Data publikacji:

Jakie ciśnienie w oponach dostawczych?

Zdecydowana większość kierowców aut doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważne jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia powietrza w kołach samochodu, zarówno osobowego, jak i dostawczego czy ciężarowego. Właściwy poziom ciśnienia ma bezpośredni wpływ na osiągi pojazdu, zużycie paliwa, komfort jazdy, drogę hamowania czy precyzję prowadzenia auta. Statystyki policyjne podają, że co piąty wypadek drogowy spowodowany niewłaściwym stanem technicznym pojazdu związany jest z układem kierowniczym i oponami. Nie zawsze jednak wiedza dotycząca prawidłowego ciśnienia znajduje swoje odzwierciedlenie w praktyce, zwłaszcza w przypadku samochodów dostawczych, o które zwykle dba się mniej niż o auta prywatne.

Kiedy należy kontrolować ciśnienie w oponach?

Znawcy tematu twierdzą, że kontroli ciśnienia w samochodach dostawczych należy dokonywać przynajmniej raz na miesiąc lub przed każdą dalszą podróżą. Bardziej gorliwi zalecają, by mierzyć ciśnienie przy każdym tankowaniu pojazdu. Wynika to z faktu, że ciśnienie w oponach może ulec zmianie w ciągu kilku godzin pod wpływem np. znacznego obniżenia się temperatury powietrza na zewnątrz. Spadek ciśnienia w oponach w tym przypadku może sięgnąć nawet 0,3 – 0,4 bara.

Gdzie szukać prawidłowych wartości ciśnienia?

Zdecydowana większość producentów aut dostawczych umieszcza informację o wymaganym poziomie ciśnienia powietrza w kołach na specjalnej tabliczce umiejscowionej najczęściej po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Innym miejscem, gdzie możemy szukać takiej tabliczki, jest wewnętrzna strona drzwi kierowcy. Jeżeli jednak nie możemy jej znaleźć, musimy sięgnąć po książkę serwisową pojazdu – tam z całą pewnością znajdują się dane o prawidłowym ciśnieniu w oponach.
W wypadku samego ogumienia należy sprawdzić oznaczenia opon. Informację o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu w danej oponie znajdziemy zaś na jej boku. Będzie ona oznaczona napisem „max pressure”. Pamiętajmy, że jest to maksimum, jakie może wytrzymać opona.
Doskonałym narzędziem do sprawdzenia, jakie wartości ciśnienia powinny być w danej oponie, są tabele ciśnień, które łatwo znaleźć we wszechobecnym współcześnie Internecie. W odpowiednie pola wystarczy tylko wpisać markę oraz rozmiar opony, a wyszukiwarka poda nam wymagane parametry.
Istotną sprawą (zwłaszcza w przypadku samochodów dostawczych) jest dostosowanie ciśnienia powietrza w kołach do aktualnego obciążenia pojazdu. Regułą jest, że koła auta mniej obciążonego powinny być mniej napompowane niż auta załadowanego. Oczywiście nie znaczy to, że należy pompować opony przed każdym załadunkiem i spuszczać powietrze po rozładunku, jednak pewne normy w tym przypadku powinny być zachowane.
Jeżeli w oponach samochodu dostawczego przez dłuższy okres nie będziemy kontrolować poziomu ciśnienia, a będziemy jeździć ze zbyt niskim lub wysokim ciśnieniem, z całą pewnością zmuszeni zostaniemy do szybszej wymiany opon, o ile wcześniej nie dojdzie do jakiegoś wypadku spowodowanego właśnie brakiem odpowiedniego ciśnienia. Jednak musimy zdawać sobie sprawę, że ryzyko jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem spada, jeżeli korzystamy z opon run flat. Opony te pozwalają na jazdę jeszcze około 80 km po przebiciu opony.
Istotną sprawą jest, aby zdawać sobie sprawę, że każdy problem związany z niewłaściwym ciśnieniem w oponach musi być traktowany poważnie. Zlekceważenie go może zakończyć się nie tylko sporym kosztem finansowym (zakup nowych opon), ale też grozić poważnym wypadkiem, a co za tym idzie, utratą zdrowia lub nawet śmiercią kierowcy i pasażerów.
Zdjęcie: duallogic / Envato Elements
Autor: Olga Sadowska