Data publikacji:

Jak sprawdzić stan akumulatora?

Bez akumulatora nie uda się nawet odpalić pojazdu, a żeby odpowiednio o niego zadbać, warto regularnie kontrolować stan jego naładowania. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jak sprawdzić akumulator, a także co zrobić, gdy dojdzie do jego rozładowania. Na koniec podpowiemy również, jak wybrać odpowiedni akumulator do samochodu, kiedy zajdzie konieczność jego wymiany.
Sprawdź również nasz ranking olejów silnikowych!
jak sprawdzić akumulator

Jak sprawdzić stan akumulatora? Metoda z areometrem

Jak sprawdzić akumulator? Można to zrobić przy pomocy areometru. Trzeba zmierzyć gęstość elektrolitu, który znajduje się w środku. W sytuacji, w której wynik jest równy lub niższy niż 1,1 g/m3, uznaje się, że akumulator jest do wymiany. Optymalna wartość powinna wahać się w okolicach 1,28 g/cm3. Dlaczego parametr gęstości elektrolitu jest ważny? W momencie, w którym akumulator działa prawidłowo, kwas przewodzi prąd pomiędzy płytkami wewnątrz baterii. Jeżeli jego konsystencja jest nieprawidłowa lub jest go zbyt mało, płytki ulegają stopniowej degradacji, a w końcu także trwałemu uszkodzeniu.

Jak sprawdzić, czy akumulator jest dobry w sposób wizualny?

Akumulator można skontrolować, odkręcając jego korki i sprawdzając, czy płytki wewnątrz są odsłonięte. Jeżeli w środku nie znajduje się na tyle elektrolitu, by je zasłonić, należy uzupełnić baterię wodą destylowaną lub demineralizowaną. Podczas dolewania należy sugerować się znacznikiem, który określa maksymalną pojemność akumulatora. Jeżeli znacznika nie ma, trzeba dolać 0,5-1 cm powyżej płytek. Oczywiście dotyczy to wyłącznie akumulatorów, które da się otworzyć i uzupełniać. Nie przeprowadzimy tej procedury w bateriach bezobsługowych.

Jak sprawdzić akumulator miernikiem?

Jak sprawdzić, czy akumulator jest naładowany? Żeby skontrolować jego stan przy użyciu miernika, należy go podłączyć i sprawdzić napięcie. Czarny przewód łączymy z ujemnym biegunem akumulatora, natomiast czerwony z dodatnim. Na włączonym silniku napięcie powinno wahać się pomiędzy 14,1, a 14,7 V, natomiast na wyłączonym w okolicach 12,5 V. Jeżeli ta wartość jest niewiele niższa, prawdopodobnie wymaga on doładowania. W sytuacji, gdy napięcie spada poniżej 11 V, akumulator należy wymienić. Pamiętajmy jednak, że jest to odpowiednie zalecenie wyłącznie dla osób, które zastanawiają się, jak sprawdzić ładowanie akumulatora. Ta metoda nie dostarczy nam informacji o poziomie jego zużycia.

Jak dbać o akumulator?

Żeby odpowiednio zadbać o akumulator, warto pamiętać, żeby podczas postojów wyłączać radio oraz wszystkie światła. W zimie najlepiej parkować w cieplejszych miejscach, jeżeli tylko mamy taką możliwość. Dobrze pamiętać o regularnym czyszczeniu klem oraz zacisków, ponieważ nagromadzony tam brud często jest przyczyną problemów z akumulatorem. Nie wolno doprowadzać do całkowitego rozładowania akumulatora, ani przeładowywać go. Producenci zazwyczaj zalecają wymianę akumulatorów co 5 lat. Te mogą bez przeszkód działać nieco dłużej, jednak dobrze jest kontrolować stan ich naładowania. Żeby naładować akumulator, alternator potrzebuje zazwyczaj 15-20 przejechanych kilometrów, dlatego osoby, które korzystają z samochodu wyłącznie na nieodległych trasach, częściej mają problemy z akumulatorem.

Jakie są rodzaje akumulatorów?

W zależności od tego, jaki akumulator posiadamy, różnie będzie wyglądało jego sprawdzanie, a także konserwacja. Na rynku można znaleźć następujące rodzaje akumulatorów:
  • ołowiowo-kwasowe – w skrócie SLA. Można dodatkowo podzielić je dwie grupy – klasyczne oraz bezobsługowe. Najtańsze z dostępnych akumulatorów i wciąż dość często wykorzystywane. Mają 6 ogniw zatopionych w elektrolicie i napięcie znamionowe w okolicach 12 V. Można je ładować, a w tych bardziej podstawowych wersjach należy uzupełniać elektrolit.
  • żelowe – mają podobną budowę do tych, które zostały omówione wcześniej, jednak wodny elektrolit został tutaj zastąpiony praktycznym żelem. Dzięki temu są one znacznie bardziej odporne na wstrząsy czy np. przechylanie podczas parkowania w stromych miejscach.
  • AGM – to skrót od zwrotu „Absorbent Glass Mat”. Wewnątrz akumulatora znajduje się mata z włókna szklanego. Dobrze radzą sobie ze zwiększonym obciążeniem i nie niosą za sobą ryzyka wycieków. Mają dłuższą żywotność i są idealnym wyborem do aut z systemem start-stop.
  • ECM – czyli Enhanced Cycling Mat. Są całkowicie bezobsługowe i mają nawet dwukrotnie wyższą żywotność od akumulatorów standardowych. Są wykorzystywane w samochodach hybrydowych. Nie ma tutaj ryzyka wycieków, a urządzenia doskonale radzą sobie z największymi obciążeniami.
  • Jakie są objawy rozładowanego akumulatora?

    Rozładowany akumulator daje o sobie znać w postaci niedziałających świateł, wycieraczek oraz klimatyzacji. Pojawiają się także trudności z odpaleniem pojazdu. Kiedy dojdzie do takiej sytuacji, możemy uruchomić auto przy użyciu kabli rozruchowych z pomocą innego samochodu ze sprawnym akumulatorem.
    Alternatywą jest naładowanie baterii przy pomocy prostownika. Akumulator trzeba wyjąć z auta i postawić w bezpiecznym miejscu z dala od źródeł ognia. Odkręcamy korki akumulatora oraz podpinamy go do uchwytów prostownika, teraz wystarczy ustawić na nim odpowiednią wartość i podpiąć go do prądu. Akumulator będzie ładował się od 10 do 12 godzin.
    Przyczyną rozładowania akumulatora może być jego zużycie i zwyczajna konieczność wymiany, a także niskie temperatury, nieprawidłowości w działaniu alternatora, niedomykanie drzwi samochodu, pozostawienie świateł czy radia na całą noc oraz sporadyczne korzystanie z auta. W samochodzie zawsze warto mieć kable rozruchowe, żeby w razie potrzeby móc skorzystać z pomocy innego kierowcy. W domu lub w garażu warto natomiast trzymać prostowniki.

    Co zrobić, gdy trzeba wymienić akumulator?

    Skoro już wiemy, jak sprawdzić, czy akumulator trzyma prąd, warto wiedzieć, co robić, gdy tego nie robi. Wówczas konieczna jest jego wymiana. Jednak jak to ugryźć? Podstawową kwestią jest trzymanie się zaleceń producenta samochodu. Najlepiej sprawdzić, jaki akumulator mieliśmy poprzednio i zakupić taki sam. Poszczególne typy baterii różnią się bowiem od siebie sposobem działania oraz wymiarami. Może się zatem okazać, że jeżeli kupimy inny akumulator, ten nie zmieści się pod maskę.
    Jeżeli chcemy kupić inny model, trzeba zwrócić uwagę na zgodność niektórych parametrów. Które z nich wziąć pod uwagę?
  • prąd rozruchowy – który podawany jest w amperach (A). Informuje nas o tym, czy akumulator dostarczy wystarczająco prądu, by odpalić silnik,
  • pojemność – może być nieznacznie większa, ale nie powinna być mniejsza od tej, którą dysponowaliśmy wcześniej,
  • napięcie – zazwyczaj wynosi 12 V.
  • Oprócz tego znaczenie mają oczywiście wymiary samej baterii oraz sposób jej mocowania w samochodzie. Warto sprawdzić także rozmieszczenie biegunów. Dwa ostatnie wymienione parametry są do siebie zbliżone w większości modeli dostępnych na rynku, ale mimo wszystko przed zakupem należy to skontrolować.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Karolina Grad
    Karolina Grad

    Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!