Data publikacji:

Jak rozpoznać wyciek płynu chłodniczego? Objawy i przyczyny

Płyny eksploatacyjne w pojeździe odgrywają bardzo ważną rolę. To dzięki nim poszczególne elementy lub całe podzespoły mogą pracować w sposób prawidłowy, nie narażając na usterki pozostałych części samochodu. Wyciek płynów bardzo często prowadzi do poważnych awarii. Nieszczelności mogą wynikać z usterek współpracujących z nimi elementów, wyeksploatowania lub w skutek uszkodzeń mechanicznych. Niezwykle niebezpieczny jest wyciek płynu chłodniczego z układu. Jak go rozpoznać i co może być jego przyczyną?
Car master mechanic pouring antifreeze into expansion tank at car service workshop

Wyciek płynu chłodniczego

Zanim przedstawimy sposoby na rozpoznanie awarii układu chłodniczego spowodowane wyciekiem płynu, warto się dowiedzieć, za co tak w ogóle odpowiada ciecz chłodząca. Płyn chłodniczy krąży w układzie zamkniętym. Przepływa wokół silnika, odbierając nadmiar ciepła i transportując je do chłodnicy, gdzie płyn jest schładzany tak, aby przy kolejnym obiegu móc znowu spełnić swoją rolę. Płyn chłodniczy ma wiele ważnych zadań w układzie chłodzenia. Jednym z nich jest wspomniane odbieranie ciepła z silnika i chłodzenie układu. Innym jest pomoc w rozgrzaniu silnika, szczególnie w zimne dni.
Wydawać się to może absurdalne, jednak płyn chłodniczy w odpowiedniej temperaturze pomaga silnikowi rozgrzać się do optymalnej temperatury pracy. Odpowiada on również za smarowanie i oczyszczanie układu chłodzenia. Wyciek cieczy chłodzącej może doprowadzić do zaburzonej wymiany ciepła, a co za tym idzie, do nieprawidłowej pracy silnika. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego w układzie spowoduje, że ciepło nie będzie w odpowiedni sposób odbierane z bloków silnika, co spowoduje wzrost jego temperatury.
Może to prowadzić do zagotowania się silnika, a nawet skutkować pęknięciem bloku jednostki napędowej. Wyciek płynu warto rozpoznać we wczesnej fazie. Pozwoli to uchronić nas przed poważnymi wydatkami. Najczęściej wyciek zaczyna się od niewielkich nieszczelności w układzie, które wystarczy uszczelnić, aby rozwiązać problem. Większe awarie mogą powodować wymianę poszczególnych elementów układu, takich jak na przykład uszczelki.

Wyciek płynu chłodniczego – objawy i przyczyny

Wyciek płynu chłodniczego jest niebezpieczny, gdy go przeoczymy, a poziom spadnie do wartości krytycznej. Warto na bieżąco kontrolować jego ilość w zbiorniku wyrównawczym. To właśnie w nim najłatwiej zaobserwować pierwsze objawy wyciekającego płynu chłodniczego. Stale zmniejszający się poziom cieczy będzie świadczyć o nieszczelności w układzie i zasugeruje kierowcy weryfikację problemu.
Widoczne wycieki z przodu auta, w okolicy chłodnicy czy pod grillem, oznaczają, że prawdopodobnie doszło do nieszczelności i upuszczenia cieczy chłodzącej w obrębie chłodnicy wody lub z przewodów doprowadzających. Innym objawem wyciekającego płynu chłodzącego jest szybkie i gwałtowne grzanie się silnika, co można zaobserwować na wskazówce temperatury pracy jednostki napędowej. Zbyt szybkie grzanie oznacza, że ilość płynu jest zbyt mała i nie jest on w stanie odebrać odpowiedniej ilości ciepła z układu, co może doprowadzić do przegrzania się silnika w naszym samochodzie.
Wyciek płynu chłodniczego łatwo rozpoznać po kolorze i zapachu, szczególnie w ciepłe dni lub gdy wyciek nastąpił po pracy silnika. Cechuje się on charakterystycznym, słodkim zapachem, który bardzo trudno pomylić z innym płynem eksploatacyjnym. Do tego jest dość śliski i dobrze rozpuszcza się w wodzie. Najczęściej ma zielony lub niebieski kolor, jednak spotkać można producentów, którzy stosują różową lub bardziej czerwoną kolorystykę swoich produktów. Płyn może wyciekać spod uszczelki termostatu lub gumowych węży doprowadzających albo wyprowadzających go z chłodnicy.
Do najpopularniejszych przyczyn wycieku należą nieszczelności na wężach i łączeniach układu, poluzowania połączeń, uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub nieszczelność i uszkodzenia chłodnicy wody. Zaobserwowanie wycieków płynu chłodniczego powinno skłonić nas do szukania przyczyny i dążenia do jej usunięcia. Po zlokalizowaniu źródła wycieku i jego naprawie poprzez wymianę elementu lub uszczelnienie wystarczy dolać płyn chłodniczy do odpowiedniego poziomu i kontrolować jego stan, aby ocenić, czy udało się rozwiązać powstały problem.
Zdjęcie: Envato Elements