Data publikacji:

Jak rozpoznać spalone sprzęgło? Przyczyny i objawy awarii

Sprzęgło samochodowe jest niezwykle istotnym elementem układu napędowego pojazdu. Wciśnięcie pedału sprzęgła pozwala rozłączyć układ poprzez wysprzęglenie, czyli odsunięcie od siebie tarcz ciernych sprzęgła. Pozwala to na zmianę biegów czy wyhamowanie pojazdu bez jego zduszenia na biegu. Po puszczeniu sprzęgła tarcze cierne ponownie zwierają się i moment obrotowy silnika przenoszony jest na oś napędową. Podczas pracy sprzęgła powstają bardzo duże siły tarcia, a co za tym idzie, wysoka temperatura pracy układu. Z tego właśnie powodu, jedną z najczęstszych awarii sprzęgła jest jego spalenie. Jak rozpoznać spalone sprzęgło? Jak się objawia i co jest tego przyczyną?
spalone sprzęgło

Jak rozpoznać spalone sprzęgło?

Objawów spalonego sprzęgła jest kilka, jednak najczęściej spotykanym jest charakterystyczny, drapiący w nos zapach. Wydziela się on podczas podniesienia się temperatury układu powyżej nominalnej temperatury pracy. Palone okładziny cierne sprzęgła mogą ulec całkowitemu zniszczeniu, co spowoduje, że sprzęgło przestanie działać, a to doprowadzi do braku możliwości zmiany biegów lub uniemożliwi ruszanie pojazdu. W skrajnych przypadkach spalenia sprzęgła zaobserwować można dym wydobywający się z okolicy skrzyni biegów. Ten objaw jest bardzo rzadki i najczęściej informuje kierowcę o całkowitym uszkodzeniu sprzęgła. Sprzęgło ulega spaleniu, ponieważ układ napędowy poddany jest wielu, często bardzo dużym obciążeniom spowodowanych gwałtownym ruszaniem, szybkim puszczaniem sprzęgła podczas zmiany biegów, jazdą na tak zwanym półsprzęgle, czyli wciśniętym częściowo lub całkowicie pedale sprzęgła lub podczas jazdy pod bardzo dużym obciążeniem, na przykład ciągnąc przyczepę, holując inny pojazd lub podczas poruszania się po bardzo trudnym i stromym terenie. Elementem najbardziej narażonym na uszkodzenie są tarcze sprzęgła i ich okładziny cierne. Uszkodzenie sprzęgła to nie tylko jego wymiana. Konsekwencje jazdy ze spalonym sprzęgłem mogą nieś za sobą dużo większe konsekwencje. Podczas jazdy z niesprawnym sprzęgłem uszkodzeniu ulec mogą również docisk i koło zamachowe, które mogą odkształcać się powierzchniowo.

Przyczyny palenia sprzęgła

Najczęściej przyczynom spalenia sprzęgła nie jest jego jakość wykonania, lecz nieprawidłowa technika jazdy samochodem. Jeżdżenie na półsprzęgle, częste i gwałtowne wciskanie pedału sprzęgła to tylko kilka z częstych przyczyn palenia układu wysprzęglenia. Poza czynnikiem ludzkim, najbardziej niekorzystnym dla sprzęgła jest czas. Ze względu na rozbudowaną, wieloelementową konstrukcję, wraz z eksploatacją pojazdu, zużywają się poszczególne elementy sprzęgła, które ulegając uszkodzeniu mogą popsuć cały układ i doprowadzić do spalenia sprzęgła. Przyczynami uszkodzenia, w tym spalenia sprzęgła są przede wszystkim:
- gwałtowne, częste ruszanie;
- jazda na półsprzęgle:
- obciążenia układu;
- szybkie puszczanie sprzęgła podczas zmiany biegów;
- strzelanie ze sprzęgła;
- zużycie się okładzin ciernych;
- zużycie się tarcz sprzęgła;
- wyłamanie się blach amortyzujących lub sprężyn;
- rozwarstwienie się okładzin;
- odkształcenia

Objawy spalenia sprzęgła

Oprócz charakterystycznego zapachu, który wydobywa się podczas spalenia sprzęgła, jest jeszcze kilka elementów, które świadczyć mogą o jego uszkodzeniu. Są to przede wszystkim szarpania pojazdem podczas wyhamowywania i ruszania, twardszy pedał sprzęgła, problemy z przyspieszaniem pomimo wciskania gazu, szum ze skrzyni biegów, a w skrajnych przypadkach dym. Zapach spalonego sprzęgła jest najczęstszym objawem. Nie zawsze oznacza trwałe uszkodzenia. Przypalenie sprzęgła może przytrafić się jednorazowo i nie skutkować żadnymi nieprzyjemnościami. Charakterystyczny zapach spalonego sprzęgła często odczuwalny jest w przypadku nowych samochodów, kiedy to wszystkie elementy muszą się „rozgrzać”. Mimo wszystko warto obserwować stan swojego sprzęgła i nie lekceważyć objawów jego spalenia. O ile uszkodzenie sprzęgła na postoju nie pozwoli nam kontynuować jazdy, o tyle spalenie sprzęgła w trakcie ruchu pojazdu może być niebezpieczne nie tylko dla kierowcy, czy pasażera, ale również pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Zdjęcie: Envato Elements