Data publikacji:

Wyciągarka elektryczna – kiedy się sprawdzi i komu jest potrzebna?

Wyciągarka to urządzenie znajdujące wiele różnych zastosowań. Najczęściej spotkamy się z nimi w warsztatach mechanicznych, halach produkcyjnych, magazynach lub na placach budowy. Często montuje się je również na pokładzie łodzi, statków oraz samochodów. Sprzęt dostępny jest pod wieloma postaciami –począwszy od modeli ważących setki kilogramów po kompaktowe mechanizmy o wadze zaledwie kilku kilogramów.
Metallic cable of an electric winch in front of the cargo compartment of an equipped fire truck
Wyciągarki służą do poziomego holowania dowolnego typu obiektów o dużej wadze. Przy jej pomocy wciągniemy np. na piętro paletę cegieł lub wyprowadzimy łódź na brzeg albo samochód z grząskiego gruntu. Głównym elementem sprzętu jest kołowrót, na który nawinięta jest najczęściej metalowa lina, czasem też sznur wykonany z tworzywa sztucznego, który z jednej strony zakończony jest hakiem lub innego typu zaczepem. Obracający się kołowrót zwija sznur i ciągnie ze sobą holowany obiekt, a może być on wprawiany w ruch za pomocą ręcznej korby lub napędu. W przypadku tej drugiej opcji napęd jest spalinowy lub elektryczny. Kiedyś do tego celu wykorzystywano również zwierzęta lub silniki parowe. 
Wyciągarki używają zazwyczaj kilkustopniowego systemu przekładni wykorzystującego efekt dźwigni. Pozwala on zmniejszyć ilość energii używanej do przemieszczenia holowanego obiektu, a także zablokować linę w miejscu i nawijać ją ze stałą prędkością, w czym pomagają też specjalne hamulce. Zapewnia to bezpieczeństwo procesowi holowania i zapobiega zerwaniu ładunku.

Czym jest i jak działa wyciągarka elektryczna?

Standardowe wyciągarki elektryczne to względnie kompaktowe urządzenia przeznaczone przede wszystkim do prac warsztatowych i budowlanych. Wyposażone są w silnik 230 V zasilany bezpośrednio z gniazdka elektrycznego. Siła udźwigu tego typu urządzeń zamyka się zazwyczaj w przedziale od 250 kg do nieco ponad 1000 kg, co w zupełności wystarczy do holowania różnego typu przedmiotów.
Wyciągarkami tego typu sterujemy zazwyczaj za pomocą specjalnych pilotów połączonych z nimi długim kablem, który pozwala kontrolować je nawet wtedy, gdy urządzenie zamontowane jest np. pod sufitem warsztatu na specjalnej suwnicy (niektóre modele przystosowane są głównie do takiego sposobu montażu). Stalowe liny w najpopularniejszych modelach mają najczęściej kilkanaście metrów długości. W zastawie znajdziemy też dodatkowe haki i zaczepy.

Inne rodzaje wyciągarek

Nieco innym typem urządzeń są wyciągarki z silnikiem 12 V, które przeznaczone są przede wszystkim do montażu w pojazdach off-road, takich jak samochody z napędem na cztery koła, quady lub motocykle. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie pojazdowi wyjazdu z grząskiego gruntu, śniegu lub pokonanie trudniejszych wzniesień i innych przeszkód terenowych. Sprzęt zasilany jest bezpośrednio z akumulatora pojazdu lub dodatkowej baterii, odznacza się on też bardzo solidną budową. Konstruktorzy muszą zadbać bowiem o to, aby mechanizm był odporny na działanie ekstremalnych temperatur, wody, śniegu oraz kurzu. 
Wyciągarka elektryczna 12 V jest sprzedawana bardzo często z bezprzewodowym pilotem, który pozwala uruchomić i zatrzymać ją bez odrywania rąk od kierownicy. Warto zwrócić uwagę na to, że koszt zakupu tego rodzaju sprzętu może być bardzo wysoki, sięgają więc po niego jedynie amatorzy jazdy poza utartymi szlakami, czasem też osoby posiadające rozległe gospodarstwa rolne lub sady bądź lasy. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski