Jak wybrać olej silnikowy do diesla?
Obecnie decyzja nie jest niestety taka prosta. Nie wystarczy powiedzieć sprzedawcy, że mamy auto na ropę z silnikiem wysokoprężnym, obecnie nierzadko trzeba jeszcze podać markę samochodu, jego model, silnik i rodzaj zasilania.
Jednostki napędowe we współczesnych autach są nie tylko coraz bardziej skomplikowane i zaawansowane techniczne, lecz także nierzadko przez to bardziej wrażliwe na uszkodzenia. Dlatego trzeba bardzo uważać na to, co wlewa się do silnika.
Jeśli na przykład ma on wtrysk paliwa z pompowtryskiwaczami, nie bez znaczenia będzie, jakiego rodzaju olej do diesla się w nim znajdzie. Olej powinien spełniać normy VW 505.01 (bez LongLife, czyli bez wydłużonych przebiegów między poszczególnymi wymianami oleju), VW 506.01 (z LongLife), VW 507.00 (z LongLife) lub Ford M2C917-A (z LongLife).
Pompowtryskiwacze można najczęściej spotkać w samochodach ciężarowych, ale wykorzystuje je także koncern Volkswagen w autach osobowych (marki Volkswagen, Skoda, Seat, Audi). Ponadto można je znaleźć w niektórych modelach Forda.
W takich silnikach naciski na krzywki wtryskiwacza są niezmiernie duże. W tym przypadku zastosowanie nieodpowiedniego oleju do diesla może wiązać się z przedwczesnym zużyciem wałka, co spowoduje spadek mocy samochodu, a w konsekwencji konieczna będzie bardzo kosztowna naprawa.
Co jednak, gdy ma się silnik z filtrem cząstek stałych DPF? Wtedy także nie bez znaczenia jest, jaki olej do diesla wybierzemy.
Zadaniem wspomnianego filtra, który montuje się w układzie wydechowym, jest oczyszczanie gazów spalinowych z sadzy i popiołów.
W tym przypadku konieczne jest zastosowanie oleju Low SAPS, czyli o niskiej zawartości popiołów. W rzeczywistości nie chodzi jednak o żadne popioły, lecz o dodatki uszlachetniające, których zadaniem jest zapewnienie olejowi wysokiej jakości i chronienie go przed nadmiernym utlenianiem oraz szkodliwym wpływem wysokiej temperatury, a w konsekwencji — ograniczenie w silniku korozji.
Problem polega na tym, że część dodatków uszlachetniających przedostaje się wraz z olejem do komory spalania, co powoduje powstanie popiołu zatykającego filtr cząstek stałych DPF.
Dlatego w tym przypadku olej do diesla musi charakteryzować się niską zawartością dodatków uszlachetniających. Producenci olejów wyliczyli, że obniżenie ilości popiołów o 0,5% dwukrotnie wydłuża żywotność filtra. W przypadku takich silników należy szukać oleju oznaczonego literą „C” (klasa jakości ACEA).