1. Szerokość opony
Jest to wartość mierzona pomiędzy bokami opony. Wyrażana jest w milimetrach, co w naszym przykładzie oznaczać będzie, że w danej oponie odległość pomiędzy ściankami bocznymi wynosi 195 mm. Wartość dotyczy nieobciążonej opony. Według normy dopuszcza się w tym wypadku różnicę do 4% wartości. Szerokości zawsze kończy się liczbą 5 – wynika to z faktu, że normy zakładają minimalną szerokość 95 mm ze wzrostem do 10 mm. Jest to pozostałość po używanych dawniej jednostkach anglosaskich.
2. Wysokość profilu
O ile szerokość sprawdzić jest bardzo łatwo, to w przypadku określania wysokości profilu opony często sięgnąć trzeba po
kalkulator rozmiaru opon. Związane jest to z tym, że wysokość nie jest podawana w konkretnych jednostkach miary. Na oponie umieszcza się procentowy stosunek wysokości do szerokości opony, co wymaga obliczeń. W naszym przykładzie jest to bardzo proste, gdyż wystarczy podzielić 195 mm na pół (czyli 50%). Oznacza to, że opona 195/50 R15 ma wysokość ściany bocznej równą 97,5 mm.
Tutaj zadać sobie można pytanie, czy podawanie wartości w procentach nie jest zbędnym utrudnieniem? Wbrew pozorom jest to duże ułatwienie z punktu widzenia produkcji i normalizacji. Wyrażenie wysokości w ten sposób pozwoliło ograniczyć ilość produkowanych modeli. Obecnie stosuje się skok co 5%, co daje kilkanaście możliwości, zapewniając dobry balans pomiędzy stosunkowo szerokim wyborem produktów i standaryzacją produkcji.
3. Typ opony
Co oznacza "R" na oponie? Ogumienie produkowane może być różnymi technikami. Dawniej stosowano konstrukcję diagonalną, ale aktualnie na rynku dominują modele wykonane w technologii radialnej. Litera pozwala odróżnić jeden typ od drugiego (R – opona radialna; D – opona diagonalna). W oponach diagonalnych stosowane były minimum dwie warstwy kordu, które krzyżowały się ze sobą pod kątem od 20 do 40 stopni względem płaszczyzny opony.
Z tego powodu też znane są one również pod nazwą opon krzyżowych. Opona radialna posiada kordy rozłożone obok siebie, tworząc z płaszczyzną opony kąt prosty – stąd też inna nazwa „opony promieniowe”. Ogumienie radialne zapewnia lepszy kontakt z nawierzchnią, większą nośność i mniejsze opory toczenia. Opony diagonalne nieco lepiej radziły sobie za to z przenoszeniem drgań.
4. Średnica osadzenia
Ten parametr to nic innego, jak rozmiar felgi, na którą pasuje dana opona. Wartość tę wyraża się w calach. Dlaczego jednak miesza się w tym wypadku jednostki imperialne i metryczne? Jest to pozostałość po dawnych systemach, które wywodzą się z krajów anglosaskich. Aby nie zmieniać już używanych standardów, zdecydowano się na stosowanie mieszanych jednostek miary.
Na dłuższą metę jest to wygodne zarówno dla producentów, jak i użytkowników, chociaż niektóre firmy próbowały wprowadzić wartość średnicy osadzenia wyrażanej w milimetrach. Zdecydowanie łatwiej jest używać określenia np. „15 cali” niż „381 milimetrów”.
Jak czytać rozmiar opon rolniczych i przemysłowych?
Poniżej trzy przykłady różnych form zapisu rozmiaru opon rolniczych oraz przemysłowych tj. 29x12.5-15, 12.4x28 oraz 11.5/80-15.3. Pokażę wam, co oznaczają ich poszczególne cyfry, litery i znaki.
Jak czytać rozmiar 29x12.5-15? (opony flotacyjne)