Data publikacji:

Co ile wymiana oleju silnikowego?

Olej silnikowy zapewnia odpowiednie smarowanie w jednostce napędowej pojazdu. Bez odpowiedniej jego ilości i właściwości silnik może się zatrzeć. Grozi to wysokimi kosztami związanymi z naprawą, które często sięgają kwot kilku tysięcy złotych. Co zrobić, aby tego uniknąć? Wystarczy kontrolować poziom oleju i regularnie dokonywać jego wymian. Co ile należy wymieniać olej silnikowy?
Pouring engine oil to car engine. Fresh oil poured during an oil change to a car.

Jak często wymieniać olej silnikowy

Żywotność silnika zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest odpowiedni dobór oleju. Środek smarny powinien być dobrany nie tylko zgodnie z zaleceniami producenta, ale również być w odpowiedniej kondycji. Kluczową sprawą jest częstotliwość wymiany oleju w silniku. Silnik samochodowy to dość skomplikowana w budowie maszyna, w której najsłabsze ogniwo może spowodować nieprawidłową pracę pozostałych elementów układu.
Czynnikiem, który ma największy wpływ na starzenie się oleju, jest sposób eksploatacji. Najbardziej niszcząco wpływa jazda miejska, często na bardzo krótkich dystansach, przy niepełnym dogrzaniu silnika. Najkorzystniej wpływa jazda na większych obrotach, szczególnie na dalekich trasach podczas jazdy autostradą. Przyjęto ogólnie panujące zasady i przekonania, że olej silnikowy przy typowej, codziennej eksploatacji powinno wymieniać się w starszych pojazdach co 15–20 tysięcy kilometrów, a w nowszych co 30 tysięcy, a nawet 40 tysięcy pokonanych kilometrów.
Skąd te różnice? Nowsze samochody posiadają inne rozwiązania technologiczne oraz mniej wyeksploatowane elementy silnika, co wpływa na wolniejsze zużywanie się środka smarnego. Do tego bardzo dużo parametrów pracy jest monitorowanych na bieżąco za sprawą licznych sensorów i czujników. W starszych pojazdach szybciej dochodzi do nieszczelności układu, co powoduje ubytki w przewodach olejowych. Warto regularnie kontrolować poziom oleju w silniku. Zaleca się to robić co około 1000 pokonanych kilometrów na zimnym silniku lub kilkanaście minut po zakończeniu pracy silnika, aby cały środek cofnął się do komory olejowej. Zaleca się również kontrolę poziomu oleju przed każdą dłuższą podróżą oraz kiedy zauważamy ubytki, w celu kontroli szczelności układu.
Czytaj również: Jaki olej silnikowy do diesla?

Prawidłowy poziom oleju

W ilości oleju w silniku należy zachować umiar. Jego prawidłowy poziom wskazuje bagnet pomiarowy. Prawidłowy poziom oleju odznaczy się pomiędzy liniami minimum oraz maksimum. Zbyt niski lub zbyt wysoki poziom środka smarnego może spowodować poważne awarie silnika. Na zużywanie się oleju w silniku wpływa kilka czynników, takich jak:
  • pora roku oraz rodzaj – warto mieć na uwadze porę roku oraz rodzaj stosowanego oleju. Oleje mineralne w mroźne dni tracą swoje właściwości. Oleje syntetyczne wykazują dużo większe odporności na zimno, dzięki czemu nawet w niskich temperaturach zapewniają prawidłową pracę jednostki napędowej;
  • zasilanie gazowe LPG – w samochodach zasilanych instalacją gazową wymiana oleju powinna następować częściej. Silnik pracuje w wyższych temperaturach, a z procesu spalania gazu pozostaje siarka. Oba te czynniki znacznie przyspieszają proces starzenia się oleju, co wymusza na kierowcy częstszą wymianę;
  • sposób eksploatacji – sposób eksploatacji, częstotliwość i styl jazdy oraz jakość powietrza i paliwa również wpływają na parametry oleju.
  • Im więcej i częściej jeździmy lub, jak wspomnieliśmy, znacznie częściej poruszamy się po mieście na krótkich dystansach, tym szybciej olej ulegnie procesom wyeksploatowania. Zanieczyszczone paliwo oraz powietrze również przyspieszą niszczenie się oleju w silniku i spowoduje częstszą jego wymianę. Wynika to z szybszego zapychania się i przedostawania zanieczyszczeń przez filtry. Warto nadmienić, że wraz z wymianą oleju zaleca się każdorazowo wymianę filtrów powietrza, kabinowego oraz paliwowego. Nowy i świeży olej potrzebuje czystego filtra, aby jak najdłużej spełniał swoje zadanie.

    Jak często zmieniać olej w samochodzie?

    Poniżej przedstawiamy kilka schematów i podpowiedzi na temat częstotliwości wymiany oleju:
  • 30–40 tys. km – w przypadku wysokiej jakości olejów, olejów w technologii „long-life” w nowoczesnych samochodach, które pracują na średnich i dłuższych trasach;
  • 15–20 tys. km – samochody kilkuletnie, które pokonują średnie i długie trasy przy sporadycznym gaszeniu i uruchamianiu silnika;
  • 10–15 tys. km – auta użytku codziennego w ruchu miejskim oraz na trasach, o dużej częstotliwości użytkowania i częstym gaszeniu i uruchamianiu silnika;
  • 5–10 tys. km – auta przeznaczone do szybkiej, dynamicznej jazdy oraz samochody typowo miejskie, które często poruszają się w korkach, pokonują krótkie trasy oraz wyposażone są w systemy „start & stop” powodujące bardzo częste wygaszanie i uruchamianie silnika;
  • do 5 tys. km – auta pracujące w trudnych warunkach terenowych ( o napędzie 4x4, auta terenowe, pick-upy) oraz auta sportowe przeznaczone głównie do sportowej jazdy w zawodach.
  • Zdjęcie: Envato Elements