Przetestowałem 28 modeli opon całorocznych w rozmiarze 235/65 R16. Zobacz ranking 20 najlepszych (moim zdaniem) wielosezonówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon całorocznych 235 65 R16.
Korzystanie z opon sezonowych ma wiele zalet, ale utrudnia to nieco eksploatację auta. Posiadanie dwóch kompletów wymaga znalezienia miejsca na nieużywane aktualnie ogumienie, okresowa wymiana wymaga czasu lub wizyty w warsztacie, a dodatkowo wielu kierowców przypomina sobie o zmianie opon letnich na zimowe w ostatniej chwili. Rozwiązaniem tych problemów może być zakup opon całorocznych, na których jeździć można przez wszystkie kolejne sezony. Uniwersalne ogumienie cieszy się coraz większym powodzeniem – dlatego też w tym teście przekonamy się jakie opony całoroczne w rozmiarze 235/65 R16 warto zakupić do swojego samochodu.
Ranking zbudowałem w oparciu o opinie kierowców, analizę wyników wcześniejszych testów z poprzednich lat, popularność danej opony, cenę zakupu, oceny parametrów na etykiecie unijnej, długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning i tym podobne parametry. Po tym krótkim wstępie przejdźmy do dalszej części artykułu. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Przed ogłoszeniem wyników, warto jednak przypomnieć sobie, co dokładnie oznaczają liczby składające się na symbol opon w rozmiarze 235/65 R16. Jak nietrudno się domyślić ostatnie dwie cyfry (16) to po prostu określenie średnicy felgi, na którą pasuje dana opona. Rozmiar zapisany jest w calach, co warto pamiętać. Litera R to określenie dedykowane oponom radialnym. Ogumienie o konstrukcji radialnej (lub inaczej: promieniowej) posiada szkielet wykonany z osnowy układanej promieniowo do osi czoła opony. Dwie pierwsze liczby to informacja o szerokości i wysokości opony. Z pierwszą (235), nie ma większego problemu, gdyż to po prostu odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony, wyrażona w milimetrach. Nieco trudniej jest przy określaniu wysokości, gdyż druga liczba (tutaj 65) to nie rozmiar wyrażony w konkretnych jednostkach miary, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku oznacza to, że wysokość ścianki to 65% szerokości opony. Jak nietrudno obliczyć, jest to 152.75 milimetra.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 9.08/10
Pirelli Carrier All Season
Zwycięzcą rankingu opon całorocznych w rozmiarze 235/65 R16 została marka Pirelli ze swoim modelem Carrier All Season uzyskując w rankingu końcowym 9.08 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 68dB (8.68 punktów), długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt), opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów) czy średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 577 zł za sztukę (9.25 pkt).
2 miejsce # Łączna nota: 8.83/10
Firestone Vanhawk Multiseason
Drugie miejsce w teście zajęły opony Firestone Vanhawk Multiseason zdobywając w sumie 8.83 punktów. Pod uwagę brane były m.in. gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą Vanhawk Multiseason otrzymał 8.95 punktów, wysokie miejsce ogumienia firmy Firestone w testach opon wielosezonowych które zaowocowało 9.10 punktami, przynależność do klasy średniej dała oponie Firestone 8.75 punktów czy średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 588 zł za sztukę (9.25 pkt).
3 miejsce # Łączna nota: 8.82/10
Bridgestone Duravis All Season
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Duravis All Season firmy Bridgestone który z kolei otrzymał 8.82 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. przynależność do klasy premium dała oponie Bridgestone 10 punktów, opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 4 na 28 (8.40 pkt) czy średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 588 zł za sztukę (9.25 pkt).
4 miejsce # Łączna nota: 8.76/10
5 miejsce # Łączna nota: 8.69/10
Continental VanContact 4Season
6 miejsce # Łączna nota: 8.63/10
7 miejsce # Łączna nota: 8.51/10
8 miejsce # Łączna nota: 8.46/10
Goodyear Vector 4Seasons Cargo
9 miejsce # Łączna nota: 8.46/10
Matador MPS400 Variant All Weather 2
10 miejsce # Łączna nota: 8.45/10
11 miejsce # Łączna nota: 8.43/10
Vredestein Comtrac 2 All Season
12 miejsce # Łączna nota: 8.40/10
13 miejsce # Łączna nota: 8.28/10
14 miejsce # Łączna nota: 8.25/10
15 miejsce # Łączna nota: 8.10/10
Jeżeli chodzi o testy organizacji oraz czasopism motoryzacyjnych, to ostatni test wielosezonówek w rozmiarze 235/65 R16 przeprowadzony został przez Auto Bild w 2020 roku. Sprawdźmy, które opony zdeklasowały rywali oraz jakim modelom nie udało się dobić do czołówki zestawienia.
Miejsce | Nazwa opony |
---|---|
1 miejsce | Continental VanContact 4Season |
2 miejsce | Goodyear Vector 4Seasons Cargo |
3 miejsce | Kleber Transpro 4S |
4 miejsce | Maxxis Vansmart A/S AL2 |
5 miejsce | Pirelli Carrier All Season |
6 miejsce | Vredestein Comtrac 2 All Season |
7 miejsce | Hifly All-Transit |
8 miejsce | Falken Euroall Season VAN11 |
Poniżej ranking najlepszych opon wielosezonowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony uniwersalne w rozmiarze 235/65 R16.
TOP 10 opon całorocznych w rozmiarze 235/65 R16 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Ranking "tanie opony wielosezonowe (nie chińskie)" to zestawienie opon całorocznych w rozmiarze 235/65 R16 klasy ekonomicznej, średniej oraz premium - posortowane według ceny od najniższej. Jak wskazuje sama nazwa, w rankingu tym nie uwzględniałem opon chińskich.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony uniwersalne w rozmiarze 235/65 R16. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon całorocznych 235/65 R16 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon wielosezonowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Pirelli Carrier All Season to opony całoroczne przeznaczone do użytku w lekkich samochodach dostawczych, które charakteryzują się doskonałą przyczepnością na mokrej nawierzchni oraz niskimi oporami toczenia. Włoski producent potwierdza, że nowa generacja opon Pirelli zapewnia do 10% lepsze hamowanie na mokrej nawierzchni oraz lepszą odporność na aquaplaning. Skuteczność hamowania poprawiono dzięki zastosowaniu technologii lamelek 3D. Zoptymalizowany wzór bieżnika, nowoczesna mieszaka gumowa i zmieniona geometria profilu to elementy, które znacząco przyczyniają się do zwiększenia przebiegu i poprawy prowadzenia na suchym i mokrym asfalcie. Carrier All Season wyposażono w technologię samo uszczelniania Seal Inside. Symbol 3PMSF na boku opony potwierdza, że opony dobrze radzą sobie również na śniegu.
Jeżeli szukasz niezawodnych opon do samochodu dostawczego, które doskonale sprawdzą się przez cały rok, Barum Vanis AllSeason jest rozwiązaniem dla ciebie. Symetryczny, solidny bieżnik gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa niezależnie od pogody. Model sprosta wyzwaniom atmosferycznym występującym zarówno latem, jak i zimą. Dzięki głębokim, szerokim rowkom prowadzenie na śniegu i oblodzonej powierzchni jest stabilne, a droga hamowania ulega skróceniu. Dodatkowe wzmocnienie ściany bocznej chroni oponę przed uszkodzeniami mechanicznymi i zwiększa trwałość modelu, który na co dzień narażony jest na spore obciążenia.
Firestone Vanhawk Multiseason to pierwsza opona całoroczna przeznaczona do lekkich ciężarówek w ofercie firmy Bridgestone, do której należy marka Firestone. Vanhawk Multiseason to idealny wybór dla każdego kto ceni niezawodną przyczepność, trwałość oraz liczy na spore oszczędności paliwa, a wszystko przy dobrym stosunku ceny do jakości. Niezawodność na drodze oraz duże przebiegi to zasługa symetrycznego wzoru bieżnika. Rowki drenażowe w kształcie litery Z w środkowej części bieżnika i liczne lamele 3D nie tylko poprawiają przyczepność opony na śniegu ale również zmniejszają opory toczenia. Ulepszony skład mieszanki gumowej oraz nowa technologia jej mieszania sprawiły, że zwiększyła się przyczepność opony na śniegu i mokrej nawierzchni. Opona posiada piktogram 3PMSF.
Mam nadzieję, że ten artykuł przynajmniej w pewnym stopniu odpowiedział na pytanie: "Jakie opony całoroczne 235/65 R16 kupić?". Wiele opon ze średniej półki to niezwykle dopracowane produkty, które bez problemu konkurują pod względem swoich możliwości z teoretycznie lepszymi markami. Warto o tym pamiętać i nie decydować o zakupie, tylko na podstawie osiągniętej klasyfikacji. Wszystkie wymienione opony wielosezonowe są produktami wartymi uwagi – przy doborze należy uwzględnić swój preferowany styl jazdy i warunki z jakimi najczęściej zmagać musi się auto. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia całorocznego w rozmiarze 235/65 R16, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Pirelli Carrier All Season | 9.08 pkt. |
2 | Firestone Vanhawk Multiseason | 8.83 pkt. |
3 | Bridgestone Duravis All Season | 8.82 pkt. |
4 | Michelin Agilis CrossClimate | 8.76 pkt. |
5 | Continental VanContact 4Season | 8.69 pkt. |
6 | Barum Vanis AllSeason | 8.63 pkt. |
7 | Falken Euroall Season VAN11 | 8.51 pkt. |
8 | Goodyear Vector 4Seasons Cargo | 8.46 pkt. |
9 | Matador MPS400 Variant All Weather 2 | 8.46 pkt. |
10 | Continental VanContact Camper | 8.45 pkt. |
11 | Vredestein Comtrac 2 All Season | 8.43 pkt. |
12 | Kleber Transpro 4S | 8.40 pkt. |
13 | Viking FourTech Van | 8.28 pkt. |
14 | Hankook Vantra ST AS2 RA30 | 8.25 pkt. |
15 | Uniroyal AllSeasonMax | 8.10 pkt. |
16 | Apollo Altrust All Season | 8.06 pkt. |
17 | Continental VanContact A/S | 8.05 pkt. |
18 | General EuroVan A/S 365 | 8.04 pkt. |
19 | Hifly All-Transit | 8.01 pkt. |
20 | Matador MPS125 Variant All Weather | 7.89 pkt. |
Pozostałe testy opon wielosezonowych o średnicy 16 cali.