Data publikacji:

Jakie są rodzaje i zastosowanie śrub pływających?

Śruby i nakrętki obecne w okolicy kół pomimo swoich niewielkich rozmiarów są obciążone ogromną odpowiedzialnością. Jedne utrzymują koła przytwierdzone do piast, zapobiegając ich urwaniu się w czasie jazdy, inne umożliwiają prawidłowy montaż felg. Od nich zależy więc bezpieczeństwo podczas poruszania się, hamowania i skręcania. Z tego względu warto poświęcić im należytą uwagę. Jednym z istotnych rodzajów śrub stosowanych w motoryzacji są śruby pływające. Do czego służą i jak je wybrać? Podpowiadamy!
Śruby pływające

Śruby pływające – co to jest?

Nierzadko po kupieniu nowych felg orientujemy się, że obecne śruby bądź nakrętki są mocno wyeksploatowane lub pokryte rdzą i należy je wymienić. Jeszcze większe zaskoczenie, gdy się okazuje, że elementy nie pasują i nie ma możliwości ich zamontowania. W takiej sytuacji na ratunek przychodzą właśnie śruby pływające i nakrętki pływające. Jedne i drugie stosowane są do skorygowania rozstawienia otworów mocujących w felgach. Obecny na nich stożkowy pierścień wyrównuje istniejące luki.
Krótko mówiąc, dzięki nim możliwe jest bezpieczne zainstalowanie obręczy o nieco innym rozstawie otworów niż w piaście. Nadają się zarówno do felg aluminiowych, jak i stalowych. W przypadku felg aluminiowych śruby pływające można stosować także wtedy, gdy rozbieżności rozmiarowe nie występują.
Należy mieć świadomość, że śruba pływająca może skorygować tylko niewielkie rozbieżności. Różnica w rozstawieniu nie może wynosić więcej niż 2 mm. Rozstaw otworów w piaście jest określony dla danego pojazdu i można go sprawdzić, znając markę, model oraz rocznik. Ten parametr podawany jest zawsze w ten sam sposób za pomocą dwóch wartości liczbowych. Pierwsza liczba oznacza liczbę otworów na śruby, druga to średnica okręgu, na którym położone są otwory. Przykładowo: 5 × 100, 5 × 112, 4 × 98, 4 × 100.

Jak dobrać śruby pływające do felg?

Oznaczenia rozmiarowe śrub wybite są na ich główkach. Potrzebny rozmiar dobierany jest na podstawie informacji o otworach piasty oraz wybranej felgi. Jak wspomniano wyżej, parametry pojazdu można sprawdzić, znając jego model, markę i rocznik. Dane na temat obręczy zazwyczaj można znaleźć na niej, jednak nie zawsze są wystarczająco wyraźne, by je odczytać. W takim przypadku felgi można zmierzyć samodzielnie, wystarczy do tego suwmiarka. Pomiary powinny być wykonane z dokładnością do 0,1 mm.
W przypadku felg o parzystej liczbie otworów zadanie jest bardzo proste. Suwmiarką mierzymy odległość pomiędzy zewnętrzną krawędzią jednego otworu a wewnętrzną krawędzią drugiego leżącego naprzeciwko. Można również zmierzyć odstęp między środkami przeciwległych otworów, jednak jest to sposób trudniejszy i łatwo przy nim popełnić błąd. Trzecim sposobem jest zmierzenie odległości między wewnętrznymi krawędziami otworów i dodanie ich do średnic otworów.
Jeżeli mamy felgi o nieparzystej liczbie otworów, musimy posłużyć się innymi metodami pomiarowymi. Pierwsza z nich polega na zmierzeniu średnicy centralnego otworu felgi, średnicy otworu mocującego i odległości pomiędzy nimi. Zsumowanie dwóch średnic oraz podwójnej odległości dzielącej je pozwoli uzyskać pożądaną informację. Druga metoda polega na zmierzeniu odległości pomiędzy środkami dwóch sąsiadujących ze sobą otworów i pomnożeniu otrzymanej wartości przez 1,7013. Dlaczego przez tyle? Ponieważ tak mówią zasady geometrii. Wewnętrzny kąt ma 72°.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze śrub pływających?

Błędnie dobrane elementy montażowe mogą spowodować problemy podczas jazdy i być przyczyną niebezpiecznych sytuacji. Z tego względu wybierając śruby pływające, a także te zwykłe, należy zwrócić uwagę na ich określone cechy.
Przede wszystkim osadzenie śrub. Musi być zgodne z rodzajem gniazda na feldze. W innym przypadku mocowanie nie będzie odpowiednio mocne, a felga może ulec uszkodzeniu. Wyróżnia się trzy rodzaje osadzeń i gniazd – płaskie, kuliste oraz stożkowe.
Równie istotna jest długość śruby. Jeżeli śruba pływająca będzie zbyt krótka, może wypaść z piasty i doprowadzić do odpadnięcia koła. Z kolei zbyt długa będzie wystawać i korodować. Długość śruby mierzy się od stożka lub kuli po końcową krawędź.
Ważnymi cechami śrub są także skok i średnica gwintu. Należy je dobrać do piasty koła. Najłatwiej to zrobić, odkręcając i mierząc stare śruby. Informację na ich temat można znaleźć także w katalogach, na podstawie marki i modelu pojazdu. Warto zwrócić uwagę także na rozmiar klucza – zazwyczaj do felg samochodowych stosuje się klucze 17 lub 19.

Czy śruby pływające to jedyne rozwiązanie?

W przypadku delikatnej niezgodności między parametrami felgi a piasty można zastosować śruby pływające, które zniwelują rozbieżność i pozwolą zamontować wybrane obręcze. Drugą opcją jest zastosowanie szpilek do felg i nakrętek pływających. Takie rozwiązanie można spotkać w wielu pojazdach. Jego największą zaletą jest łatwość i szybkość wymiany koła. Z tego względu cenią je sobie zarówno kierowcy, jak i mechanicy.
Szpilki do felg to wbite w piastę śruby, niemogące się przemieszczać, na które zakłada się obręcz. Po jej umieszczeniu na szpilki przykręca się nakrętki, które stabilizują i trzymają całość.
Nakrętki pływające są równie bezpiecznym i solidnym rozwiązaniem, jak śruby, a jednocześnie pozwalają na znacznie szybszą zmianę kół. Problem może pojawić się w przypadku uszkodzenia szpilki. Taka sytuacja wymaga wybicia tego elementu z piasty i wymienienia go na nowy. Wiąże się to ze sporym ryzykiem trwałego uszkodzenia tej części pojazdu.

O czym warto pamiętać przy zakupie części samochodowych?

Wybierając śruby i nakrętki, niezależnie od ich przeznaczenia, warto zwrócić uwagę na kilka parametrów. Choć najważniejsze są oznaczenia rozmiarowe i odpowiednio wysoka jakość produktu, dodatkowe zabezpieczenia i wzmocnienia także będą mile widziane.
Dostępne na rynku śruby często są pokrywane cynkowymi powłokami, które chronią przed korozją, tarciem i uszkodzeniami mechanicznymi, a także zwiększają estetykę. Na wytrzymałość wpływają także stopy metali, z jakich wykonano element. Dobrze, jeśli są określone przez producenta.
Jasne oznaczenia powinny także dotyczyć klasy twardości śrub. Cyframi 4,6; 4,8; 5,6; 6,8 oznacza się zwykłe śruby, a 8,8 i 10,9 te o wysokiej wytrzymałości. Tak więc im wyższa wartość, tym większa odporność elementów. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na to, że im twardsza jest stal, tym mniejszą elastyczność wykazuje.
Jeżeli podczas zakupu lub prób samodzielnego montażu różnych elementów pojawiają się wątpliwości i niepewność co do właściwego postępowania, warto skorzystać z porady doświadczonego mechanika. Pomoże to uniknąć popełnienia błędów i uszkodzenia podzespołów pojazdu.
Zdjęcie: Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!