Data publikacji:

Żywotność opon. Ile lat mogą mieć opony?

Opony są często niedocenianym elementem wyposażenia auta, jednak mają one ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Wpływają także w dużym stopniu na komfort jazdy. Nie można również zapomnieć o tym, że dobrze dobrane ogumienie może obniżyć poziom zużycia paliwa, a tym samym przynieść w dłuższym czasie znaczące oszczędności. Wielu kierowców zadaje sobie pytania, ile lat mogą mieć opony, którymi poruszają się na drodze, a także jak często należy je wymieniać. Postarajmy się więc na nie odpowiedzieć.
Żywotność opon

Ile lat mogą mieć opony?

Wszystkie opony samochodowe wykonuje się ze specjalnych mieszanek zawierających syntetyczną gumę oraz dodatki poprawiające trwałość i wytrzymałość materiału. Najwięksi producenci ogumienia pilnie strzegą formuły produkcji mieszanki używanej do wytwarzania ogumienia, często stosują bowiem unikalne wkłady zmieniające właściwości produktu, który daje ich modelom przewagę na oponami konkurencji. 
Nawet najnowocześniejsze i najdroższe modele opon nie mogą służyć w nieskończoność. Także wtedy, gdy są lekko używane lub leżą w magazynie, z czasem składniki ich mieszanki ulegają naturalnemu rozpadowi. Proces ten przyspiesza oczywiście intensywna eksploatacja oraz wystawienie na zmienne warunki atmosferyczne (wilgotność, temperatura). Na skutek tych czynników ogumienie traci swoje oryginalne właściwości, staje się coraz mniej elastyczne i twardsze oraz bardziej kruche, co przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo na drodze. 
Ogólnie przyjęło się, że maksymalny bezpieczny wiek opon w autach osobowych to około 10 lat, choć niektórzy eksperci zalecają wymianę już po pięciu latach od daty produkcji (bez względu na ich stan techniczny). Używanie starszego ogumienia jest już dość ryzykowne. Zaznaczmy, że nie ma tutaj znaczenia, czy wyposażony w nie samochód wyjechał choć raz na drogę w tym czasie albo czy opony przeleżały ostatnią dekadę w bagażniku lub na półce garażu. Pamiętajmy, że nie bez znaczenia podczas kupna nowego ogumienia zwraca się uwagę na datę jego produkcji. 
Na stan opon wpływa także ich nieprawidłowe przechowywanie. Zaleca się, aby były umieszczone w ciemnym i chłodnym pomieszczeniu z dala od naturalnego światła, we względnie stałą temperaturą w zakresie od minus 5 stopni do 25 stopni Celsjusza, przy wilgotności nieprzekraczającej 70 procent.
Oczywiście rzadko kiedy regularnie eksploatowane opony nadają się do bezpiecznej jazdy po dziesięciu latach. Zazwyczaj o tym, że należy je wymienić, zdecyduje zużyty bieżnik, który ściera się w krótszym czasie. Jak zatem sprawdzić, czy bieżnik nie jest już dostatecznie starty? Najlepiej zmierzyć jego grubość za pomocą specjalnej miarki. Kosztuje ona niewiele i znajdziemy ją bez problemu w sklepach z akcesoriami i narzędziami dla kierowców. Pomiary możemy wykonać też w warsztacie podczas przeglądu stanu technicznego auta. Według zaleceń specjalistów opony zmienia się, gdy bieżnik ma cztery milimetry grubości lub mniej. 

Maksymalny wiek opon w świetle przepisów

Przepisy prawa drogowego nie przewidują maksymalnego dopuszczalnego wieku opon samochodowych. Możemy jednak zostać ukarani za jazdę z ogumieniem w złym stanie technicznym, które zagraża bezpiecznej jeździe. Kontrola będzie skupiać się jednak przede wszystkim na stanie bieżnika. Według ustawodawcy jego minimalna dopuszczalna wartość to 1,6 milimetra. 

Jak często wymieniać opony zimowe, letnie i wielosezonowe?

Z reguły opony zimowe i letnie wymienia się w podobnym czasie, jeżeli były one wymieniane zgodnie z zaleceniami. Krótsze życie mają jednak opony wielosezonowe, z racji tego, że korzystamy z nich przez cały rok i są one wystawione na bardzo zróżnicowane warunki pogodowe. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski