Wydawać się może, że montaż opony samochodowej to sprawa prosta i dość intuicyjna. Jest to prawdą, pod warunkiem, że wiemy, z jaką oponą mamy do czynienia. Bieżnik naszego ogumienia pełni tu najważniejszą rolę. Różni się on od siebie w zależności od modelu opony. Aby spełniała ona swoje zadanie w najlepszy sposób, zamontowana powinna być w odpowiednim kierunku. Jak to zrobić? Na co zwracać uwagę przy zakładaniu opon oraz jak sprawdzić ich kierunek?
Na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest wiele modeli opon. Różnią się one właściwościami, rozmiarem opon, zastosowanym rodzajem mieszanki, ale przede wszystkim rodzajem bieżnika. Dzieli się on na trzy podstawowe rodzaje:
Spośród wyżej wymienionych rodzajów zajmiemy się bieżnikiem kierunkowym. Wyjaśnimy, jak go rozpoznać oraz dlaczego tak istotne jest prawidłowe założenie opony kierunkowej.
Konstrukcja bieżnika w oponach kierunkowych układa się w charakterystyczny wzór przypominający literę V, U, a czasami Y. Szerokie, skośne rowki prowadzone są z bocznych stref bieżnika, praktycznie od bocznej ściany opony. Łączą się w centralnej części jej powierzchni, tworząc wspomniane wyżej kształty.
Punkt styku obu części bieżnika wygląda jak strzałka, przez co wskazuje prawidłowy kierunek obrotu opony. Jest to niezwykle istotny element, ponieważ prawidłowe założenie opony, czyli kierunek bieżnika zgodny z kierunkiem obrotu koła, jest konieczne, aby opony spełniały swoją rolę i w odpowiedni dla nich sposób odprowadzały wodę, tym samym zapewniając doskonałą przyczepność.
Aby ułatwić rozpoznanie i zminimalizować ryzyko nieprawidłowego założenia opony, stosuje się na nich specjalne oznaczenia. Od pozostałych rodzajów, opony kierunkowe może odróżniać brak obwodowych rowków odprowadzających, które często nie są stosowane w tym rodzaju, a bez których dwa pozostałe modele opon nie mogłyby funkcjonować.
Do właściwego montażu opon przydatne okażą się oznaczenia opon zastosowane na krawędzi ogumienia. Wprawdzie sugerować można się kształtem bieżnika, jednak przy używanych, trochę już zniszczonych oponach jego rzeźba może nie być już tak wyraźna i oczywista.
Wspomniane oznaczenie znajduje się na bocznej ścianie opony i przedstawione jest w postaci słowa „direction/rotation” z charakterystyczną strzałką wskazującą kierunek obrotu opony. Właściwie zamontowana opona kierunkowa charakteryzuje się wysoką skutecznością odprowadzania wody, zapobiega powstawaniu zjawiska aquaplaningu oraz znacznie poprawia przyczepność, co wpływa na poprawę hamowania.
Źle założona opona kierunkowa najbardziej da się odczuć podczas jazdy po mokrej nawierzchni lub podczas jazdy po śniegu. Na suchej drodze może jedynie nieznacznie zwiększyć emisję hałasu. Niebezpieczeństwo pojawia się, gdy nawierzchnia, po której się poruszamy, jest mokra. Źle założona opona kierunkowa nie będzie w stanie tak skutecznie odprowadzić wody. Przełoży się to na podatność pojazdu na zjawisko aquaplaningu nawet przy mniejszych prędkościach oraz skutkować może nagłą utratą przyczepności podczas przyspieszania czy dynamicznego pokonywania zakrętów.
Opony kierunkowe łatwo rozpoznać. Ważne jest, aby zadbać o ich prawidłowe zamontowanie, aby mogły pracować zgodnie z przeznaczeniem, zapewniając najwyższej klasy bezpieczeństwo oraz zapewniając kierowcy dobre prowadzenie pojazdu.