Data publikacji:

Jak usunąć rdzę z samochodu?

Korozja pojazdu dotyka nie tylko starsze, leciwe modele aut. Ogniska rdzy spotkać można również w kilkuletnich samochodach. Cierpią na nie głównie samochody dostawcze i terenowe, które poddane są trudnym warunkom w czasie eksploatacji, a ich powłoka lakiernicza często nie jest najwyższej jakości. Istnieją domowe sposoby na pozbycie się pierwszych ognisk rdzy i uratowanie części naszego pojazdu przed szybko rozprzestrzeniającym się problemem. Warto regularnie kontrolować stan części podatnych na korozję, ponieważ wczesne jej zlokalizowanie pozwoli na walkę nie tylko w domowych warunkach, ale i niskim nakładem finansowym. Im później zaobserwujemy rdzę lub im dłużej będziemy ją lekceważyć, tym większą cenę za to zapłacimy. Jak zatem usunąć rdzę z samochodu?
jak usunąć rdzę z samochodu

Rdzewienie samochodu

Zanim zajmiemy się usuwaniem ognisk korozji, warto się z nią zapoznać. Czym tak właściwie jest rdza w samochodzie? Jest to nic innego jak oddziaływanie na siebie pierwiastków, czyli proces reakcji chemicznych. Pojawia się na stalowych elementach, a jest efektem oddziaływania na siebie takich pierwiastków jak tlen i wodorotlenek żelaza. Samego procesu rdzewienia nie jesteśmy w stanie powstrzymać, jednak można go skutecznie spowalniać i eliminować. Pierwszy etap walki z korozją zaczyna się już na poziomie produkcji metalowych części. Stopy metali wzbogaca się o związki spowalniające korozję, a gotowe już produkty pokrywa antykorozyjnymi powłokami

Jak pozbyć się rdzy?

Zanim przedstawimy sposoby bezpośredniej walki z rdzą w samochodzie, zacznijmy od profilaktyki i zapobiegania powstawania korozji. Najprostszym sposobem jest spowalnianie rozwijania się korozji w naszym pojeździe. Na niektóre czynniki, takie jak wilgoć czy sól na drodze w zimowe dni, nie mamy wpływu, tak dokładne czyszczenie czy wietrzenie garażu jest tylko i wyłącznie w naszym interesie. Najważniejsze w walce z korozją jest dbanie o to, aby elementy metalowe nie były narażone na nadmierną wilgoć i deszcze, a także na oddziaływanie takich związków jak magnez czy wapń. Kolejna sprawa związana z profilaktyką to stosowanie przeróżnych antykorozyjnych farb, proszków czy preparatów. Sposoby na walkę z korozją poprzez powlekanie elementów są dwa, anodowy i katodowy. Ten pierwszy polega na pokrywaniu określonego elementu warstwą ochronną mniej podatną na korozję, co zdecydowanie spowolni proces powstawania rdzy. Odpowiedzialne są za to na przykład warstwy na bazie cyny. Katodowy sposób polega na wytworzeniu warstwy korodującej, która przyjmuje na siebie proces rozwijającej się rdzy i nie dopuszcza jej do warstwy chronionej. Bez względu na formę ochrony, którą wybierzemy, przed aplikacją środka ochronnego należy bardzo dokładnie umyć i oczyścić element chroniony, ponieważ brud, który pozostanie na jego powierzchni może powodować rozpoczęcie procesu rdzewienia pod powłoką.

Jak usunąć rdzę z samochodu?

Warto dokonywać regularnego przeglądu podwozia i karoserii naszego auta, co pozwoli na szybkie zlokalizowanie ewentualnych ognisk korozji. W zależności od jej rodzaju i sposobu powstawania można zastosować różne zabiegu walki z korozją.
  • Małe ogniska korozji – za małe ogniska korozji uznaje się niewielkie, lokalne ubytki, wielkością porównywalne do rozmiarów monety. Jeżeli zlokalizujemy drobne pęcherzyki rdzy, należy je usunąć grubym papierem ściernym. Do większych ognisk użyć można metalowego narzędzia do zdrapania rdzy. Takim narzędziem może być na przykład śrubokręt, który każdy z nas na pewno posiada. Po zdrapaniu rdzy należy wygładzić powierzchnię przy użyciu drobniejszego papieru ściernego, a po całym zabiegu odtłuścić. Tak przygotowaną powierzchnię pokrywa się podkładem, a następnie lakierem bazowym o odpowiednim kolorze i odcieniu. Proces ten jest łatwy, nie jest czasochłonny i bez problemu wykonać go można w domowym zaciszu, a jego kwota łącznie z materiałem często nie przekracza nawet 100 zł;
  • Duże ogniska korozji – większe od monety ogniska korozji, głębokie zarysowania i wżery wymagają bardziej specjalistycznej reakcji. Bardzo często samodzielne działanie spowodować może powiększenie szkód i doprowadzić nawet do powstania dziur. Walka z dużymi ogniskami korozji wymaga niemałego doświadczenia, specjalistycznego sprzętu i sporej ilości wolnego czasu. W ruch idą najczęściej takie urządzenia jak maszyna polerska, natryskiwarka lub pistolet lakierniczy. Jeżeli posiadamy taki sprzęt, mamy miejsce i czas, możemy sami zmierzyć się z problemem, w przeciwnym razie warto skorzystać z pomocy specjalistów w dziedzinie car detailingu. Fachowy zabieg, zależnie od wielkości korozji i elementu wahać się może w kwotach od 200 do nawet 1000 zł;
  • Odpryski – odpryski lakieru spowodowane korozją można usunąć w domowych warunkach, jednak jeżeli jest ich dużo lub nie czujemy się w tej dziedzinie zbyt pewnie, warto skorzystać z profesjonalnego serwisu. Warstwę, na której zlokalizowano odpryski należy w pierwszej kolejności dokładnie oczyścić. Jeżeli widać, że element jest fabrycznie ocynkowany, należy uważać, aby nie uszkodzić tej warstwy ochronnej. Podobnie jak w przypadku małych ognisk, posługujemy się papierem ściernym, a oczyszczoną warstwę odtłuszczamy. Ubytki wypełniamy szpachlą epoksydową, którą po utwardzeniu wyrównujemy papierem ściernym zaczynając od grubego i sukcesywnie schodząc na drobniejszą gradację. Zabezpieczony element warto natryskiwać wypełniaczem, a po jego wyschnięciu i spolerowaniu pokryć ją można warstwą lakieru bazowego.
  • Zdjęcie: Envato Elements