Data publikacji:

Biały dym z wydechu – co to oznacza? Jak naprawić samochód?

Kolor wydobywającego się z układu wydechowego dymu jest niepokojącym zjawiskiem, które powinno zainteresować każdego użytkownika samochodu. Według obecnych norm i wytycznych spaliny wydobywające się z samochodu powinny być bezbarwne, dlatego kolorowy dym oznacza nieprawidłowości w jego działaniu. Zaobserwować można czarny, niebieski oraz biały dym. Każdy z nich oznacza inny rodzaj awarii i spowodowany jest inną przyczyną. Biały dym jest jednym z najbardziej niepożądanych. Co oznaczają białe kłęby dymu z rury wydechowej?
biały dym z wydechu

Biały dym z wydechu – co oznacza?

Spaliny wydobywające się z układu wydechowego przez rurę wydechową są efektem spalania paliwa w komorze silnika. Składają się głównie z tlenku węgla, siarki, węglowodorów oraz wody. Przedostanie się niepożądanych substancji do komory spalania powoduje zanieczyszczenie spalin, co objawia się dymem o charakterystycznym kolorze.
Pojawienie się białego dymu, który znika po przejechaniu kilku kilometrów, jest z reguły niegroźny i najpewniej wynika z nagromadzającej się wilgoci w układzie wydechowym. Gorzej wygląda sprawa, kiedy biały dym pojawia się ciągle lub po mocniejszym wciśnięciu pedału sprzęgła.
Powodów takiego kopcenia może być kilka, od uszkodzonej uszczelki pod głowicą przez wodę w oleju napędowym, uszkodzenia systemu oczyszczania spalin EGR, jego chłodnicy lub łączeniu się paliwa z płynem chłodniczym i spalania tej mieszanki.
Biały dym w dzisiejszych czasach jest niegroźny tylko w przypadku wody w układzie wydechowym lub dużej wilgotności powietrza. Skraplająca się woda cieknie po rurze wydechowej, co prowadzi do jej parowania. Szczególnie odczuwalne i widoczne jest to jesienią i zimą oraz podczas deszczowej pogody. Są to jednak sporadyczne sytuacje, które powinny po chwili zniknąć.
Podobne sytuacje mają miejsce w silnikach zasilanych LPG. Gaz jest ekologicznym paliwem, którego jednym z efektów spalania jest wydzielanie się dużej ilości wody. Gwałtowne przyspieszanie czy rozruch silnika mogą powodować chwilową emisję białego dumy, a dokładniej pary wodnej.
Zdarzają się również sytuacje, szczególnie korzystając z mniejszych, prywatnych stacji benzynowych, gdzie do paliwa dolewana jest woda w celu jego rozcieńczenia i zwiększenia ilości. Jest to bardzo nieuczciwe i bardzo rzadko spotykane, jednak warto zweryfikować tę informację, kiedy samochód szczególnie po tankowaniu generuje biały dym.

Biały dym z układu wydechowego – przyczyny awarii

Najczęstszym powodem emisji białego dymu w silnikach benzynowych jest przedostanie się do komory spalania w silniku płynu chłodniczego. Jest to zazwyczaj powodem przerwania połączenia głowicy z blokiem silnika. Powodem tego najczęściej są zużyte uszczelniacze, jednak uszkodzenia głowicy również może być przyczyną.
W przypadku silników Diesla sytuacja jest nieco gorsza. Biały dym z rury wydechowej oznaczać może uszkodzenia głowicy lub uszczelki pod głowicą. Obie awarie są bardzo niebezpieczne dla silnika i należy je jak najszybciej usunąć. Powodują nie tylko nieprawidłowe spalanie w komorze, ale też ubytki w układzie chłodzenia. Silnik pracując bez cieczy chłodzącej, ulegnie trwałemu uszkodzeniu. Źle chłodzony lub niechłodzony silnik bardzo mocno się rozgrzewa, co prowadzi do jego zatarcia.
Naprawa tej usterki jest droga, nierzadko kończy się wymianą całej jednostki napędowej, a ta może przewyższać kwotę samochodu, szczególnie w przypadku starszych modeli. Aby zapobiegać nieprzyjemnym awariom, warto regularnie kontrolować emitowany dym z rury wydechowej oraz poziom płynu chłodniczego. Jego regularne ubywanie powinno zapalić lampkę w głowie kierowcy. Odpowiednim krokiem jest konsultacja z fachowcem, który pomoże ustalić przyczynę i uchroni użytkownika przed drogimi pracami naprawczymi.
Biały dym z rury wydechowej nie zawsze oznacza generalny remont silnika. Przed demontażem głowicy i rozbieraniem silnika warto poddać samochód szczegółowej diagnostyce.
W nowych samochodach biały dym może być przyczyną nieprawidłowo działającego systemu recyrkulacji spalin, czyli EGR. Gorące spaliny przed wtłoczeniem do komory spalania są w nim schładzane przy pomocy chłodnicy zasilanej wodą. Uszkodzenia tego elementu powodują przedostanie się wody do spalin, a jak już niejednokrotnie wspominaliśmy, woda w układzie wydechowym paruje, co zabarwia spaliny na biało. Zależnie od marki i modelu samochodu, naprawa lub regeneracja chłodnicy EGR może kosztować nawet 1500 zł.
W samochodach z silnikiem Diesla białe kopcenie może być efektem ciągłego jeżdżenia na niskim poziomie paliwa, tankowania oleju napędowego słabej jakości lub zalewania baku paliwem do pełna. Zbyt niski poziom oleju w baku pozostawia dużo miejsca do nagromadzania się wilgoci. Podobnie tankowanie „pod korek” powoduje pochłanianie większej ilości wilgoci przez uszczelki. Rozcieńczenie paliwa wodą również powoduje jej parowanie, czyli biały dym. Sprawa prosta i często lekceważona, jednak złe nawyki mogą doprowadzić do zatarcia pompy wtryskowej lub uszkodzenia samych wtryskiwaczy, szczególnie odczuwalne w samochodach z systemem wtrysku CommonRail.
Jak widać, biały dym z wydechu nie zawsze oznacza poważne awarie. Ważne jest, aby regularnie kontrolować samochód oraz ilość płynu chłodniczego. Lekceważenie białego dymu wydobywającego się przez dłuższy czas może narazić nas na poważne awarie, a tym samym duże wydatki, a nawet unieruchomienie pojazdu. Korzystajmy z samochodów świadomie, a zaobserwowane zjawiska związane z dymem z wydechu monitorujmy, a w razie wątpliwości konsultujmy ze specjalistami.
Zdjęcie: Envato Elements