Data modyfikacji:

Ile waży felga stalowa? Masa felgi stalowej z oponą oraz bez niej.

Autor: Łukasz Wulkanista
Masa felgi stalowej podobnie zresztą jak aluminiowej uzależniona jest od 3 głównych parametrów. Należą do nich średnica felgi, jej szerokość wyrażona zazwyczaj w calach oraz wzór felgi (np. felga pełna, kilkuramienna czy szprychowa). Mniejsze znaczenia mają średnica otworu centralnego oraz ilość otworów na szpilki (nakrętki). Waga obręczy stalowych może się również nieznacznie różnić w zależności od producenta oraz klasy produktu (ekonomiczna, premium) - ze względu na rodzaj mieszanki stalowej użytej do wykonania felgi.

Spis treści:

  1. Metodologia
  2. Ile waży opona?
  3. Ile waży powietrze w oponie?
  4. Waga felgi 13 cali
  5. Waga felgi 14 cali
  6. Waga felgi 15 cali
  7. Waga felgi 16 cali
  8. Waga felgi 17 cali
  9. Podsumowanie

Metodologia pomiaru

W celu dokładnego określenia mas felg, uwzględniłem ciężar prawie 7000 różnych produktów, 5 czołowych producentów felg stalowych w Europie. W tabelach poniżej podałem wartości uśrednione dla danej średnicy oraz szerokości. Przykładowo jeżeli producent X podaje dla felgi masę - 8 kg, producent Y - 8,20 kg, a producent Z - 8.30 kg to ja podaję średnia z tych trzech wartości czyli w tym przypadku 8,16 kilograma.

Ile waży opona?

Masa opony podobnie jak felgi uzależniona jest do swojego rozmiaru. Zazwyczaj większy rozmiar idzie w parze w większą wagą i odwrotnie. Mała opona 13 calowa waży ok 5 kg, duże ogumienie 17 calowe to już ciężar rzędu 12-13 kg.

Ile waży powietrze w oponie?

A co z wagą powietrza? W jednym z najpopularniejszych rozmiarów opon czyli 205/55 R16 mieści się około 20 dm3 powietrza. Jeden taki decymentr waży "aż" 2,55 grama. Tak więc ciężar powietrza znajdującego się w napompowanej oponie (2.2 bar) wynosi ok 50 gram. Dla dalszych obliczeń będziemy zaokrąglać tę wartość do 0,1 kg.

Ile waży felga stalowa 13 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 13 cali wynosi 5,87 kilograma (niecałe 6 kg). Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 13 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 13 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
4 cale 101,6 mm 5,27 kg
4,5 cala 114,3 mm 5,67 kg
5 cali 127,0 mm 5,96 kg
5,5 cala 139,7 mm 6,60 kg
Ile waży felga stalowa 13 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (5,9 kg) + masę opony (5,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 11,5 kg. Tak więc ciężar felgi 13 calowej z oponą wynosi około 11,5 kg.

Ile waży felga stalowa 14 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 14 cali wynosi 7,02 kilograma (można zatem z czystym sumieniem przyjąć 7 kg). Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 14 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 14 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
4,5 cala 114,3 mm 6,10 kg
5 cali 127,0 mm 6,89 kg
5,5 cala 139,7 mm 7,35 kg
6 cali 152,4 mm 7,72 kg
Ile waży felga stalowa 14 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (7 kg) + masę opony (6,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 13,6 kg. Tak więc ciężar felgi 14 calowej z oponą wynosi około 13,5 kg.

Ile waży felga stalowa 15 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 15 cali wynosi 7,55 kilograma (około 7,5 kg). Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 15 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 15 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
3,5 cala 88,9 mm 6,27 kg
4 cale 101,6 mm 6,45 kg
4,5 cala 114,3 mm 6,77 kg
5 cali 127,0 mm 7,08 kg
5,5 cala 139,7 mm 7,78 kg
6 cali 152,4 mm 8,40 kg
6,5 cala 165,1 mm 8,71 kg
7 cali 177,8 mm 9,00 kg
Ile waży felga stalowa 15 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (7,5 kg) + masę opony (7,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 15,1 kg. Tak więc ciężar felgi 15 calowej z oponą wynosi około 15 kg.

Ile waży felga stalowa 16 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 16 cali wynosi 8,91 kilograma (niecałe 9 kg). Różnica w stosunku do felg 15 calowych jest już zauważalna i wynosi prawie półtora kilograma. Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości przysłowiowej "szesnastki". Zobacz również ofertę na opony o średnicy 16 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
5 cali 127,0 mm 7,58 kg
5,5 cala 139,7 mm 8,24 kg
6 cali 152,4 mm 8,80 kg
6,5 cala 165,1 mm 9,21 kg
7 cali 177,8 mm 9,62 kg
7.5 cala 190,5 mm 10,03 kg
Ile waży felga stalowa 16 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (9 kg) + masę opony (8,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 17,6 kg. Tak więc ciężar felgi 16 calowej z oponą wynosi około 17,5 kg.

Ile waży felga stalowa 17 cali?

Średnia waga samej felgi stalowej o średnicy 17 cali wynosi 11,24 kilograma. Tym razem różnica w stosunku do mniejszej o rozmiar felgi 16 calowej jest już spora i wynosi ponad 2 kilogramy. Poniżej w tabeli szczegółowe rozbicie mas obręczy stalowych w zależności od szerokości felgi 17 calowej. Zobacz również ofertę na opony o średnicy 17 cali dostępne na rynku.
Szerokość felgi (cale) Szerokość felgi (mm) Waga
6,5 cala 165,1 mm 10,15 kg
7 cali 177,8 mm 11,41 kg
7.5 cala 190,5 mm 12,17 kg
Ile waży felga stalowa 17 razem z oponą? Aby obliczyć szukaną wielkość, musimy dodać do siebie trzy wartości: masę felgi (11,2 kg) + masę opony (9,5 kg) + masę  powietrza wewnątrz (0,1 kg) co daje nam łącznie wynik = 20,8 kg. Tak więc ciężar felgi 17 calowej z oponą wynosi około 21 kg.


Podsumowanie
Felga o konstrukcji stalowej waży od 6 do 12 kilogramów w zależności od jej wymiarów oraz budowy. Razem z zamontowaną oponą, masa zwiększa się z 11,5kg dla felgi 13 calowej do 21 kg dla felgi 17 calowej z oponą. Na koniec mam jeszcze do Was pytanie: Jak myśleliście przed zapoznaniem się z treścią tego artykułu, ile waży taka felga? Na wasze odpowiedzi czekam w komentarzach.
5 komentarzy
  1. Tak jest | 22.04.2019 15:10
    Koło alu 17" z oponą 235/45 waży około 28,5 kg. Koło oryginalne grupy VAG.
  2. Czarny Kocur | 31.12.2018 18:52
    Na początku chciałbym podziękować za zgromadzenie tak obszernego materiału na stronie. Jest to bardzo przydatne. W moim przypadku zakładałem że felga stalowa będzie lżejsza od aluminiowej. W przypadku naprawdę ciężkich OEMowskich alufelg widzę dwa rozwiązania, albo 17" stalowa lub wysokiej jakości lekka felga Alu, waga rzędu 8,5-9kg.
  3. Artur | 17.10.2018 16:44
    Alu 16" /6.5 z oponą 205 waży 18.2 zaś 18" 7.5 oponą 225 to już 22.7 kg Cztery kapcie i 18 kg więcej
  4. niemiec | 22.05.2018 20:22
    to teraz analogicznie dla aluminiowych
  5. Jan Nowakj | 12.11.2017 08:20
    troche bez sensu - bo KFZ ma 16 calowe feli które waza miedzy 6,5 a 16 kg wiec rozpietosc jest ogromn
szpera

Czym jest szpera?

2025-06-09
Szpera to powszechna nazwa specjalnej odmiany mechanizmu różnicowego (dyferencjału), który jest jednym z najbardziej istotnych elementów układu napędowego auta. Pozwala on na bezpieczne wykonywania zakrętów, a także powstrzymuje pojazd przed wpadaniem w poślizg. W odróżnieniu od klasycznego dyferencjału, szpery montuje się tylko w wybranych typach samochodów. W artykule tłumaczymy, w jakich konkretnie, a także jakie dodatkowe zadania spełniają podczas jazdy.
kolektor wydechowy

Do czego służy kolektor wydechowy?

2025-06-04
Układ wydechowy pojazdów ma kluczowe znaczenie dla poprawnego działania ich napędu. Dzięki niemu z komory silnika bezpiecznie na zewnątrz usuwane są gazy powstałe podczas spalania mieszanki paliwowej. Choć układ wydaje się z pozoru niezwykle prosty, składa się z wielu elementów, z których każdy może ulec uszkodzeniu lub zużyciu. Jednym z jego wrażliwszych części jest kolektor wydechowy. Tłumaczmy zatem, jak jest zbudowany, a także jak rozpoznać pierwsze znaki wskazujące na to, że zaczyna on szwankować. 
kolektor ssący

Do czego służy kolektor ssący?

2025-06-02
Kolektor ssący, znany także jako kolektor dolotowy, to jeden z podstawowych elementów budowy silnika spalinowego. Odpowiada on za doprowadzenie powietrza do wnętrza napędu, które jest niezbędne do spalania mieszanki paliwowej. Rozdziela również jego strumień pomiędzy wszystkim cylindrami silnika w taki sposób, aby ich praca nie ulegała zakłóceniom. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat konstrukcji i sposobu działania kolektora ssącego, a także tłumaczymy, jakie są objawy jego uszkodzenia.
klej do gwintów

Jaki wybrać klej do gwintów?

2025-05-30
Klej do gwintów używany jest do dodatkowego zabezpieczania śrub przed ich wypadnięciem lub poluzowaniem. Ma to szczególne znaczenie w przypadku samochodów, w których poszczególne części mocowane przy pomocy wkrętów są narażone na duże wstrząsy i wahania temperatury oraz wystawione na działanie przeróżnych środków chemicznych przyspieszających ich korozję. Podpowiadamy, jakie preparaty klejące będą najlepszym rozwiązaniem do solidnego łączenia tych elementów.
podnośnik kolumnowy

Do czego służy podnośnik kolumnowy? 

2025-05-25
Lewarki i podnośniki są niezbędnymi narzędziami pozwalającymi w wygodny i bezpieczny sposób dokonać inspekcji, konserwacji lub naprawy elementów mechanicznych wszelkiego rodzaju pojazdów. Przeciętny kierowca będzie korzystać z najmniejszych modeli, które sprawdzają się w przypadku drobniejszych prac, takich jak wymiana opon lub kontrola stanu zawieszenia. Profesjonalni właściciele warsztatów samochodowych, a także miłośnicy tuningu lub naprawy starych aut sięgają jednak po bardziej kompleksowe rozwiązania, takie jak podnośniki kolumnowe. 
tuleje wahacza

Tuleje wahacza – do czego służą?

2025-05-23
Tuleje wahacza są drobnym elementem systemu zawieszenia auta, bardzo często narażonym na różnego rodzaju usterki. Z tego powodu duża część kierowców prędzej czy później usłyszy o nich podczas rutynowego przegląd lub wizyty u mechanika po wykryciu problemów z samochodem. Przedstawimy najważniejsze informacje na temat tulei, wymieniając również najczęstsze symptomy ich awarii.