Data publikacji:

Zepsute wtryski. Objawy awarii

Wtryskiwacze paliwa są jednym z kluczowych elementów układu napędowego auta, którego awaria może nieść ze sobą poważne konsekwencje. W przeciwieństwie do wielu innych istotnych części pojazdu niewłaściwie działające wtryski generują dość łatwe do rozpoznania objawy, nawet dla niedzielnych kierowców. Radzimy zatem, na co zwracać uwagę, a także podpowiadamy, w jaki sposób można naprawić występujące usterki. 
zepsute wtryski objawy

Wtryski paliwa – jakie mają znacznie?

Wtryski montuje się w silnikach spalinowych już od ponad 100 lat, a element ten odpowiada za podawanie paliwa do komory spalania. Mieszanka paliwowa (benzyna lub olej) jest rozpylana pod wysokim ciśnieniem na sygnał przekazywany jej przez specjalny układ elektroniczny ECM.
Współczesne wtryski paliwa są w stanie dokładnie zmierzyć jednorazową ilość pobieranego paliwa oraz inne parametry swojej pracy, co ułatwia mechanikowi identyfikację problemów z ich funkcjonowaniem. Wtryskiwacze w silnikach Diesla montuje się w głowicy jednostki napędowej, w modelach benzynowych najczęściej w kolektorze dolotowym.

Zepsute wtryski – objawy

Najważniejszym objawem niepoprawnie działających wtrysków jest zauważalne obniżenie sprawności silnikach, odczuwane zwłaszcza podczas przyspieszania. Wynika ono z niepoprawnie dozowanego paliwa. Zazwyczaj w tym przypadku jego dawka jest zbyt duża, co skutkuje także pojawieniem się śmierdzącego dymu wydostającego się rury wydechowej. W przypadku benzyny przyjmuje on kolor czarny, natomiast w autach z napędem Diesla będziemy mieć biały dym z rury wydechowej. Symptomom tym towarzyszą także nieraz wibracje i stukoty dochodzące z silnika w trakcie pracy.
Silnik z zepsutymi wtryskami odznacza się nierówną pracą, co skutkuje problemami z jego odpaleniem. Podczas jazdy silnik może również niespodziewanie gasnąć lub tracić moc, co może być bardzo niebezpieczne, zwłaszcza na zatłoczonych drogach. Nowoczesne samochody samodzielnie wykrywają zakłócenia w działaniu napędu, dzięki czemu na desce rozdzielczej zapali się lampka informująca o problemach z silnikiem. Poza tym, jeśli wtryski są nieszczelne, w kabinie kierowcy da się wyczuć wyraźny zapach paliwa lub oleju. 

Wymiana lub regeneracja wtrysków paliwa

Aby uniknąć problemów z wtryskami, właściciele aut muszą dokonywać regularnych przeglądów pojazdów, ponieważ elementy te znajdują się na liście części przechodzących testy w warsztatach samochodowych. Poza tym zaleca się stosowanie wysokiej jakości paliw, gdyż mieszanki gorszej kategorii zawierają często domieszki siarki, wody i innych substancji, które zapychają wtrysk.
Choć wtryski paliwa nie są drogim elementem (cena kształtuje się tutaj od kilkuset złotych do tysiąca złotych), ich wymiana jest bardzo kosztowna, ponieważ wiąże się z demontażem silnika, co niesie za sobą wielokrotnie wyższe koszty. W razie wystąpienia problemów kierowcy decydują się więc w pierwszej kolejności na tzw. regenerację wtrysków, która polega na kompletnym czyszczeniu oraz dodatkowej kalibracji. 
Po odpowiednim sprawdzeniu parametrów wtryskiwaczy doświadczony mechanik modyfikuje tutaj ilość dozowanego przez nie paliwa, w ten sposób zmniejszając ich obciążenie i wydłużając ich maksymalny czas pracy. Równocześnie wykonywane jest też oczyszczanie systemu za pomocą środków chemicznych. 
W trakcie kontroli pracy może okazać się, że wtryski są w na tyle złym stanie technicznym, że muszą zostać wymienione. Co więcej, niektóre nowoczesne modele wtrysków nie mogą zostać poddane procesowi regeneracji i w razie awarii muszą być zastąpione nowymi częściami.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski