 sztuk i znajdują się z przodu, z tyłu i po bokach, pod lusterkami. Najlepsze modele mają funkcję autorozświetlenia obrazu, co czyni je bardzo skutecznymi w nocy.

    Lidar

    Lidar to nic innego jak trójwymiarowy rejestrator działający na zasadzie promieniowania laserowego. Służy głównie do weryfikacji napotkanych przeszkód i obiektów.

    Czujniki ultradźwiękowe

    Ultradźwiękowe czujniki to sensory, które analizują przeszkody w całym obrębie pojazdu. Są to wszelkiego rodzaju dziury, uskoki, krawężniki, słupki, a nawet piesi, zwierzęta czy inne pojazdy. Działają w ścisłym obrębie auta, często na zasięgu nie większym niż 5 metrów.
    Zdjęcie: Envato Elements