Data publikacji:

Jak rozpoznać opony prawa/lewa?

Zakładając nowo zakupione opony do samochodu, należy zwrócić uwagę na różne oznaczenia, które nieraz wprawiają w zakłopotanie. Jednym z nich jest bieżnik asymetryczny, który determinuje stronę, po której powinno znaleźć się dane ogumienie. Czym jest zatem bieżnik asymetryczny? Jakie są jego wady i zalety? Jak rozpoznać, która opona jest prawa, a która lewa? Podpowiadamy, jak prawidłowo założyć opony asymetryczne.
opona prawa lewa

Jakie są rodzaje bieżników?

Bieżnik jest zewnętrzną częścią opony, która odpowiada za prawidłową przyczepność do podłoża, ochronę opony przed uszkodzeniem oraz odprowadzanie wody spod kół. Wyróżnia się 3 rodzaje bieżników opon, które różnią się ułożeniem lameli/rowków:
  • Bieżnik symetryczny – jest najstarszym stosowanym rodzajem bieżnika, który obecnie jest najmniej popularny. Jego charakterystycznym elementem jest dwukierunkowość i prosta budowa, będąca taka sama na całej powierzchni opony. Polecane są głównie do małych, niewymagających osobowych samochodów, poruszających się po miejskich drogach.
  • Bieżnik kierunkowy – charakteryzuje się ułożeniem lameli na oponie w literę „V”, symetrycznie względem czoła opony. Poprzez swoją budowę muszą być montowane zgodnie z kierunkiem jazdy, czyli łączenie się rowków/zakończenie litery „V” powinno biec do tyłu. Mają lepszą przyczepność na różnych nawierzchniach niż bieżnik symetryczny, przez co idealnie sprawdzą się dla dynamicznych kierowców.
  • Bieżnik asymetryczny – jest najnowszą i najpopularniejszą generacją bieżników. Ma asymetryczny bieżnik, czyli różne ułożenie lameli na powierzchni opony. Wewnętrzna część opony wpływa na trakcję pojazdu na mokrej nawierzchni, pokryta jest głębszymi i gęstszymi rowkami, które służą do odprowadzania wody. Z kolei zewnętrzna strona opony zbudowana jest z większych „klocków”, które odpowiadają za lepszą przyczepność na zakrętach i suchej nawierzchni. Ze względu na swoje właściwości dany typ opon każdorazowo musi być montowany po odpowiednich stronach samochodu.
  • Jak rozpoznać opony prawa/lewa z bieżnikiem asymetrycznym?

    Opony z bieżnikiem asymetrycznym nie mają oznaczenia prawa/lewa opona, jednak aby spełniały swoją misję, muszą być założone po odpowiednich stronach. Jak zatem rozpoznać, która opona jest prawa, a która lewa? Strony opon oznaczone są na bokach napisami „inside”, czyli wewnątrz, oraz „outside”, czyli na zewnątrz. Zatem zakładając oponę z bieżnikiem asymetrycznym, napis „outside” powinien być widoczny po zamontowaniu i znajdować się po tej stronie co felgi. Kierując się danymi oznaczeniami podczas zakładania opon, ich montaż nie powinien już sprawiać problemu. Posiadając opony z bieżnikiem asymetrycznym, należy zawsze zakładać je po odpowiedniej stronie opisanej przez producenta, gdyż ich niepoprawny montaż ze względu na zróżnicowaną budowę bieżnika może w dużym stopniu wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

    Jakie są wady i zalety bieżnika asymetrycznego?

    Główną zaletą opon asymetrycznych jest doskonała przyczepność na różnorodnych nawierzchniach i na zakrętach, nawet w przypadku szybkiej jazdy. Sprawdzają się na suchej, jak i mokrej drodze ze względu na idealne rozmieszczenie lameli na powierzchni opony. Mimo asymetrii bieżnika jego eksploatacja następuje równomiernie, co zapobiega szybszej utracie jednej z właściwości. Natomiast jedyną podstawową wadą opon z bieżnikiem asymetrycznym jest konieczność montowania ich po odpowiednich stronach, jednak ze względu na widoczne oznaczenie opon nie powinno to być większym problemem.
    Zdjęcie: Envato Elements