Data publikacji:

Jak prawidłowo czytać rozmiar opon?

Rozmiar opon to podstawowa informacja dotycząca twojego pojazdu, którą bez problemu powinieneś potrafić rozszyfrować. Jeżeli nie czujesz się w tym pewnie lub nie masz pojęcia, gdzie szukać i jak rozumieć oznaczenia rozmiarów na oponach, chętnie ci w tym pomożemy. Odczytywanie rozmiaru opon jest istotną i dość przydatną informacją. Nawet jeżeli nie wymieniasz opon samodzielnie, a ich dobór pozostawiasz w rękach specjalistów, warto posiadać tą umiejętność, aby w nagłej sytuacji lub chęci zmiany opon na nowe wiedzieć, jakich modeli opon szukać.
rozmiar opon

Jak dobrać rozmiar opon?

Rozmiar opon to jeden z kluczowych parametrów, który pozwala na dobranie najbardziej optymalnego ogumienia do samochodu. Zasada prawidłowego wyboru jest prosta – warto stosować się do zaleceń producenta. Informacje na temat prawidłowych, pasujących rozmiarów znajdują się w instrukcji pojazdu, na naklejce wewnątrz klapki paliwa oraz na słupku bocznym kierowcy.
Zapisane są tam wszystkie zalecenia producenta dotyczące opon pasujących do tego konkretnego modelu samochodu. Znajdziemy tam nie tylko jeden konkretny rozmiar, ale też bardzo często zakres rozmiarów i zamienników, które bez obaw można stosować.
Doboru odpowiednich opon można też dokonać samodzielnie. Jeżeli nie mamy możliwości sprawdzenia danych zalecanych przez producenta, można skorzystać z jednego z wielu dostępnych w internecie kalkulatora opon. Opierają się one na szerokiej bazie samochodów i po podaniu podstawowych informacji na temat pojazdu, takich jak marka, typ nadwozia, model i pojemność silnika, bez problemu znajdą dla zainteresowanego wszelkie niezbędne informacje.
Inną metodą na dobór odpowiedniego ogumienia jest odczytanie ich rozmiaru z posiadanego już modelu. Jeżeli użytkowane obecnie opony są w stu procentach zgodne z zaleceniami i normami, zakup ogumienia o identycznym rozmiarze daje nam gwarancję odpowiedniego wyboru.

Dlaczego wymiary opon są tak ważne?

Odpowiedni rozmiar opon ma olbrzymie znaczenie, gdyż wpływa bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Warto podkreślić, że zły dobór opon może skutkować brakiem możliwości ich montażu, ze względu na niepasujące do siebie elementy, rozstawy śrub czy po prostu brak możliwości zamontowania ich na piaście koła.
Z kolei zbyt szerokie opony mogą narazić nas na uszkodzenia błotników, nadkoli czy przetarcia i rozerwania samych opon. Dodatkowo opony wystające poza obrys pojazdu więcej niż 2% swojej objętości są niedopuszczone do użytku, co w konsekwencji może prowadzić do mandatu karnego, a nawet do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Jak czytać rozmiar opony? Najważniejsze oznaczenia

Jednak aby dobrać opony na podstawie już posiadanych, wracamy do punktu wyjścia, czyli lokalizowania i odczytywania oznaczeń związanych z rozmiarami opon samochodowych. Aby szczegółowo wyjaśnić proces odczytywania rozmiarów opon, posłużymy się przykładowym modelem. Oznaczenie jego rozmiaru, jakie znajdziemy na bocznej ścianie opony, to 195/65 R15 91H.

Szerokość opony

Pierwszym w kolejności parametrem oznaczenia rozmiaru opony jest jej szerokość. W naszym przykładzie jest to liczba 195. Jest to wartość mierzona pomiędzy bokami danej opony, wyrażana w milimetrach. W naszym przypadku odległość ta wynosi 195 mm, co jest rozumiane jako szerokość naszego modelu. Odległość ta mierzona jest przy nieobciążonej oponie.
Norma dopuszcza różnicę nieprzekraczającą 4%. Z ciekawostek warto podkreślić, że każda szerokość opony kończy się cyfrą 5 i zmienia się zawsze co 10 mm. Jest to pozostałość po poprzednich, anglosaskich jednostkach miary, a zgodnie z normą przyjęto wtedy minimalną szerokość opony równą 95 milimetrów.

Wysokość profilu

Następna w kolejności liczba przedstawia wysokość profilu danej opony. Profil opony jest to stosunek szerokości danej opony do jej wysokości. Wyraża się go w procentach, dlatego nie tak łatwo jest go odczytać na pierwszy rzut oka. Wynika to z faktu, że wysokość opony nie jest podawana w konkretnych jednostkach, a wyliczana na podstawie szerokości.
Na podstawie naszego przykładowego oznaczenia widać, że profil opony wynosi 65. Jest to 65% szerokości tej opony, czyli 195 mm. Po obliczeniach otrzymujemy jasną odpowiedź na temat wysokości naszego ogumienia, która w tym przypadku równa jest 126,75 milimetra.
Może się wydawać, że przedstawianie profilu opony w wartościach procentowych komplikuje sprawę, jednak z punktu widzenia produkcji i normalizacji wszystkich dostępnych na rynku motoryzacyjnym produktów jest to znaczne ułatwienie i ujednolicenie. Profile opon dostępne są w kilku możliwych wariantach, każdy ze skokiem co 5%.

Typ opony

Typ opony określa technikę wyprodukowania danego modelu. W naszym przypadku jest to litera R, która przypisywana jest oponom radialnym. Opony radialne posiadają kordy ułożone obok siebie pod kątem 90 stopni do płaszczyzny, dlatego potocznie nazywa się je oponami promieniowymi.
Inne dostępne modele, to opony diagonalne, oznaczane literą D. Praktycznie nie są już produkowane ze względu na swoją konstrukcję. Były to pierwsze rozwiązania technologiczne dotyczące opon samochodowych. Kordy opon diagonalnych krzyżowały się ze sobą pod kątami między 20 a 40 stopni, tworząc w ten sposób minimum dwie warstwy. Ze względu na sposób układania kordów, nazywane są też oponami krzyżowymi.
Rozwój technologii i możliwości spowodował, że odchodzi się od tego rodzaju ogumienia, dlatego zdecydowana większość opon dostępnych na rynku motoryzacyjnym oznaczona będzie właśnie literą R. Różnice między tymi typami nie wynikają tylko z konstrukcji, ale przede wszystkim z ich parametrów. Opony diagonalne trochę lepiej przenoszą drgania powstałe podczas pracy, z kolei radialne modele są dużo trwalsze, zapewniają większą nośność, lepiej się prowadzą i obniżają opory toczenia oraz zwiększają efektywność paliwową samochodu.

Średnica opony

Średnica opony, zwana inaczej średnicą osadzenia, określa rozmiar felgi, na jaką można zamontować dany model ogumienia. Przedstawiona jest w calach. W naszym przypadku opony mają średnicę osadzenia na feldze o wartości 15 cali. Można próbować ujednolicać wartości i sprowadzać je do metrycznych (1 cal = 2,54 cm), jednak na dłuższą metę mija się to z celem, ponieważ rozmiary felg również podawane są w calach. Aby prawidłowo dobrać średnicę osadzenia, musi być ona równa średnicy felgi. W innym razie opona może z niej spaść lub w drugą stronę – nie dać się zamontować.

Indeks nośności

Poza podstawowymi parametrami określającymi rozmiar opony, znajduje się tam również informacja o indeksie nośności. Jest to maksymalne dopuszczalne obciążenie opony przy jeździe z maksymalną dopuszczoną przez producenta prędkością.
Indeks nośności odnosi się do nacisku na jedną oponę i wyraża się go liczbą dwucyfrową, do której przypisane są tabelaryczne dane przedstawione w kilogramach. W przypadku naszej opony jest to liczba 91, która w tabeli indeksów nośności odpowiada obciążeniu na oponę o wartości 615 kilogramów.

Indeks prędkości

Indeks prędkości to ostatni parametr w szeregu liczb i znaków określanych jako rozmiar opony. Przedstawia go jedna litera umiejscowiona za indeksem nośności danej opony. Indeks prędkości jest to maksymalna prędkość, z jaką można bezpiecznie poruszać się na danych oponach przy maksymalnym obciążeniu pojazdu.
Wartość ta jest ściśle związana z indeksem nośności, dlatego zawsze znajdują się obok siebie. Przekroczenie jednej z tych wartości może prowadzić do poważnych uszkodzeń opony i uniemożliwić dalszą jazdę. Zgodnie z naszym przykładem opony mają indeks prędkości oznaczony jako H, co pozwala na jazdę z maksymalną prędkością 210 km/h.
Zdjęcie: Envato Elements