Data modyfikacji:

Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 ADAC oraz Auto Express

Autor: Łukasz Wulkanista

Minęły czasy, gdy wybór opon na polskim rynku ograniczał się do kilku krajowych modeli, a na zagraniczne ogumienie mogli pozwolić sobie tylko nieliczni, płacąc za nie dewizami w sklepach Biura Obrotu Częściami Zamiennymi, lub nielegalnie przemycając. Dziś wybór opon jest tak duży, że kierowcy mają problem z podjęciem decyzji. Bo gdy każdy producent zachwala swój produkt, skąd wiedzieć, ile jest prawdy w ich sloganach i który model jest rzeczywiście najlepszy? Odpowiedzią na ten boom oponiarski było powstanie stowarzyszeń konsumenckich, magazynów i innych organizacji, które podejmują się testowania ogumienia samochodowego, dając klientom rzetelne dane na temat możliwości opon. Jednymi z najbardziej uznanych są obecnie ADAC (niemiecki automobilklub) oraz Auto Express (brytyjskie czasopismo motoryzacyjne). Przeprowadziły one niezależne testy opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17. Jakie dały wyniki? Czy są ze sobą zgodne? Sprawdźmy!

Opony 225/45 R17

Najpierw jednak zatrzymajmy się na rozmiarze 225/45 R17. Tym, którzy nie pamiętają, przypominamy, iż taki zapis oznacza, że są to opony radialne o szerokości 225 milimetrów, profilu 45 i pasujące do felg o średnicy 17 cali. Chociaż wysokość bieżnika nie jest nigdy podawana wprost, można ją niezwykle łatwo obliczyć, jako że profil (w tym wypadku 45) to procentowy stosunek wysokości do szerokości. A zatem wynosi ona 45% z 225 milimetrów, czyli 101,25 mm. O tym, że mamy rzeczywiście do czynienia z ogumieniem o technologii radialnej, wiemy dzięki literce R, znajdującej się pomiędzy profilem a średnicą felgi. Równie dobrze moglibyśmy to jednak założyć z góry, ponieważ obecnie niemal 100% dostępnych na rynku opon to właśnie opony radialne. Opony 225/45 R17 kwalifikują się do ogumienia szerokiego, które cechuje się znacznie lepszym prowadzeniem na zakrętach (wchodzi w nie praktycznie jak pojazd szynowy). 45 to mały profil, który jednak na ogół towarzyszy gumom o dużej odległości między ściankami bocznymi. Takie opony nie najlepiej znoszą jednak nierówności, koleiny itd. Mówi się też, że gorzej odprowadzają wodę i są podatne na aquaplaning. Czy tak jednak musi być? Zobaczymy, bo pokazały testy ADAC oraz Auto Express.

Test opon zimowych 225/45 R17  (ADAC)

Test opon zimowych 225/45 R17 (Auto Express)

  • Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 - I miejsce
  • Dunlop Winter Sport 5 - II miejsce
  • Continental ContiWinterContact TS850 - III miejsce
  • Michelin Alpin 5
  • Pirelli Winter Sottozero 3
  • Vredestein Wintrac Xtreme S
  • Bridgestone Blizzak LM-32S


Jakie opony w rozmiarze 225/45 R17 wybrać?

Kierowca, nim dokona zakupu, musi sobie odpowiedzieć na pytanie, jakich opon potrzebuje, które będą najlepiej odpowiadać jego potrzebom, stylowi jazdy. Jeśli decyduje się na zimówki o rozmiarze 225/45 R17, mówi to już o nim wiele. Szerokie, niskoprofilowe opony z reguły świetnie trzymają się drogi i bezproblemowo wchodzą w zakręty, jednak bywają dosyć hałaśliwe. Oczywiście zdarzają się wyjątki od tej reguły, co pokazały oba omawiane tutaj testy ADAC oraz Auto Express, dlatego warto zwrócić szczególnie uwagę na komfort akustyczny zimówek. Priorytetem powinno być jednak zachowanie samochodu na śniegu i mokrej drodze, bo to największe wyzwania, z jakim musi zmierzyć się każda zimowa opona. Wiedzą o tym testerzy, którzy większą wagę nadają właśnie tym wynikom. Przyjrzyjmy się zatem oponom, które zajęły czołowe pozycje w testach.

Dunlop Winter Sport 5 Opony te zajęły pierwsze miejsce w teście ADAC i drugie w zestawieniu magazynu Auto Express, co pozwala sądzić, że ich rezultaty nie były dziełem przypadku. Ale o ich niezawodności na każdym typie nawierzchni świadczy już ich konstrukcja: lekkie, o kierunkowym bieżniku i gęstej siatce lamelek. Jako że są to następczynie uznanych zimówek Dunlop Winter Sport 4D (montowanych w fabrycznie nowych Mercedesach Klasy C), posiadają wszystkie ich pozytywne cechy (szerokie rowki, doskonała mieszanka surowcowa itd.), a jednocześnie pozbawione zostały mankamentów (w zależności od rozmiaru, wykazują poprawę o 10-13%).

Pirelli SottoZero Serie 3 Drugie miejsce według ADAC i dopiero szóste w teście AE. Czy to możliwe, by aż tak się od siebie różniły? Zdaje się, że tak, ponieważ dwie pozycje, które znajdują się za nimi, nie zostały w pierwszym zestawieniu wzięte pod uwagę. Nieco słabsze wyniki na śniegu rekompensuje w ich przypadku wysoki komfort akustyczny, co może być zasługą równomiernie rozłożonych nacisków. Przekłada się to również na mniejsze zużycie bieżnika oraz większą efektywność paliwową, co pośrednio pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Firestone Winterhawk 3 Opony zimowe Firestone Winterhawk 3 o kierunkowym bieżniku w kształcie litery “V”, które produkowane są w Polsce, zajęły trzecie miejsce w zestawieniu ADAC, zaś w drugim teście nie wzięły udziału. Najlepsze rezultaty osiągnęły w warunkach typowo zimowych: na śniegu oraz lodzie (lepsze od wyprzedzających je w ostatecznym wyniku Goodyear UG Performance G1). Mimo szerokiego odstępu między ściankami bocznymi nie powodują nadmiernego hałasu. Minusem jest jednak ich dość słaba efektowność paliwowa - pod tym względem zdecydowanie lepiej wypadły wspomniane zimówki amerykańskiego giganta.

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 Pierwsze miejsce w teście brytyjskiego magazynu oraz pierwsze, ale za podium, w zestawieniu ADAC - jakimi oponami są zatem rzeczywiście Goodyear UG Performance G1? Na pewno są to zimówki o ponadprzeciętnych możliwościach, zaprojektowane ze szczególną dbałością o każdy parametr, czego dowodem są wyniki obu testów. Zastanawiające są jednak rezultaty jazdy po suchej drodze oraz śniegu: o ile ranking AE pokazuje znacznie lepsze wyniki od opon Dunlop, testerzy z ADAC wykazali coś przeciwnego. Bez wątpienia jednak są to opony godne polecenia kierowcom, którzy chcą cieszyć się komfortem jazdy, nie rezygnując z bezpieczeństwa, a przy tym nie wydając fortuny na paliwo.

Continental ContiWinterContact TS850 Opony te cieszą się ogromną popularnością wśród polskich kierowców, a to przede wszystkim w związku ze stosunkowo niską ceną jak na opony tej klasy. Wyposażone są w kierunkowy bieżnik, dodatkowe wzmocnienie stopki, a do ich produkcji wykorzystano zoptymalizowaną mieszankę surowcową. W efekcie powstały zimówki, które są nie tylko tanie, ale dzięki temu, że wolno się ścierają, dają radę przez kilka aktywnych sezonów. Test Auto Express dowodzi także ich dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni oraz znakomitej efektywności paliwowej. Biorąc to wszystko pod uwagę, miejsce na podium nie powinno nikogo dziwić.

Podsumowanie

Testy opon potrafią jednoznacznie wskazać modele, których należy unikać, jednak nie są w stanie w pełni wyręczyć nikogo z wyboru ogumienia. Są użyteczne, pomagają dokonać porównania, ale ostateczne decyzja spoczywa zawsze na kierowcy. Wysoka pozycja opon Dunlop Winter Sport 5 w obu zestawieniach to jednak z pewnością silny argument, który przemawia za zaopatrzeniem się właśnie w te zimówki.
4 komentarze
  1. Tomasz B. | 04.12.2016 21:09
    Muszę przyznać, że dziwi mnie tak (nawet stosunkowo) nie najlepsza pozycja Bridgestone Blizzak LM-001 w teście ADAC. To znaczy nie ukrywam że mój samochód jest wyposażony w inny rozmiar bo 195/65 R15 95T XL ale mimo wszystko….. Rozumiem że na samej górze rankingu są zimówki Dunlopy, Pirelli i Firestone ale Bridgestone za Uniroyal, Hankookiem..... Mam trzy samochody więc wiem o czym, mówię. No cóż, nie ma co zawsze ufać testom. Czasem, jak to mówią, lepiej spytać sąsiada czy szwagra, bo można się nieźle PRZEJECHAĆ : ) Pozdrawiam!
  2. Adam | 02.12.2016 12:37
    Można się dziwić, że raz jakieś opony wypadają tak a w innym rankingu inaczej (patrz: Pirelli Winter Sottozero 3, Goodyear UltraGrip Performance Gen-1) ale czy tak nie jest też w codziennym użytkowaniu? Nie wiem jak te dwa modele, ale mam dwa komplety Firestone Winterhawk 3, każdy w innym samochodzie. Ten sam rozmiar. I z jednym i z drugim byłem u jednego wulkanisty. Efekt? W jednym samochodzie nie odczuwam żadnych wad ale już w drugim lekko zarzuca na zakrętach. Byłem jeszcze raz, żeby to sprawdzili ale z autem wszystko okej, czyli jednak opony. Nie chcę tutaj źle mówić na Firestona, bo nie o to mi tutaj chodzi, po prostu opona oponie nie jest równa i takie testy co najwyżej przybliżają prawdę.
  3. bystrol | 29.11.2016 20:38
    korzystajac z możliwości wypowiedzenia się, chciałbym podziękować za ten artykuł, ponieważ ukazał się w samą porę. Tzn w momencie, w którym musiałem dokonać wyboru opon zimowych. Ale do rzeczy, bo zależało mi przede wszystkim na tym, żeby powspominać dawne czasy (tak w nawiązaniu do tego pierwszego akapitu). Tak, przemycanie opon było dość popularne, ale nie była to wcale jakaś straszliwa konspiracja. W rzeczywistości władza często przymykała na to oko. Mój ojciec natomiast zaopatrywał się w opony „zza żelaznej kurtyny” w Pewexach. Komplet do Fiata 126p to był koszt jakichś 100-150 dolarów. Czy istniało wtedy coś takiego jak testy opon? Nawet jeśli, to my nic na ten temat nie wiedzieliśmy. Jak zza granicy to znaczyło, że dobre. W kolejce staliśmy na zmianę ja i moi dwaj bracia, a za to ojciec dawał nam po 10 dolarów na dżinsy. Jakie to było szczęście, dzisiaj tego nitk nie zrozumie.
  4. Raf | 23.11.2016 12:15
    O widzę testowana również była W.drive V905 od Yokohamy, ja bym dał jej lepsze miejsce. Kupiłem komplet do 407 i spisują się bez zarzutu. Jeździ się komfortowo, prowadzą się dobrze. Bieżnik też nie zauważyłem aby się szybko jakoś zużywał.
Test opon zimowych 225/55 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 225/55 R19 - Ranking Wulkanisty 2021

2021-12-19
Przetestowałem 26 modeli opon zimowych w rozmiarze 225/55 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 225 55 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Bridgestone Blizzak LM005 (8.89 punktów).
Test opon zimowych 295/35 R21 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 295/35 R21 - Ranking Wulkanisty 2021

2021-12-18
Przetestowałem 26 modeli opon zimowych w rozmiarze 295/35 R21. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 295 35 R21 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Bridgestone Blizzak LM005 (8.78 punktów).
Test opon zimowych 235/35 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 235/35 R19. Ranking Wulkanisty

2021-10-13
Przetestowałem 28 modeli opon zimowych w rozmiarze 235/35 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 235 35 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Nokian WR D4 (8.80 punktów).
Test opon zimowych 205/60 R15 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 205/60 R15 - Ranking Wulkanisty 2020

2021-10-13
Przetestowałem 24 modele opon zimowych w rozmiarze 205/60 R15. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 205 60 R15 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Michelin Alpin 6 (8.78 punktów).
Test opon zimowych 235/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 235/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

2021-10-12
Przetestowałem 24 modele opon zimowych w rozmiarze 235/45 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 235 45 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 (8.95 punktów).
Test opon zimowych 225/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

Test opon zimowych 225/45 R19 - Ranking Wulkanisty 2020

2021-10-12
Przetestowałem 24 modele opon zimowych w rozmiarze 225/45 R19. Zobacz ranking 20 najlepszych moich zdaniem zimówek 225 45 R19 na nadchodzący sezon. 1 miejsce - Bridgestone Blizzak LM005 (8.84 punktów).