Data publikacji:

Gąsienice do samochodu: co trzeba wiedzieć?

Gąsienice do samochodu to marzenie wielu osób, które przynajmniej raz utknęły w trudnym, wiejskim terenie lub w śniegu. Dzięki nim właściwości jezdne pojazdu ulegają znacznej poprawie, a ten może się swobodnie przemieszczać w praktycznie każdych warunkach. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, do czego służą gąsienice, kiedy się je stosuje i co zamiast nich.
Gąsienicę do samochodu

Do czego służą gąsienice?

Gąsienice rozkładają równomiernie ciężar samochodu oraz mają stalowy oplot, który umożliwi jazdę w najtrudniejszych warunkach bez obaw o ich uszkodzenie. Trzeba pamiętać o tym, że to rozwiązanie częściej wykorzystywane przy samochodach z napędem na cztery koła.
Stosując gąsienice, nie można poruszać się szybciej niż 60 km/h. Przeważnie jednak przemieszczamy się w nich znacznie wolniej. Ich przeznaczeniem jest jazda po najtrudniejszych, grząskich gruntach. Doskonale sobie z tym radzą, ponieważ zmniejszają nacisk punktowy samochodu na podłoże. Napęd gąsienicowy wykorzystuje się najczęściej w maszynach budowlanych oraz rolniczych, ale spotkać go można również w pojazdach wojskowych, a nawet rekreacyjnych.
W 2018 roku na targach Black Sea Defence & Aerospace przedstawiono samochód, który docelowo, zamiast kół, posiada gąsienice. Wzbudził spore zainteresowanie oraz zdumienie wśród publiczności, ponieważ jest to widok dość niecodzienny. Trójkątne gąsienice zostały zamontowane w Dacii Daster. Właściwie może je sobie sprawić każdy posiadacz tego modelu, pod warunkiem że jest skłonny dopłacić za nie prawie 50 tysięcy złotych.

Wady i zalety napędu gąsienicowego w samochodach

Podstawową zaletą napędu gąsienicowego jest możliwość swobodnego manewrowania pojazdem tam, gdzie standardowe koła nie mogłyby sobie poradzić. Praktycznie uniemożliwia ugrzęźnięcie, poślizg czy utratę panowania nad pojazdem. Wadą gąsienic jest znaczne zwiększanie masy pojazdu, a w konsekwencji również większe opory toczenia.
Oprócz tego podnoszą się koszty zarówno użytkowania, jak i zakupu ogumienia. Na gąsienicach niestety nie pojedziemy po twardym podłożu dalej niż kilkanaście kilometrów, a jeżdżenie nimi po drogach publicznych jest zabronione. Mają one negatywny wpływ na asfalt, a także same się wówczas niszczą. Istotne jest zatem to, by używać ich wyłącznie na nieutwardzonym, trudnym podłożu.

Napęd gąsienicowy – jak zrobić?

Niezależnie od tego, czy chcemy mieć gąsienice do quada lub samochodu, czy napęd gąsienicowy do ciągnika, najlepiej będzie od razu zakupić gotowe rozwiązanie lub poprosić o pomoc specjalistów. Samodzielne wykonanie go byłoby bardzo trudne, ponieważ to układ znacznie bardziej złożony, niż te, które określamy mianem kołowych.
W przypadku pojazdów napędzanych na cztery koła możliwy jest zakup specjalnych systemów gąsienicowych, które dość szybko można do nich podłączyć. Na taki zestaw należy odpowiednio najechać, a później złączyć je śrubowo z kołem. Tego rodzaju produkty jeszcze się jednak nie upowszechniły i dość trudno je dostać.

Gąsienica do samochodu osobowego – cena

Ile może kosztować napęd gąsienicowy do samochodu? Cena takiego rozwiązania to od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Znacznie łatwiej wyposażyć w niego pojazdy, które domyślnie mają tego rodzaju napęd. Wówczas pojedyncza gąsienica to koszt nieco powyżej tysiąca złotych. Na ogół użytkownicy prywatni zwykłych samochodów bardzo rzadko decydują się na takie rozwiązania. Jeżeli jednak chcemy poprawić właściwości jezdne swojego pojazdu, lepiej będzie rozważyć alternatywy, takie jak dobre opony.

Opony terenowe i dobre ogumienie zimowe

Samochody osobowe są przeznaczone do zupełnie innych zadań niż pojazdy, w których występują gąsienice, ponieważ ich potrzeby są odmienne. Ogumienie terenowe można uznać za całkiem rozsądny odpowiednik gąsienic, które tak trudno byłoby zamontować w standardowym aucie. Mają znacznie bardziej agresywny bieżnik niż zwykłe opony oraz inaczej rozmieszczone klocki. Jakie wyróżniamy rodzaje opon terenowych?
  • HT – Highway Terrain to zwykłe szosówki, przeznaczone do jazdy w 80% na drogach oraz maksymalnie 20% w terenie. Są delikatnie wzmocnione względem standardowych opon.
  • AT – to skrót od angielskiego zwrotu All Terrain. Ogumienie to przeznaczone jest do jazdy w połowie po mieście, a w połowie w terenie. Dobrze radzi sobie na wiejskich drogach i nie hałasuje nadmiernie na asfalcie. Ma znacznie głębsze rzeźbienie niż opony HT.
  • MT – czyli Mud Terrain. Ten rodzaj opon wykorzystuje się mniej więcej w 20% na drogach, a w 80% w terenie. Doskonale radzą sobie nawet na grząskim gruncie, a jednocześnie pozwalają dojechać w wybrane miejsce bez obaw o zniszczenie opon. Można porównać je do gąsienic dla samochodów osobowych. Na drogach nie powinno się przekraczać z nimi prędkości 150 km/h.
  • Extreme – to opony terenowe profesjonalne, w które wyposażone są samochody off-roadowe. Są jednak całkowicie nieprzystosowane do jazdy w nich po drogach, zatem w większości przypadków okazują się bezużyteczne dla zwykłego kierowcy.
  • Ogumienie terenowe często charakteryzuje się wzmocnieniami, wyższym profilem i inną kompozycją mieszanki gumowej, która umożliwia terenowe wojaże. Dzięki nim opony radzą sobie z błotem, wodą i piaskiem. Jedyną wadą opon przeznaczonych w teren jest nieco głośniejsze zachowanie na asfalcie. Zdarza się też, że mają nieco gorsze parametry dotyczące hamowania i zachowania na mokrej nawierzchni względem zwykłego ogumienia. Dobierając opony do samochodu, warto kierować się przede wszystkim analizą naszych potrzeb oraz częstotliwością poruszania się na poszczególnych rodzajach dróg.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Karolina Grad
    Karolina Grad

    Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!