Podczas jazdy samochodem dociera do nas wiele dźwięków. Są to odgłosy otoczenia, spowodowane warunkami pogodowymi oraz pracą samochodu. Tym ostatnim punktem zajmiemy się w tym momencie. Odgłosy samochodu, jeżeli wszystko jest w nim sprawne, to silnik, który słychać podczas pracy silnika oraz opony, które dają się słyszeć podczas styku z podłożem, czyli całą podróż.
Głośność opon nasila się wraz z przyspieszaniem samochodu. Aby ograniczyć emisję hałasu w samochodzie powinno dobrać się odpowiednie opony. Pomocne w tym są etykiety unijne nakładane na opony samochodowe, na których zapisana jest emisja hałasu.
Największym czynnikiem wpływającym na hałas jest przede wszystkim bieżnik. Ciche opony charakteryzują się szerokimi rowkami i stosunkowo gładkimi brzegami. Jeżeli zależy nam na odpowiednio cichym ogumieniu, musimy pożegnać się z szerokimi oponami o bardzo niskich profilach. Im większa powierzchnia styku opony z nawierzchnią, tym większy będzie emitowany przez nie hałas.
Za najcichsze opony uznaje się modele kierunkowe i asymetryczne. Są to z reguły najnowsze modele opon, tworzone z wykorzystaniem najbardziej sprawdzonych technologii. Niestety, inwestując w taki model, liczyć trzeba się z często niemałym wydatkiem. Dla osób z niższym budżetem pozostają węższe opony, które będą sukcesywnie minimalizować hałas.
Zobacz nasz ranking opon letnich
Nie dla każdego rozróżnianie rodzajów bieżnika czy szerokości i profilu opony to prosta sprawa. Tutaj z pomocą przychodzą etykiety unijne, które nakładane są na wszystkie dopuszczone do użytku opony samochodowe. Znaleźć na nich można podstawowe dane i właściwości opony takie jak ekonomiczność, skuteczność hamowania czy wspomniany wcześniej hałas.
Na etykiecie znajduje się również oznaczenie za pomocą obrazka przedstawiającego głośnik z falami odpowiadającymi poziomowi głośności. Im więcej fal widocznych lub zaznaczonych, tym opony są głośniejsze. Jest to dobre porównanie kilku modeli, które właśnie przeglądamy, gdyż etykiety unijne są uniwersalne i identyczne dla wszystkich modeli. Nie pojawi się tu zjawisko różnorodności oznaczeń zależne od producenta.
Pomiar hałasu emitowanego przed opony mierzy się wewnątrz pojazdu, jak i na zewnątrz. Wszystko odbywa się za pomocą specjalistycznej aparatury pomiarowej i na specjalnie przygotowanym torze. Pojazd porusza się po certyfikowanym, przygotowanym odcinku asfaltu, gdzie wzdłuż poustawiane są mikrofony pomiarowe.
W środku również znajduje się specjalista z czujnikiem hałasu. Pojazd rozpędza się do określonej prędkości (najczęściej 80 km/h) i dokonuje się pomiaru. Wyniki przedstawione są w decybelach (dB). Wiele modeli ma głośność opona 71 dB. Czy to dużo? Za opony ciche uważa się te, których hałas zewnętrzny wynosi do 70 dB, a wewnętrzny do 61 dB.
Przedstawiamy ranking najcichszych opon letnich. Oceniane zostały względem emisji hałasu. Jedyny brany pod uwagę parametr to głośność, w związku z czym różnorodność klas jakościowych może być znacząca.