Pierwszym objawem, jaki pojawi się w sytuacji niesprawnego zaworu EGR, będzie zapalenie się na komputerze pokładowym kontrolki silnika. Wyświetli się ona każdorazowo, bez względu na to, czy fizycznie odczujemy, czy nie odczujemy pierwszych objawów awarii. Kontrolka może się zapalić w każdym momencie jazdy i bezpowrotnie zgasnąć po ponownym włączeniu silnika. Samo zapalenie się kontrolki nie daje jasnej informacji, co może być powodem jej wyświetlenia. Jest jednak dobrym sygnałem ostrzegawczym, który powinien skłonić nas do szerszej diagnozy. Jak zdiagnozować, czy problem leży po stronie zaworu EGR? Najłatwiejszym sposobem jest podłączenie się do gniazda diagnostycznego w samochodzie za pomocą specjalistycznego urządzenia do diagnostyki samochodowej. Jeżeli podczas badania naszego pojazdu system wykryje zaburzenia przepływu lub wyświetli kod błędu P1405, może oznaczać to nieprawidłową pracę zaworu EGR. Nigdy jednak nie mamy stuprocentowej pewności, czy jest to spowodowane tym właśnie elementem, jednak bardzo często otwiera nam to drzwi do rozwiązania problemu. Dzieje się tak na przykład w sytuacji pękniętego węża podciśnienia, który steruje pracą membrany. Odczyt z gniazda diagnostycznego może być jednakowy, a sam zawór w tej sytuacji będzie pracować prawidłowo.