Data publikacji:

Skąd się bierze zapach spalin w samochodzie?

Zapach spalin w samochodzie jest nieuchronnym znakiem alarmowym, informującym nas o nieprawidłowym działaniu układu wydechowego, wentylacyjnego, napędowego lub innych systemów auta. Podpowiadamy zatem pokrótce, jakie mogą być konkretne przyczyny tego zjawiska i jak im zapobiec.
Woń spalin unosząca się w kabinie samochodu to problem, który może dotknąć właścicieli wszystkich aut z silnikami spalinowymi, bez względu na ich wiek oraz wielkość. Zjawisko może być z początku ignorowane, winę zrzucamy wówczas np. na zatłoczone drogi lub niedomknięte okna, zwłaszcza jeżeli zapach nie jest zbyt ostry. W dużej części przypadków towarzyszą mu jednak inne symptomy, takie jak podejrzane stuki lub odgłosy dochodzące z wnętrza układu napędowego albo odczuwalne obniżenie wydajności silnika. 

Zapach spalin w samochodzie – najczęstsze przyczyny

Pojawienie się zapachu spalin w samochodzie może mieć bardzo zróżnicowane przyczyny. W wielu sytuacjach nie będziemy w stanie szybko samodzielnie zdiagnozować problemu, który sam nie zniknie. Nie ma więc co specjalnie zwlekać i szybko należy się umówić na wizytę w warsztacie mechanika, tym bardziej jeżeli woń jest na tyle ostra, że przyczynia się do kaszlu i łzawienia oczu. Poniżej zebraliśmy kilka najczęstszych powodów, przez które możemy poczuć nieprzyjemny zapach. 

Uszkodzony lub zapchany filtr kabinowy

To najbardziej błaha przyczyna problemów z nieprzyjemnym zapachem. Filtry kabinowe oczyszczają powietrze dostające się z zewnątrz auta do kabiny kierowcy i muszą być regularnie wymieniane, z reguły raz do roku. Jeżeli nie zadbamy o to, atmosfera we wnętrzu nieprzewietrzonego auta znacząco się pogorszy i zaczniemy czuć wyraźnie woń spalenizny.

Nieszczelne uszczelki w drzwiach lub szybach

Podobne efekty, co nieszczelny filtr kabinowy, mogą dawać uszkodzone uszczelki w drzwiach lub szybach samochodu. Z tego powodu do wnętrza pojazdu mogą przenikać niechciane zapachy z ulicy, które natężają się zwłaszcza, gdy stoimy w korku. 

Problemy z układem wydechowym

Znacznie poważniejszą przyczyną problemów z niechcianą wonią spalin są awarie układu wydechowego pojazdu. Są one najczęściej wynikiem jego nieszczelności, na skutek czego powietrze dostające się do kabiny może być wymieszane ze spalinami, które gromadzą się pod maską auta. Winowajcą jest tutaj uszkodzony tłumik, kolektor, a także elastyczny łącznik wydechu narażony na pęknięcia, korozję lub wygięcia prowadzące do nieszczelności. 

Awaria zaworu EGR

Zawór EGR to element odpowiadający za recyrkulację spalin. Prawidłowo funkcjonujący zawór zmniejsza emisję tlenków azotu i innych szkodliwych gazów do atmosfery. Z czasem element ten ulega zabrudzeniu i pokrywa się twardym osadem (tzw. nagarem), który zakłóca jego pracę, co prowadzi do przedostania się gazów do wnętrza auta. Rozwiązaniem jest tutaj dokładne przeczyszczenie lub wymiana elementu. 

Zniszczona uszczelka pod głowicą cylindrów

Jest to poważna awaria, której objawem jest silny zapach spalin wewnątrz pojazdu, wzmacniający się zwłaszcza, gdy włączamy nagrzewnicę. Uszkodzone uszczelki prowadzą do tego, że spaliny dostają się do układu chłodzenia auta, a płyn chłodniczy do komór spalania. W identyfikacji problemu może pomóc specjalny tester sprawdzający obecność gazów spalinowych w systemie chłodniczym.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski