W teorii zaletami systemu start-stop są przede wszystkim ekonomia jazdy i ochrona środowiska. W praktyce wszystko zależy od warunków na drodze i samego kierowcy. Patrząc realistycznie, ochrona środowiska i oszczędność paliwowa są możliwe, jednak nie tak wysokie, jak zapewnia producent. Stosowanie systemu start-stop w połączeniu z ekonomiczną jazdą średnio pozwala zaoszczędzić do 3% paliwa, jednak bardzo przykładając się do oszczędności i ekonomii, w najlepszych przypadkach zdarza się nawet 10%. Innymi zaletami jest przede wszystkim redukcja hałasu i poziomu emisji spalin podczas postoju, co jest niezwykle ważne podczas jazdy w mieście. Jeżeli chodzi o wady, największą są przeciążenia podzespołów i samego silnika. Wprawdzie auta wyposażone w ten system posiadają wzmocnione, przystosowane do częstego uruchamiania i wyłączania silnika elementy, jednak narażone są na szybsze wyeksploatowanie, a ich regeneracja i naprawa są droższe, niż typowych części. Są to główne wady stosowania systemu start-stop. Patrząc z perspektywy ochrony środowiska i ekologii, system ten jest doskonałym rozwiązaniem, jednak oszczędność paliwa, w stosunku do cen benzyny czy oleju napędowego, jest znikoma, do czego należy dodać wydatki związane z eksploatacją lepszych i droższych akumulatorów, alternatorów i podobnych podzespołów. Trzeba się z tym liczyć, gdyż nowe auta z reguły posiadają system start-stop w standardzie wyposażenia.