Data publikacji:

Akumulator 74 Ah do diesla – jaki wybrać? Ranking

Samochody z silnikiem Diesla do rozruchu potrzebują dużo większej ilości energii elektrycznej. Wybierając odpowiedni akumulator do pojazdu z motorem wysokoprężnym, warto mieć na uwadze modele, które mają najwięcej prądu rozruchowego. Należy jednak pamiętać o tym, aby nie przekraczać zaleceń producenta dotyczących jego pojemności. Zbyt mały akumulator nie spełni swojego zadania, zbyt duży nie będzie w pełni doładowywany, co znacznie skróci jego żywotność i zmniejszy wydajność. Od jego jakości i odpowiedniego doboru akumulatora zależy, czy będzie on w stanie zapewnić prawidłowy rozruch naszego silnika. W silnikach Diesla najlepiej sprawdzają się akumulatory 74 Ah. Są one ogólnodostępne i przystępne cenowo. Zależnie od jakości, modelu i producenta znaleźć można ich przeróżne rodzaje w bardzo zróżnicowanych kwotach. Jaki akumulator 74 Ah wybrać do naszego diesla?
akumulator 74ah do diesla

Akumulator samochodowy

Zanim przejdziemy do przedstawienia rankingu najbardziej polecanych akumulatorów do diesla, zacznijmy od podstaw. Akumulator jest jednym ze źródeł zasilania pojazdu, które odpowiada za jego rozruch oraz dostarczenie energii elektrycznej do systemów elektrycznych i multimedialnych w samochodzie. Bateria samochodowa zbudowana jest z oddzielnych ogniw ułożonych naprzemiennie i odizolowanych od siebie płytami dodatnimi, zawierającymi dwutlenek ołowiu, oraz ujemnymi, które zawierają ołów. Ogniwa akumulatora podzielić można na pierwotne, czyli te, które nie są ładowane, i wtórne, które poddawane są ładowaniu. Płyty izolujące zanurzone są w roztworze elektrolitycznym, gdzie zachodzą reakcje chemiczne, które wytwarzają energię niezbędną do naładowania.
Ze względu na przeznaczenie i sposób działania akumulatory samochodowe dzielimy na bezobsługowe i obsługowe. Różnią się one od siebie tym, że w pierwszym rodzaju otrzymujemy szczelnie zamknięty akumulator, w którym nie trzeba martwić się o poziom elektrolitu, w obsługowym trzeba od czasu do czasu skontrolować stan roztworu i w razie konieczności uzupełnić jego braki. Ze względu na rodzaj elektrolitu i rodzaj ogniw baterie samochodowe dzielą się również na:
  • niklowo-kadmowe – ogniwa dodatnie wykonane są z niklu, ujemne – z kadmu. Elektrolitem w takiej baterii jest wodorotlenek potasu. Charakteryzują się dużą gęstością i żywotnością. Ich niewątpliwą zaletą jest niski współczynnik rozładowywania się oraz bardzo szybkie ładowanie;
  • litowo-jonowe – najpopularniejszy rodzaj akumulatora. Ogniwa dodatnie wykonane są z litu, ujemne – z odpowiedniego rodzaju węgla. Elektrolitem jest sól litowa. Charakteryzują się bardzo dużą pojemnością i wysokim prądem rozruchowym. Mogą być używane i ładowane w każdych warunkach. Generują też dużą ilość ciepła, która musi być w odpowiedni sposób odprowadzana z układu;
  • niklowo-wodorowe – ogniwa dodatnie wytworzono z niklu, ujemne – ze stopów metali. Elektrolitem w tym akumulatorze jest wodorotlenek potasu. Charakteryzuje je bardzo duża pojemność i energia rozruchowa, jednak są mało trwałe, szybko się rozładowują i często ulegają uszkodzeniom;
  • żelowe – elektrolit w tym rodzaju akumulatora przyjmuje formę żelu. Przekłada się to na znaczne zwiększenie pojemności akumulatora, dzięki czemu wolno się rozładowuje i wykazuje bardzo dużą żywotność baterii;
  • AGM – jest to nowoczesne rozwiązanie akumulatorów samochodowych, gdzie elektrolitem jest włókno szklane. Pozwala to na wygenerowanie dużej ilości energii i znaczne zwiększenie pojemności, tym samym zmniejszając rozmiar urządzenia i wydłużając jego żywotność.
  • Kiedy wymienić akumulator?

    Konieczność wymiany akumulatora wynika przede wszystkim z jego jakości, stanu i warunków użytkowania. Z reguły akumulator należy wymieniać średnio co 3 lata, jednak inwestując w lepszej jakości baterie, możemy skutecznie wydłużyć czas eksploatacji takiego akumulatora. Podstawowymi oznakami rozładowującego się akumulatora są:
  • spadki lub całkowity brak napięcia;
  • zmniejszenie ilości elektrolitu;
  • zgęstnienie elektrolitu;
  • nabrzmiała obudowa akumulatora.
  • Aby wydłużyć żywotność akumulatora, należy regularnie sprawdzać stan elektrolitu oraz sprawdzać, czy nie występują powyższe objawy. Ewentualne braki elektrolitu należy uzupełniać.

    Ranking akumulatorów samochodowych o pojemności 74 Ah przeznaczonych do diesla

    Varta Blue 74 Ah 680 A

    Bez wątpienia najchętniej kupowanym i najbardziej polecanym akumulatorem o pojemności 74 Ah jest bateria marki Varta Blue. Jest to bateria samochodowa, która w korzystnej cenie jest w stanie dostarczyć bardzo dobrą jakość. Budowa akumulatora to klasyczna, prawobiegunowa bateria kwasowo-ołowiana. Producent zadbał o nowoczesne technologie dotyczące budowy i przedłużenia żywotności akumulatora. Jest to typ bezobsługowy, w którym elektrolit jest całkowicie odizolowany od użytkownika. Model ten charakteryzuje się nowoczesnymi technologiami typu PowerFrame, jest całkowicie bezobsługowy, cechuje się wysoką wydajnością i żywotnością oraz wysokiej jakości klasą wykonania. Z jego wad warto zaznaczyć większą cenę oraz przeciętną moc przy rozruchu silników Diesla o dużej pojemności. Pomimo kilku minusów, model Varta Blue dominuje na rynku motoryzacyjny i z ogromnym profesjonalizmem obsługuje znaczną większość silników samochodowych, a użytkownicy zgodnie zaznaczają, że wart jest swojej ceny.

    Centra CB740 680 A

    Równie polecanym modelem akumulatora 74 Ah przeznaczonego do diesli jest model Centra CB740. Charakteryzuje się bardzo dobrą kompatybilnością szczególnie z silnikami marek premium oraz mniej popularnymi modelami aut. Jest zatem bardzo uniwersalny. Jego ogromną zaletą jest konkurencyjnie niska cena. Wynika to przede wszystkim z mniej zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Zabraknie tu bowiem takich pozycji jak ramka PowerFrame, której zastosowanie w nowych akumulatorach wydłuża ich żywotność. Pomimo jej braku, model marki Centra nie odstaje znacząco od innych modeli, jeżeli chodzi o długość jego prawidłowej pracy. Udało się to osiągnąć głównie dzięki zastosowaniu kratki energetycznej 3DX, która jest alternatywą dla PowerFrame. Gwarantuje ona leprze parametry energetyczne baterii oraz wspiera i sprawnie wydłuża jej żywotność. Niestety ze względu na prąd rozruchowy 680 A, podobnie jak opisywany powyżej akumulator, może mieć problemy z rozruchem silników Diesla o znacznie większej pojemności skokowej niż przeciętne modele.

    Bosch S50 74 Ah 750 A

    Propozycją akumulatora o pojemności 74 Ah, który posiada większy prąd rozruchowy i doskonale sprawdzi się w dieslach o większej pojemności, jest model Bosch S50. Bateria przygotowana została z myślą o bardziej wymagających pojazdach, które wykazują większe zapotrzebowanie energetyczne. Producent nie zaleca tego typu akumulatora do samochodów wyposażonych w system start-stop, ze względu na wysoki prąd rozruchowy i sporą pojemność. Cechuje się bardzo dużą wytrzymałością i odpornością na mechaniczne uszkodzenia oraz długą żywotnością. Wyposażono go dodatkowo w kratkę energetyczną PowerFrame, która przyczynia się do wydłużenia okresu jego przydatności. Zbudowany został w nowoczesny, wydajny sposób i zamknięty w szczelnej obudowie, co czyni go całkowicie bezobsługowym. Niestety za jakość musimy zapłacić trochę więcej, niemniej jednak jest to model, na który warto przeznaczyć większą sumę, szczególnie posiadając wymagające silniki Diesla o większej pojemności.
    Zdjęcie: Envato Elements