Data publikacji:

Dystanse do felg. Co warto wiedzieć?

Widząc samochód z rozstawem kół szerszym niż fabryczny, można śmiało założyć, że został stuningowany dystansami do felg. Te niewielkie elementy potrafią poprawić prezencję pojazdu, ale też pozytywnie wpłynąć na jego osiągi i dopasowanie felg do konstrukcji zawieszenia. Odpowiednio dobrane i zamontowane pozwalają na wprowadzanie zmian bez wpływania na bezpieczeństwo jazdy. Czym dokładnie są dystanse do felg i co warto o nich wiedzieć? Odpowiadamy!
Dystanse do felg

Czym są dystanse do felg i po co się je montuje?

Dystanse to niewielkie krążki, które montuje się na piastę koła. Zazwyczaj są wykonane z aluminium z domieszką magnezu, a więc stopu wysoce odpornego na uszkodzenia mechaniczne i korozję. Istnieją również dystanse ze stali nierdzewnej, jednak są znacznie mniej popularne ze względu na większą wagę.
Dystanse pozwalają poszerzyć rozstaw kół pojazdu o 10-60 mm z każdej stron. Zwiększona szerokość samochodu i ciekawszy, bardziej sportowy wygląd to najczęstszy powód montowania dystansów. Dystans do felg przydatny jest także wtedy, gdy wybrane obręcze nie pasują do mocowań piasty bądź nie są dopasowane do konstrukcji zawieszenia.
Na rynku można znaleźć dystanse do felg aluminiowych oraz stalowych. W obu przypadkach ich wykorzystanie skutkuje także zwiększeniem stabilności kierowania samochodem, przez ograniczenie przechyłu nadwozia.
Dystanse mogą być bardzo przydatnym i korzystnym rozwiązaniem, jednak wyłącznie przy założeniu, że zostały dobrane i zamontowane poprawnie. Niewłaściwe dopasowanie elementów lub ich niedbały montaż mogą skutkować różnego rodzaju problemami – od uszkodzenia pojazdu po spowodowanie wypadku.

Czy dystans do felg może być nielegalny?

Stosowanie dystansów do felg i zwiększanie rozstawu kół za ich pomocą samo w sobie nie jest nielegalne, jednak może się takie stać, jeżeli przekroczy się pewne granice. Zgodnie z obowiązującymi obecnie w Polsce przepisami dotyczącymi pojazdów koła nie mogą wystawać poza obrys samochodu. Oznacza to, że opona oraz obręcz muszą trzymać się granicy, jaką jest błotnik.Wybierając i montując dystans do felg, należy więc uważać, by nie przesadzić z finalną szerokością.
Jeżeli po dokonaniu obliczeń zorientujemy się, że rozstaw stanie się zbyt szeroki lub zauważymy to już po montażu, musimy zmienić parametry wybranych dystansów lub zrezygnować z ich zastosowania. Pozostawienie zbyt dużego rozstawu kół sprawi, że auto nie będzie dopuszczone do ruchu drogowego, diagnosta nie przedłuży obowiązkowego przeglądu, a policja podczas kontroli będzie mogła zatrzymać dowód rejestracyjny.
Niezastosowanie się do przepisu wiąże się nie tylko z konsekwencjami prawnymi, ale też z niebezpieczeństwem dla otoczenia. Jeżeli koła będą wystawać poza błotniki, uciekające spod nich kamienie lub inne ciała stałe nie napotkają żadnej bariery i mogą kogoś bądź coś trafić.

Jak dobrać dystanse do felg?

Główną zasadą, którą należy kierować się przy doborze dystansów, jest przepis prawa dotyczący dopuszczalnej szerokości rozstawu kół. Opony nie mogą wystawać poza błotniki. Przed podjęciem decyzji o zakupie dystansów należy więc dokładnie zmierzyć odległość pomiędzy brzegiem opony a krawędzią nadkola. Podczas wykonywania pomiarów trzeba uwzględnić pracę amortyzatora, a także zmieniające się położenie brzegu opony podczas pracy koła. Z uwagi na to dobrze jest dokonać pomiarów w kilku różnych punktach.
Wiedza o możliwym zakresie poszerzenia pozwala na dobór odpowiednie typu dystansów. Dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego to najprostsze rozwiązanie, ich grubość wynosi 5-6 mm, nie zasłaniają kołnierza centrującego piasty, dzięki czemu można do niej przymocować felgę.
Z kolei dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym posiadają własny kołnierz i montowane są przy pomocy długich śrub lub szpilek, ich maksymalna grubość to 20 mm. Najtrwalszym, a jednocześnie najdroższym rozwiązaniem są dystanse przykręcane do felgi  - umożliwiają największe poszerzenie i montowane są do piasty, następnie do nich montowana jest obręcz.

Jak wygląda montaż dystansów?

Instalacja dystansów nie jest szczególnie skomplikowana i może być wykonana samodzielnie. Jeżeli jednak nie ma się doświadczenia w majsterkowaniu przy samochodzie, lepiej wybrać się do mechanika. Cały proces można podzielić na trzy etapy – przygotowanie pojazdu, przymiarka i montaż dystansu.
Przed przystąpieniem do pracy należy upewnić się, że samochód zaparkowany jest na równej powierzchni i stoi całkowicie płasko, a następne zaciągnąć hamulec ręczny i zablokować jedno z kół klinem. Koła muszą być ustawione w linii prostej. Następnie można odkręcić koło, w taki sam sposób jak podczas jego wymiany.
Po zdjęciu koła należy dokładnie wyczyścić piastę, upewniając się, że nie zostały na niej żadne zabrudzenia. Można do tego wykorzystać drobny papier ścierny lub drucianą szczotkę. Nie zaleca się z kolei środków, które mają w składzie oleje lub silikony. Do czystej piasty można przymierzyć dystans, sprawdzając, czy pasuje do niej oraz do felgi. Element musi stabilnie i równo przylegać do piasty.
Jeżeli wszystko jest w porządku, można przystąpić do montażu. Dystans należy nałożyć na piastę, pamiętając, że musi ona wystawać ok. 3 mm nad nowy element. Po przykręceniu dystansów pozostaje już tylko ponowne zamontowanie koła i dokładne dokręcenie wszystkich śrub. Na koniec pracy dobrze jest wybrać się w jazdę testową, która pozwoli sprawdzić, czy elementy nie trą o siebie ani o karoserię.

Czy po zamontowaniu dystansów trzeba robić zbieżność?

Zastosowanie dystansów do felg może przynieść korzyści, jednak wiąże się także z pewnym ryzykiem. Montaż tych elementów zmienia geometrię zawieszenia, a także nacisk jednostkowy na oponę, co może skutkować pogorszeniem stabilności i bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu. Wprowadzenie takich modyfikacji wymaga więc sprawdzenia zbieżności kół i ewentualnej korekty.
Warto mieć świadomość, że konstrukcje pojazdów mają swoje ograniczenia i nie zawsze możliwe jest bezpieczne zamontowanie wybranych dystansów, a pożądany efekt wizualny może okazać się nieosiągalny. Nieprawidłowości w działaniu samochodu mogą stanowić zagrożenie dla jego użytkowników, a także innych uczestników ruchu. Z tego względu bardzo ważne jest, by wiedzieć, jak dobrać dystanse do felg, aby były bezpieczne.

Jakie są wady dystansów do felg?

Jedną z najczęściej występujących konsekwencji zamontowania dystansów jest zwiększone obciążenie elementów zawieszenia, łożysk i tulei wahaczy, które wynika z wysunięcia opony i zmiany rozłożenia sił działających podczas pracy pojazdu. Taka sytuacja może doprowadzić do znacznie szybszego zużycia się nie tylko tych, ale też innych elementów.
Duże ryzyko związane jest także z zastosowaniem dystansów pochodzących z niesprawdzonego źródła i będących słabej jakości. Dystans powinien być lekki, a jednocześnie bardzo wytrzymały i wykonany z dbałością o najmniejsze szczegóły. Słabe gwinty i nieprawidłowo wymierzone otwory znacząco obniżają bezpieczeństwo podczas jazdy. Wybierając dystanse do felg, należy unikać najtańszych opcji i podejrzanych firm.
Zdjęcie: Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!