Data publikacji:

Cewka zapłonowa – objawy. Jak rozpoznać awarię?

Cewka zapłonowa to element systemu zapłonowego w silniku samochodowym, który jest odpowiedzialny za przekazywanie wysokiego napięcia na świecę zapłonową, odpowiadającą za zapłon mieszanki paliwowej w silniku. Bez działającej cewki zapłonowej silnik nie będzie miał mocy i nie będzie w stanie ruszyć. Jest to także element podatny na uszkodzenia. Z uwagi na istotność tej części podpowiadamy, po czym poznać, że problemem jest cewka zapłonowa – objawy awarii i postępowanie w przypadku ich wystąpienia.
Sprawdź również: Jak wymienić klocki hamulcowe?
cewka zapłonowa objawy

Co to jest cewka zapłonowa i jak działa?

Cewka zapłonowa to część samochodu, która przetwarza niskie napięcie z baterii samochodowej na wysokie napięcie potrzebne do zapłonu paliwa. Na jej całość składają się dwie cewki nawinięte na jeden rdzeń. Cewka pierwotna ma mniej zwojów, z kolei cewka wtórna ma ich więcej. Pierwsza z nich jest podłączona do układu zasilania pojazdu, druga do świec zapłonowych.
W przypadku awarii cewki zapłonowej silnik może działać w sposób nierównomierny, mogą się pojawić problemy z uruchomieniem lub całkowite zaprzestanie działania. Z tego względu tak ważne jest, by dbać o regularną konserwację i wymianę zużytych elementów. Przez to, jak duże problemy może powodować uszkodzona cewka zapłonowa, objawy powinny skłonić do możliwie najszybszej wizyty u mechanika.

Awaria cewki zapłonowej – objawy

Najczęściej występujące objawy uszkodzonej cewki zapłonowej to problemy z uruchomieniem silnika, a także jego niestabilne działanie. Są one jednymi z pierwszych symptomów. Jeżeli podczas rozruchu pojawiają się stukoty lub wybuchowe dźwięki, a silnik nie chce odpalić, pomimo kilkukrotnie podejmowanych prób, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przyczyną jest awaria cewki zapłonowej.
Innym istotnym objawem jest spadek mocy silnika, szczególnie podczas przyspieszania. Może być także zauważalny w trakcie jazdy z ciężkim ładunkiem. O awarii cewki zapłonowej świadczy także nieregularna praca silnika. Objawia się ona drganiami w samochodzie i wibracjami odczuwanymi przy trzymaniu kierownicy. Zdarza się także, że przy uszkodzeniu cewki zapala się kontrolka od silnika. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z wymienionych objawów warto możliwie najszybciej sprawdzić stan cewki zapłonowej.

Cewka zapłonowa – objawy LPG

W przypadku pojazdów działających na gaz ta kwestia jest nieco bardziej skomplikowana. Objawy cewki zapłonowej, która uległa awarii, mogą być różnorodne i nierzadko trudne do zdiagnozowania. Symptomy uszkodzenia w silnikach zasilanych LPG często są niejednoznaczne i przypominają inne usterki.
Do najczęściej występujących objawów należy utrata mocy silnika. W przypadku pojazdów na LPG może to oznaczać, że samochód nie może przełączyć się na gaz. W efekcie wzrasta zużycie paliwa, intensyfikuje się emisja spalin, a czas potrzebny na rozruch znacząco się wydłuża. Utrata mocy może nastąpić nawet w trakcie jazdy, co jest bardzo niebezpieczne, ponieważ może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.
Nierzadko występuje także niestabilność pracy silnika, objawiająca się trzęsieniem pojazdu i wibracjami, które są odczuwalne zarówno podczas jazdy, jak i w trakcie postoju. Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej mogą obejmować także nietypowe dźwięki.

Awaria cewki zapłonowej – co zrobić?

W przypadku wystąpienia jakichkolwiek podejrzeń o uszkodzenie cewki zapłonowej, zarówno na LPG, jak i przy innych rodzajach paliwa, konieczne jest możliwie najszybsze wybranie się do mechanika samochodowego. Należy mieć świadomość, że uszkodzona cewka zapłonowa objawy może mieć bardzo różnorodne i mogą one doprowadzić do poważnych problemów z silnikiem, jeżeli nie zostaną sprawnie naprawione.
Uszkodzona cewka zapłonowa objawy LPG może wywoływać nieswoiste i przywodzące na myśl symptomy innego rodzaju awarii. Jeżeli więc pojawią się jakiekolwiek wątpliwości lub nie wiadomo, co dalej robić, warsztat mechanika jest jedynym słusznym kierunkiem.
Wymiana cewki zapłonowej nie jest szczególnie skomplikowanym procesem, jednak jest to na tyle istotna kwestia, że warto powierzyć ją specjaliście. Szczególnie w przypadku właścicieli pojazdów, którzy nie mają dużego doświadczenia ani obycia z mechaniką. Specjalista dobierze część o właściwej specyfikacji i zamontuje ją w odpowiedni sposób. Szybka wymiana lub naprawa elementu pozwala uniknąć dalszych problemów.

Jak samodzielnie sprawdzić stan cewki zapłonowej?

Jeżeli pojawiają się konkretne objawy cewki zapłonowej lub podejrzenie, że to ona może powodować zaburzenia pracy silnika, można pokusić się o samodzielne sprawdzenie jej stanu. Aby przeprowadzić prosty test oporowy, w pierwszej kolejności należy wyłączyć silnik i odłączyć kable akumulatora. Pozwoli to uniknąć porażenia prądem. Następnie trzeba zlokalizować cewkę na silniku. W razie wątpliwości można to sprawdzić w instrukcji obsługi.
Kolejnym krokiem jest odpięcie kabli z cewki zapłonowej i sprawdzenie, czy są czyste i suche. Następnie wystarczy podłączyć do niej miernik oporu – jednym końcem do złącza na cewce, drugim do metalowej części silnika. Na koniec pozostaje odczytać wartość oporu na mierniku.
Należy pamiętać, że prosty test oporowy nie wykryje wszystkich problemów z cewką zapłonową i nawet jeżeli wynik wyjdzie prawidłowy, część może być uszkodzona. Z tego względu najlepiej skonsultować się z doświadczonym mechanikiem, który dysponuje profesjonalnym sprzętem diagnostycznym.
Zdjęcie: Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!