Opony Hankook cieszą się dużym uznaniem w świecie sportów motorowych. Jednak południowokoreańska firma wprowadzając na rynek takie modele, jak Ventus S1 evo3 (K127) udowadnia, że największe zalety swojego ogumienia potrafi przenieść także na zwykłe drogi.
Marka Hankook powstała w Korei Południowej w 1941 roku. W tym czasie przeszła długą drogę od aspirującego producenta do jednego z najważniejszych wytwórców opon, który współpracuje z najlepszymi koncernami samochodowymi. Oficjalny partner DTM (czyli największego wyścigu samochodowego na świecie) słynie z wysokich standardów jakości oraz dużych nakładów przeznaczanych w technologię.
Firma dysponuje siecią najnowocześniejszych centrów rozwojowo-badawczych (w Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Chinach i Niemczech), a w planach ma otwarcie Centralnego Instytutu Badawczego, który w założeniu jeszcze zintensyfikuje rozwój. Co ważne, przy tym wszystkim Koreańczycy nie zapominają o ekologii, w swoich produktach uwzględniając najbardziej restrykcyjne normy środowiskowe.
We wspomnianych centrach badawczych Hankook rozwija swoje autorskie technologie, wszystkie opony tworząc na podstawie koncepcji technologii "Control", której celem jest najwyższy poziom integracji między kierowcą, samochodem i drogą w każdych warunkach.
Technologia "Control" skupia się na czterech obszarach: Performance - maksymalizacja osiągów przez poprawę trwałości dla najlepszych warunków prowadzenia, Safety - bezpieczeństwo rozumiane jako pełna kontrola nad samochodem nawet przy ekstremalnej pogodzie, Comfort - optymalne prowadzenie i komfort jazdy za sprawą dopracowanej amortyzacji, zmniejszonego poziomu emisji hałasu oraz drgań, Environment - zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz spalania paliwa.
Rzecz z testami ma się podobnie jak z opiniami - póki co mamy do czynienia jedynie z jednym niezależnym testem - przeprowadzonym przez uznany periodyk Auto Bild, w którym to model zajął trzecie miejsce, otrzymując przy tym notę wzorową.
Hankook Ventus S1 evo3 (K127) to letnia opona z półki premium przeznaczona dla najszybszych samochodów osobowych. Model powstał w oparciu o filozofię, której fundamenty to wysokie osiągi, bezpieczeństwo i komfort. Szeroka gama modeli obejmuje średnice od 17 do 22’’, a każdy z nich zachowuje swoje właściwości nawet przy 300 km/h (indeks prędkości Y), co w jasny sposób definiuje, jak typ aut najbardziej skorzysta na tym ogumieniu.
Porównanie do poprzednika
Prezentowany model to następca bieżnika Ventus S1 evo2 K117. Co zmieniło się w porównaniu do poprzednika? Nacisk na technologie widać przede wszystkim w strukturze, jaką może się poszczycić Ventus S1 evo3. Innowacyjna mieszanka gumowa Aqua Pine tworzona jest na bazie żywic drzew iglastych i olei roślinnych. Takie rozwiązanie zapewnia stabilny kształt bieżnika, który nie odkształca się, zapewniając doskonałe sterowanie na mokrej nawierzchni.
Opasanie mocnym drutem stalowym oraz włóknami aramidowymi o podwójnej strukturze to z kolei zwiększona wytrzymałość, trwałość, które przekładają się na komfort jazdy i poprawę zachowania przy ruszaniu i początkowym przyśpieszaniu. Producent zastosował również wzmocnione połączenie z obręczą, uniemożliwiające oponie oderwanie od felgi nawet przy gwałtownym starcie.
Na równie wysokim poziomie zaawansowania, co struktura jest bieżnik. Asymetryczny wzór znacznie różni się w poszczególnych częściach opony, a to gwarantuje się znakomite osiągi zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Zewnętrzna część ogumienia charakteryzuje się liczbą klocków zoptymalizowaną pod kątem minimalizacji hałasu oraz najlepszej sterowności na suchej jezdni.
W kontekście zachowania w takich warunkach, należy także wspomnieć o wzmocnionym włóknem aramidowym żebrze barkowym, które jest szerokie i sztywne tam, gdzie koncentrują się największe siły działające na oponę. Z kolei centralna część opony to duża liczba wewnętrznych klocków, które zapewniają doskonałe odprowadzanie wody, co przekłada się na przyczepność na mokrej drodze i eliminację zagrożenia aquaplaningiem. Zwłaszcza że uzupełnione są zazębiającymi się rowkami, co oznacza jeszcze więcej sterowności przy jeździe w deszczu.
Opony wspaniale spisują się w trudnych warunkach, czego dowodem jest kategoria A zachowania podczas hamowania na mokrej nawierzchni (jedynie dwa modele posiadają kategorię B). Również opory toczenia utrzymują się na bardzo niskim poziomie - w większości przypadków mamy do czynienia z kategorią C (kilku oponom przyznano klasę E). W przypadku opon klasy UHP (Ultra High Performance, czyli dedykowanych autom o większej mocy silnika) jest bardzo dobrym wynikiem i przekłada się na mniejsze spalanie. Natomiast poziom emisji hałasu kształtuje się na poziomie 68-75 dB.
Co ciekawe, gwarancja udzielana przez Hankook nie ma terminu ważności. Odnośnym wskaźnikiem jest za to osiągnięcie minimalnej dopuszczalnej głębokości rowków bieżnika, czyli 1,6 mm. Obejmuje ona wszystkie wady powstałe z przyczyn tkwiących w oponie, tzn. błędów materiałowych oraz konstrukcyjnych.
Najnowszy model z rodziny Hankook nie doczekał się jeszcze zbyt wielu opinii na polskich oraz światowych forach. Pierwsze głosy jednak opiewają doskonałość techniczną tego modelu i plasują go wśród najlepszych opon z kategorii UHP. Szczególnie imponująco prezentuje się przyczepność. Użytkownicy zwracają również uwagę na cenę.
Jeżeli uważacie, że najnowocześniejsza technologia powinna wam towarzyszyć przy każdym przejechanym kilometrze, Hankook Ventus S1 evo3 to wybór idealny. Dopracowane w każdym calu ogumienie oddaje w Wasze ręce pełną kontrolę, umożliwiając bezpieczną i pewną jazdę nawet przy bardzo dużych prędkościach. Do tego praktycznie wyeliminowane ryzyko aquaplaningu oraz najlepsze tradycje przeniesione wprost ze sportów motorowych. Jeżeli nie poszukujecie przy tym budżetowych rozwiązań, koreańska marka z pewnością sprosta Waszym oczekiwaniom.
Nazwa modelu S1 evo3 na boku opony
W przypadku prezentowanego modelu opon letnich ilość kombinacji zapisu nazwy bieżnika jest szczególnie duża. Poniższe przykłady dotyczą formy zapisu członów („S1”, "evo3" oraz „K127”) łącznie, rozdzielnie oraz w różnej kolejności. W efekcie otrzymujemy następujące warianty: