Data publikacji:

Samochód gaśnie na wolnych obrotach – benzyna. Co zrobić? Co to znaczy?

Gasnący silnik samochodu stwarza poważne zagrożenie, dlatego wymaga niezwłocznej interwencji. Jakie jednak powody mogą za tym stać? Przyczyn nierównej pracy silnika, która często kończy się jego gaśnięciem, może być wiele. Z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego samochód gaśnie na wolnych obrotach, a także co robić w takiej sytuacji.
Przeczytaj również: Zapowietrzona pompa CO – objawy.
samochód gaśnie na wolnych obrotach
Szukanie przyczyn gaśnięcia silnika na biegu jałowym nie jest proste i często kończy się wymianą kolejnych części. Punktem wyjściowym są elementy odpowiedzialne za dostarczenie i dawkowanie paliwa, ale łatwo o fałszywy trop. Aby nie wydawać pieniędzy na zakup nowych części „na ślepo”, warto wiedzieć, jak zdiagnozować konkretne rodzaje usterek. W czym może tkwić problem z gasnącym silnikiem na wolnych obrotach?

Niski poziom paliwa

W wielu przypadkach powodem nieprawidłowego działania samochodu są rzeczy naprawdę prozaiczne. Nie inaczej może być wówczas, gdy silnik gaśnie samoczynnie na postoju. Jeśli paliwa jest zbyt mało lub też samochód został zaparkowany na nierówności, problemy z działaniem silnika nie powinny dziwić. Oczywiście o braku paliwa informuje kontrolka rezerwy, ale w niektórych przypadkach może ona nie zadziałać. Wystarczy, że zawiesił się pływak. Po dolaniu benzyny lub oleju napędowego do zbiornika wszystko powinno wrócić do normy.

Uszkodzony przepływomierz

Elementem, który często obwiniany jest za gaśnięcie silnika na postoju, jest przepływomierz masowy powietrza. To czujnik mierzący powietrze wpadające do układu dolotowego. Na podstawie jego pomiarów dobierana jest proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej. Uszkodzenie lub zabrudzenie platynowej płytki przepływomierza sprawia więc, że do sterownika silnika wysyłana jest nieprawidłowa informacja o objętości powietrza. W takim wypadku uzyskanie mieszanki stechiometrycznej, niezbędnej do idealnego spalania paliwa, może być utrudnione. Efektem jest szarpanie silnika, problem z rozwijaniem mocy, a także gaśnięcie silnika na wolnych obrotach. Benzyna nie jest spalana w pełni, co dodatkowo prowadzi do zanieczyszczenia katalizatora.

Zużyte świece zapłonowe, przewody lub cewki

Wszelkie problemy z zapłonem skłaniają do przyjrzenia się układowi zapłonowymi. Na pierwszy rzut idą zazwyczaj świece zapłonowe, które zużywają się najszybciej. Już po ok. 10 tys. km klasyczne świece mogą mieć problem z zapłonem mieszanki paliwowo-powietrznej. Zwłaszcza wtedy, gdy jest ona nieodpowiednia lub zanieczyszczona olejem silnikowym bądź płynem chłodniczym. Wypadanie zapłonów bywa też spowodowane zużyciem przewodów zapłonowych lub cewek. Jeśli tuż przed zgaśnięciem silnik wpada w duże wibracje, warto sprawdzić powyższe elementy. Dotyczy to oczywiście silnika benzynowego – w silnikach Diesla zapłon jest samoczynny.

Zapchany filtr powietrza lub paliwa

Kiedy ostatni raz w Twoim aucie wymieniane były filtry – powietrza i paliwa? O ile o wymianie filtra powietrza pamięta większość kierowców, to nie można tego powiedzieć o filtrze paliwa. Ten wymieniany jest zbyt rzadko, najczęściej po tym, jak zapcha się całkowicie. W obu przypadkach problemem będzie dostarczanie składników mieszanki, czyli paliwa lub tlenu. Obniżony przepływ powietrza w kolektorze dolotowym sygnalizowany jest często obniżoną mocą silnika, a w skrajnych przypadkach może skutkować gaśnięciem jednostki.

Awaria czujników

Gaśnięcie rozgrzanego silnika na wolnych obrotach lub nawet podczas jazdy to objaw usterki czujnika położenia wału. Drugim symptomem tej usterki jest problem z odpaleniem silnika, który osiągnął już roboczą temperaturę. Podobne problemy, skutkujące gaśnięciem silnika, może dawać także usterka innych czujników, np. czujnika wałka rozrządu.

Zawieszony zawór EGR

Zawór EGR odpowiada za kierowanie spalin ponownie do układu dolotowego. Dzięki temu szkodliwe substancje mogą ponownie się dopalić, co sprzyja ekologii i ogranicza emisję toksyn. EGR nie może być jednak otwarty cały czas, gdyż w trakcie nagrzewania silnika oraz rozwijania pełnej mocy mógłby ograniczać możliwości jednostki napędowej. Gaśnięcie silnika na postoju może być więc spowodowane zawieszeniem się EGR-u w pozycji otwartej. W takim scenariuszu problem powinien zniknąć lub łagodnieć wraz z nabieraniem temperatury przez silnik.

Zanieczyszczony silniczek krokowy

Silniczek krokowy przepustnicy odpowiada za otwieranie i zamykanie dodatkowego wlotu, którym powietrze dostarczane jest do silnika po całkowitym zwolnieniu pedału gazu. W ten sposób nawet po pełnym zamknięciu talerza przepustnicy silnik benzynowy może utrzymywać jałowe obroty. Gaśnięcie silnika na biegu neutralnym jest typowe dla awarii lub zanieczyszczenia silniczka krokowego. Na szczęście jego wymiana nie jest droga.

Brak kompresji silnika

Jeśli silnik nie ma mocy i przygasa, powodem może być brak kompresji silnika. Znika ona wówczas, gdy tłoki silnika nie są w stanie sprężyć powietrza w komorach spalania. Dzieje się tak na skutek m.in. pęknięcia uszczelki pod głowicą, podparcia zaworów lub też uszkodzenia pierścieni tłokowych. Gdy kompresja jest bardzo niska, silnik może mieć problemy nawet z utrzymaniem biegu jałowego.

Brak zasilania z alternatora

Przygasanie silnika na postoju bywa związane z działaniem alternatora. Niskie obroty biegu jałowego czasem nie są w stanie wytworzyć energii niezbędnej do zasilenia całej elektroniki pokładowej auta. Trop ten możesz sprawdzić u elektryka samochodowego. Jednoznacznym sygnałem, świadczącym o problemach z zasilaniem, jest też kontrolka akumulatora widniejąca na desce rozdzielczej.

Nieprawidłowe przełączanie na LPG

Silnik gaśnie na biegu jałowym tuż po ruszeniu? Jeśli Twój samochód ma instalację LPG, upewnij się, czy nie włącza się ona zbyt wcześniej. Z uwagi na konieczność rozgrzania płynu chłodniczego, silnik uruchamia się wszak na benzynie, a dopiero po osiągnięciu ok. 40 stopni Celsjusza aktywuje się instalacja gazowa. Gdy czujnik na reduktorze działa nieprawidłowo, może przełączać z benzyny na autogaz zbyt szybko. Rezultatem jest w wielu przypadkach gaśnięcie silnika.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik