Data publikacji:

Filtr kabinowy – co trzeba o nim wiedzieć? 

Za kółkiem samochodu spędzamy często wiele godzin dziennie, a o naszą wygodę w tym czasie dba wiele systemów pojazdu, zapewniających optymalne warunki w jego wnętrzu. Jednymi z najważniejszych elementów odpowiadających za komfort jazdy są filtry kabinowe, których zadaniem jest oczyszczanie powietrza, którym oddycha kierowca oraz pasażerowie. Tłumaczymy, w jaki sposób działają i jak należy je poprawnie konserwować. 
filtr

Filtr kabinowy – jakie ma zadania?

Poza niektórymi wyjątkami, przez większą część czasu spędzanego na drodze wnętrze samochodu pozostaje szczelnie zamknięte. Pozwala to utrzymać w jego wnętrzu stałą temperaturę dzięki systemowi klimatyzacji. Oznacza to, że zdecydowanie większa część powietrza, którym oddychamy, pochodzi wyłącznie z nawiewu, który pobiera je z zewnątrz.
Jak wiemy, powietrze, zwłaszcza w miastach, nie należy do najzdrowszych, tym bardziej że pochodzi wprost z drogi. Przenosi ono ze sobą drobny pył, spaliny, kurz, a także inne zanieczyszczenia, które szkodzą naszym drogom oddechowym. Wśród nich można wymienić między innymi wszelkiego rodzaju alergeny, takie jak pyłki roślin. Niesie ono ze sobą także wiele nieprzyjemnych zapachów pochodzących także wprost z silnika naszego pojazdu. Wdychając je, poczujemy więc woń spalenizny, oleju i benzyny. 
Jeżeli powietrze trafiające do wnętrza auta nie zostanie odpowiednio oczyszczone, przeciętny kierowca zacząłby się w nim dusić, a jazda stałaby się nie do wytrzymania. Ratunkiem są więc filtry kabinowe, które montowane są zazwyczaj w komorze silnika, pod fotelem pasażera lub w desce rozdzielczej. Swoje właściwości oczyszczające zawdzięczają aktywnemu węglowi stanowiącemu jeden ze składników ich konstrukcji. Pochłania on i neutralizuje nieprzyjemne zapachy i zanieczyszczenia, a niektóre modele oferują dodatkowo wzmocnioną ochronę przed alergenami. 

Konserwacja filtra kabinowego

Filtry kabinowe mają ograniczoną przydatność do użycia i wymagają regularnej wymiany. O tym, że przyszła pora na zakup nowego egzemplarza, informują nas łatwe do rozpoznania symptomy. To między innymi wyraźnie odczuwalny zapach spalenizny lub stęchlizny, łzawienie oczu i katar sienny lub kaszel. Niedziałający filtr sprzyja ponadto zbieraniu się pary wodnej na szybach wewnątrz pojazdu i może zwiększać zużycia paliwa. 
Jak często należy wymieniać filtry kabinowe? Producenci samochodów osobowych zalecają, aby dokonywać tego raz do roku, albo po przejechaniu około 15 tysięcy kilometrów. Wiele zależy tutaj również od jakości zainstalowanego modelu, ponieważ tańsze i niemarkowe zamienniki nieraz odznaczają się krótszym czasem optymalnego działania. Na szybkość zużycia się elementu wpływają również w dużym stopniu warunki, w jakich poruszamy się samochodem. Negatywnie na żywotność filtra wpływają wysoka wilgotność i zanieczyszczenie powietrza.
Filtry wymieniamy z reguły w warsztacie samochodowym. Koszt ich zakupu oraz instalacji nie jest specjalnie wysoki, często też operacja ta jest częścią standardowego przeglądu technicznego. Oczywiście wymianę możemy też bez problemu przeprowadzić na własną rękę, zaoszczędzając kilkadziesiąt złotych. Do przeprowadzenia wymiany wystarczy zazwyczaj tylko śrubokręt oraz klucze nasadowe. Z zadaniem uporamy się maksymalnie w kilkanaście minut, niezbędne będzie jednak zapoznanie się z dokumentacją auta. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski