Data publikacji:

Opony letnie Bridgestone Turanza 6 – charakterystyka, opis, testy

Od tego, jakie wybierzemy opony do naszego samochodu, w dużej mierze zależy zarówno bezpieczeństwo nasze, jak i współpasażerów. W dzisiejszym artykule omówimy parametry opon letnich Bridgestone Turanza 6. Poruszymy też kwestie związane z wygodą ich stosowania, testami, w jakich ogumienie brało udział, czy ogólnymi wrażeniami z jazdy. Dowiedz się, czy warto kupić Bridgestone Turanza 6.
Przeczytaj również: Jakie opony letnie wybrać?
bridgestone turanza 6

Czym charakteryzują się Bridgestone Turanza 6?

Bridgestone Turanza 6 zostały wyposażone w:
  • aerodynamiczny rant ochronny – który nie tylko chroni oponę przed uszkodzeniem czy nadmiernie szybkim zużywaniem się, ale również poprawia jej właściwości aerodynamiczne, a w konsekwencji zmniejsza siłę oporu;
  • podwójne lamele o skośnym rozmieszczeniu – gwarantują świetną prezencję oraz ochronę przed poślizgami na wysokim poziomie (lamele 3D typu Tara). Dodatkowo, ponieważ zostały umieszczone na oponie nierównomiernie, zapewniają jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa;
  • rozchodzące się w specyficzny sposób rowki po bokach – umożliwia to skuteczne odprowadzanie wody i błota. Rowki zostały zamknięte po stronie wewnętrznej, dzięki czemu ograniczono hałas opon;
  • specjalny skład mieszanki oraz sposób obróbki (TECHSYN) – sprawia, że ogumienie jest bardziej wydajne, odporne, wzmocnione i daje większą kontrolę trakcji. Uzyskano to dzięki poprawie interakcji pomiędzy polimerem i wypełniaczem w oponie.
  • Do tego można liczyć między innymi na zaokrąglone klocki bieżnika (co pozwala na równomierne rozkładanie się ciężaru samochodu) oraz system gwarantujący równomierne zużywanie się opony, które następuje wyjątkowo powoli. Potwierdzają to użytkownicy ogumienia, którzy zauważają, że po pierwszym sezonie na oponach jeszcze nie widać zużycia.

    Bridgestone Turanza 6 – dane techniczne

    Bridgestone Turanza 6 w zależności od wybranego rozmiaru generuje hałas na poziomie od 69 dB do 72 dB, co można uznać za bardzo dobry wynik. Jej efektywność paliwowa w różnych rozmiarach została określona jako A lub B, natomiast skuteczność hamowania w każdym przypadku wynosi A. Przykładowo – indeks prędkości tych modeli dla rozmiaru 225/45R17 to Y – 300 km/h, natomiast nośności – 91.
    Opona dostępna jest w bardzo szerokim zakresie wymiarów, w tym: 215/65R17; 215/60R17; 225/65R17; 225/65R17; 225/60R17; 235/65R17; 235/60R17; 235/55R17; 245/65R17; 255/60R17; 265/65R17; 275/55R17; 215/55R18; 225/60R18; 225/55R18; 235/65R18; 235/60R18; 235/55R18; 255/60R18; 255/55R18; 265/60R18; 285/60R18; 225/55R19; 235/50R19; 255/50R19; 265/50R19; 275/55R19; 275/45R19.
    Nie licząc skrajnych wartości, takich jak 21" i 22”, opona jest dostępna w każdym wariancie w kilkunastu różnych rozmiarach. Możesz mieć zatem niemal pewność, że niezależnie od tego, jakim rodzajem samochodu się poruszasz, znajdziesz dla siebie odpowiednie ogumienie. Bridgestone Turanza 6 to produkty klasy Premium, które możesz dostać w cenie już od około 400 złotych za sztukę. To opony letnie stworzone na polskie drogi.

    Jakie zmiany zaszły w Bridgestone Turanza 6 względem poprzednich wersji?

    Bridgestone Turanza 6 mają mieć o 10% lepsze hamowanie od poprzedniczek oraz aż o 22% wyższe przebiegi. Obniżone zostały z kolei parametry związane z oporami toczenia oraz hałasem. Zastosowana w nich technologia zapewnia znacznie dłuższą żywotność. Specjalna mieszanka umożliwia znaczne oszczędności zasobów energetycznych oraz surowców. Opony poprawiają efektywność paliwową samochodu, a podczas ich produkcji udało się ograniczyć emisję CO2.
    Bridgestone Turanza 6 jest dostępna w wersji od 17" do 22” dla SUV-ów i samochodów osobowych. Warto wiedzieć, że chociaż na szesnastki poczekamy do 2024 roku, to są w planach. Opona dobrze sprawdza się we wszystkich rozmiarach pod względem hamowania. Przewidziano jej stosowanie również w samochodach elektrycznych i hybrydowych, co oczywiście nie znaczy, że gorzej miałyby się sprawdzać w tradycyjnych napędach. Poprawiono je jednak pod kątem stosowania w nowszych modelach samochodów.

    Bridgestone Turanza 6 – testy opon

    Bridgestone Turanza 6 były testowane przez Moto LAB na torze Jastrząb, gdzie oceniono je pozytywnie. Opona brała udział również w testach TÜV SÜD (zleconych przez jej producenta). Porównywano ją z innymi rodzajami ogumienia z tego samego segmentu (np. Continental, Michelin, Pirelli), w praktycznie każdej kategorii zebrała najwyższe noty. Do tego dochodzi także wewnętrzny benchmark Turanza 6 vs Turanza T005, które oczywiście wygrała. Podczas testów 2023 prowadzonych przez „Auto Świat” te opony znalazły się w TOP 5 na 50 różnych modeli.

    Wrażenia z jazdy z Bridgestone Turanza 6

    Z oponami Bridgestone Turanza 6 praktycznie nie występuje zjawisko aquaplanningu. Ogumienie jest komfortowe w użytkowaniu i daje świetną, mocno wyczuwalną sterowność. Doskonale radzi sobie z hamowaniem na mokrym i suchym – w końcu ma w tym zakresie etykietę A w każdym rozmiarze. W internetowych sondażach opona zebrała najlepsze oceny pod względem jazdy na suchym oraz komfortu poruszania się z nią po drodze. Tych jednak jest jeszcze niewiele, co wynika głównie z tego, że jest stosunkowo nowa.

    Co warto wiedzieć o Bridgestone Turanza 6?

    Średnia droga hamowania Bridgestone Turanza 6 w prędkości 80–20 km/h to 33,7 m. Opony wypadły zatem w tym zakresie znacznie lepiej, niż konkurencyjne ogumienie takich marek jak Pirelli czy Michelin. Bardzo satysfakcjonujące wyniki ogumienie uzyskało również w związku z przyczepnością boczną na zakrętach. Z Bridgestone Turanza 6 można poczuć się bezpiecznie. Podobnie wysokie odczyty opony uzyskały w hamowaniu na mokrym, ograniczaniu zjawiska aquaplanningu czy kontroli nad samochodem. Bridgestone Turanza 6 już przez niejeden serwis została okrzyknięta jako najlepsze ogumienie do jazdy po mokrym.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Karolina Grad
    Karolina Grad

    Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!