Data publikacji:

Mocowania wycieraczek. Jakie są rodzaje mocowań?

Dobra widoczność jest podstawowym warunkiem bezpiecznego podróżowania. Wycieraczki samochodowe są bardzo istotnym elementem wyposażenia samochodu. Nie tylko poprawiają widoczność kierowcy, ale również pozostałych pasażerów, dzięki czemu jazda samochodem jest nie tylko bezpieczniejsza, ale też bardziej komfortowa. Warto regularnie kontrolować stan naszych wycieraczek i w razie potrzeby wymieniać je na nowe. Nie jest do tego potrzebny specjalistyczny serwis samochodowy, wymianę wycieraczek w ciągu kilku minut jesteśmy w stanie przeprowadzić sami. Najważniejszy jest odpowiedni dobór konstrukcji wycieraczek tak, aby pasowały do naszego pojazdu. Sama wymiana to z reguły kilka prostych kroków, które nie powinny sprawiać nikomu większego problemu. Najwięcej zależy od rodzaju mocowania wycieraczek. Sposobów zamocowania wycieraczek jest całkiem sporo i nie każde z nich jest tak samo proste. Wybór odpowiedniego dla nas mocowania to ważna kwestia przy wyborze odpowiedniej wycieraczki do naszego auta. Różnią się sposobem zaczepienia pióra do ramienia wycieraczki, zabezpieczeniem, zamkiem czy konstrukcją. Jakie są rodzaje mocowań wycieraczek samochodowych?
Sprawdź również: Przepływomierz - objawy.
mocowanie wycieraczek

Rodzaje wycieraczek samochodowych

Wycieraczki samochodowe mają za zadanie sprawnie oczyszczać przednią i tylną szybę samochodu. Wycieraczek używa się przez cały rok, dlatego ważne jest, aby stale utrzymywać je w odpowiedniej kondycji. Widoczność może być zakłócona nie tylko przez śnieg, ale również deszcz, błoto czy inne zabrudzenia pochodzące z drogi i kół poprzedzających samochodów. Panuje ogólne przekonanie, żeby wycieraczki wymieniać co najmniej raz do roku, zazwyczaj po sezonie zimowym, kiedy to przymarznięte pióra i lód na szybach powodują bardzo drastyczne zużywanie się wycieraczek. Nie jest jednak powiedziane, aby ściśle trzymać się tego założenia. Wycieraczki można zmieniać częściej, można też rzadziej. Wszystko zależy od jakości naszych piór. Wycieraczki zużywają się w trakcie ich eksploatacji. Powoduje to nierównomierne zbieranie zabrudzeń z szyby, pozostawianie smug czy nieskuteczne zbieranie wody. Warto regularnie monitorować stan naszych wycieraczek. Pojawianie się wspomnianych smug, nieskuteczne odprowadzanie zabrudzeń, tarcie, piski czy przeskoki mogą świadczyć o poważnym zużyciu się pióra wycieraczki. Czasami wystarczy je oczyścić, aby znów pracowało jak należy. Kiedy to nie pomaga, wymagana będzie ich wymiana. Ważne jest odpowiednie dopasowanie ramek wycieraczki do ramienia. W sytuacji kiedy wymieniamy cały zestaw, nie ma z tym problemu, gdyż jest on już dopasowany i scalony. Jednak kiedy dokupujemy same pióra, ważne jest, aby odpowiednio dobrać sposób mocowania ich do ramienia wycieraczki. Źle dobrane pióra nie dadzą się zamontować, przez co wycieraczki nie będą spełniać swojej roli. Odpowiednie dobranie piór do reszty zestawu wydłuża eksploatację i skuteczniej radzi sobie z odprowadzaniem wody. Niektóre mocowania są bardzo podobne i montaż „na siłę” przynosi pożądany efekt, jednak nieodpowiedni sposób mocowania może prowadzić do zwiększonego tarcia, nieprawidłowego zbierania zabrudzeń z powierzchni szyby, przeskoki wycieraczki czy wypadanie pióra. Efektem tego może być porysowana szyba lub uszkodzenie mechanizmu wycieraczek, co poskutkuje nie tylko wymianą piór na odpowiednie, ale narazi nas na koszty związane z wymianą uszkodzonych elementów.
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje wycieraczek samochodowych. Są to kolejno:
  • wycieraczki szkieletowe – posiadają ramię i sprężyste profile, które dociskają pióro do szyby. Mają najprostszą, kilkuelementową konstrukcję, cztery różne systemy montażowe i trzy różne opcje zamków zaciskowych. Ich największymi zaletami są mocne ramię, pióro z zagęszczonej gumy, trwałość, prostota, wydajna konstrukcja, niski profil, równomierność docisku i możliwość wymiany samej gumy poprzez wsunięcie jej w szyny wycieraczki;
  • wycieraczki bezszkieletowe – są płaskie, a ich ramię wraz z piórem są integralnym zespołem. Mniejsza, bardziej zwarta konstrukcja obniża opory toczenia oraz emituje mniejszy hałas podczas szybkiej pracy czy dynamicznej jazdy. Przylegają ściśle i równomiernie do każdego rodzaju szyby. Cechuje je aerodynamiczny profil, bardzo skuteczne odprowadzanie zabrudzeń i wody przez cały rok, równomierny docisk w każdym punkcie, zmniejszona powierzchnia i stylowa, dynamiczna linia kształtu; 
  • wycieraczki hybrydowe – są płaskie, a część robocza oddziela się od ramienia. Są połączeniem konstrukcyjnym wycieraczek szkieletowych i bezszkieletowych, łącząc w sobie ich najlepsze właściwości. Są to niskoprofilowe wycieraczki, które wyróżniają się doskonałą aerodynamiką, małym szumem i bardzo dużą skutecznością pracy. Wyróżniają się rdzeniem w obudowie wycieraczki, który odpowiada za zwiększoną wytrzymałość oraz bardzo dobre i równe przyleganie w każdym punkcie. Sztywne, gumowe pióra stosowane w hybrydowych wycieraczkach mają najlepsze parametry skuteczności. Do tego można oddzielać pióro od ramienia w celu wymiany, co znacznie ułatwia zarówno dobór, jak i samą wymianę.
  • Jakie są rodzaje mocowań wycieraczek?

    Wycieraczki samochodowe montuje się na przedniej i na tylnej szybie. Konstrukcja i zasada działania tych przednich może być różna. Zazwyczaj stosowane są dwa ramiona, które poruszają się współbieżnie, czyli w tym samym kierunku, lub przeciwbieżnie, czyli przeciwnie do siebie. W starszych modelach spotkać można jedno bardzo długie ramię, a w samochodach klasy premium na dodatkowym wyposażeniu mogą być małe wycieraczki przednich reflektorów. Poza tym wszystkim zespół wycieraczek, czyli ich ramię, pióro i cały mechanizm, ściśle współpracuje z układem spryskiwaczy. Bardzo często awaria jednego zespołu powoduje nieprawidłowe działanie drugiego. Zależnie od zastosowanej konstrukcji, wycieraczki w pozycji spoczynkowej mogą leżeć równolegle do siebie z piórami skierowanymi w tym samym kierunku lub nachodzić na siebie.
    Rodzajów mocowań wycieraczek jest kilka. Zależą one przede wszystkim od rodzaju i konstrukcji wycieraczki. W wycieraczkach szkieletowych stosuje się trzy różne sposoby zamków i zacisków. Wyróżnia się cztery sposoby mocowania pióra do ramienia wycieraczki:
  • mocowanie na hak;
  • mocowanie na bagnet (wsuwanie);
  • mocowanie na dwie prawie śruby;
  • mocowanie na dwie śruby 9,5 mm × 3,5 mm.
  • Takie rozwiązania zapewniają prostotę montażu, równe doleganie wycieraczki do szyby, trwałość i skuteczność pracy mechanizmu.
    W wycieraczkach bezszkieletowych znajduje się więcej typów mocowań. Większość z nich różni się ze względu na konstrukcję końcówki ramienia. Rodzajów zacisków i zamków spotkać można nawet siedem. Wynika to z zastosowania różnych typów ramion, takich jak:
  • mocowanie na bagnet (wsuwanie);
  • mocowanie na hak;
  • mocowanie typu 1;
  • mocowanie typu 2;
  • mocowanie typu 3;
  • mocowanie typu 4.
  • W przypadku wycieraczek szkieletowych warto dobrze wiedzieć, z jakim typem mocowania mamy styczność, gdyż każdy z typów ma swój indywidualny sposób montażu i bardzo często niepasujący do żadnego z pozostałych rodzajów.
    Wycieraczki hybrydowe montuje się z reguły na hak. Wynika to z ich konstrukcji i profilu. Taki sposób mocowania zapewnia najbardziej optymalne parametry pracy i prostotę montażu. Poza tym niweluje problemy związane z doborem odpowiedniego sposobu zamocowania, dając w zamian najbardziej optymalne przyleganie i bardzo wysoką skuteczność i trwałość.
    Zdjęcie: Envato Elements