Data publikacji:

Jak odróżnić szum opon od szumu łożysk?

Charakterystyczne dźwięki i szumy pochodzące z naszego pojazdu nie tylko wpływają na komfort podróżowania, ale przede wszystkim dają niepokojące sygnały. Długotrwały szum, nawet ten ledwo słyszalny, wpływa na jakość i komfort prowadzenia pojazdu. Kierowca poddany działaniu szumów szybciej traci koncentrację, robi się senny, a w zależności od natężenia i czasu trwania wpływa również na nastrój. Warto potrafić zlokalizować źródło szumu, aby w możliwy sposób się go pozbyć. Nie zawsze szumienie słyszalne podczas jazdy samochodem zwiastuje awarię, dlatego odpowiednia diagnoza pozwala uniknąć niepotrzebnych napraw i wymian
Broken ball bearing in car automatic transmission

Szum opon czy łożysk?

W czasie jazdy samochodem często słyszymy szumienie pochodzące z okolicy kół naszego pojazdu. Aby trafnie zlokalizować źródło pochodzenia, warto wiedzieć, za co odpowiadają opony, a za co łożyska samochodowe. Opony to elementy, które bezpośrednio przenoszą moment obrotowy na nawierzchnię. Odpowiadają za przyczepność i stabilność na drodze podczas jazdy. Łożyska z kolei to mechaniczne części budowy układu napędowego i zawieszenia, które umożliwiają kołom wykonywanie obrotu. Zarówno opony, jak i łożyska mogą generować niepokojące dźwięki pochodzące z tego samego obszaru samochodu, słyszalne zarówno wewnątrz, jak i poza pojazdem.
Szum opon najczęściej pojawia się podczas jazdy z większą prędkością. Jest monotonny i równomierny, a jego intensywność i natężenie zależy w dużej mierze od prędkości, z jaką się poruszamy. Z reguły jest głośny i mocno słyszalny wewnątrz pojazdu. Może być słyszalny na każdym rodzaju nawierzchni, zarówno gładkiej, jak i podczas jazdy po nierównościach. Spowodowany jest tarciem opony o nawierzchnię i jest naturalnym zjawiskiem. Problem pojawia się, kiedy szum ten słyszalny jest częściej i z większym natężeniem, również podczas spokojniejszej jazdy. Jeżeli pojawia się wrażenie, że szum pochodzący z okolic kół naszego samochodu jest coraz głośniejszy i coraz bardziej nieprzyjemny, może to oznaczać zużycie się opon lub ich niewłaściwe wyważenie. O ile grubość bieżnika i stan techniczny ogumienia możemy względnie ocenić wzrokowo, o tyle w przypadku braku nieprawidłowości, które można zauważyć na pierwszy rzut oka, warto udać się do specjalisty, który sprawdzi geometrię kół oraz wskaże ewentualne inne przyczyny powstawania uciążliwego hałasu podczas jazdy.
Szum łożysk daje się odczuć szczególnie podczas hamowania i skręcania kół oraz podczas jazdy po dużych nierównościach na drodze. Objawia się charakterystycznym stukaniem, trzaskaniem lub skrzypieniem. Często można go usłyszeć nie tylko wewnątrz pojazdu, ale przede wszystkim na zewnątrz. Szum łożyska może dawać odczucie słyszalności nie tylko z okolic samego koła, ale również podwozia. Szum łożysk jest nieprzyjemnym, stukotliwym hałasem. Przypomina ocieranie się o siebie metalowych elementów. Szczególnie odczuwalny jest podczas hamowania i skręcania kół, zwłaszcza na postoju. Szum z okolicy łożysk może oznaczać ich uszkodzenia lub zużycie. Prawidłowo działające łożyska zapewniają prawidłową pracę i obrót koła. Powstałe w nich uszkodzenia mogą powodować nieprzyjemne w skutkach awarie, a nawet unieruchomienie pojazdu w przypadku całkowitego ich wyeksploatowania.

Jak odróżnić szum opon od szumu łożysk?

Aby odróżnić od siebie szum pochodzący od opon i od łożysk, warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Pierwszym z nich jest intensywność i natężenie hałasu, jaki generuje szum. Nieprzyjemny dźwięk z okolicy opon jest jednostajny, odczuwalny głównie podczas jazdy z większą prędkością. Szum z okolic łożyska jest nieprzyjemny, metaliczny i bardziej przypomina skrzypienie lub stukanie. Dodatkowo szum łożysk nasila się podczas skręcania kierownicą oraz podczas hamowania.
W przypadku wątpliwości w ocenie źródła szumu warto udać się do specjalisty, który nie tylko pomoże zlokalizować, skąd pochodzą nieprzyjemne dźwięki, ale również ocenić stan techniczny opon oraz łożysk, a także zareagować w odpowiedni sposób. Nie warto ignorować pojawiających się szumów, ponieważ lekceważenie problemu może doprowadzić do uszkodzeń i kosztownych napraw nawet całego układu napędowego czy zawieszenia. Rozpoznanie rodzaju szumu może być trudne, ale regularne kontrolowanie stanu technicznego pojazdu i jakości jego pracujących elementów pozwoli nie tylko w porę dostrzec pojawiające się problemy, ale także zlokalizować źródła powstałego hałasu i zapobiec pogłębianiu się awarii.
Zdjęcie: Envato Elements