Data publikacji:

Jakie amortyzatory wybrać? Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Amortyzatory są często odrobinę zapomnianą częścią podwozia, a ich wymiana na czas oraz sprawność są bardzo ważne – dbają nie tylko o komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo. W dzisiejszym artykule omówimy, czym dokładnie są amortyzatory i jakie pełnią funkcje. Podpowiemy też, jakie amortyzatory wybrać, jeżeli zdecydujemy się na wybór innych modeli, niż te fabrycznie zamontowane w samochodzie.
jakie amortyzatory

Czym są amortyzatory i do czego służą?

Czym właściwie są amortyzatory? Zespołem części samochodowych, które zapobiegają negatywnym skutkom drgań mającym miejsce, gdy przemieszczamy się po nierównej nawierzchni. Każdy amortyzator (niezależnie od rodzaju) składa się z przegubów mocujących, uszczelnienia, cylindrów roboczych, rury ochronnej i tłoków. Oprócz tego w zależności od rodzaju zawierają również kilka innych drobnych części. Zadaniem amortyzatora jest zapewnienie stałego kontaktu koła z nawierzchnią, a w konsekwencji zadbanie o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Czym się różnią amortyzatory gazowe od olejowych?

Wiele osób zastanawia się, czy wybrać amortyzatory gazowo-olejowe, czy olejowe. Pierwsze z nich są nowoczesną alternatywą dla olejowych. Potocznie nazywamy je gazowymi. Są nieco droższe w użytkowaniu, ale znacznie szybciej reagują na wszelkie nierówności na drodze. Są najczęściej wykorzystywane w autach sportowych, usportowionych i ciężkich. Amortyzatory olejowe sprawdzają się właściwie w każdym standardowym zastosowaniu. Będą idealne dla osób, które poruszają się głównie po mieście i korzystają z auta do dojazdów do pracy. Są tanie zarówno na etapie zakupu, jak i eksploatacji, miękkie i komfortowe w użytkowaniu.

Jakie amortyzatory wybrać?

Zazwyczaj najlepsze amortyzatory dla danego pojazdu w standardowych zastosowaniach to te, które zostały wybrane przez producenta na wyposażenie podstawowe pojazdu. Czy warto je zmieniać? W niektórych przypadkach tak, ale tylko w porozumieniu z mechanikiem i gdy auto wykorzystywane jest np. do bardziej agresywnej jazdy, po szczególnych nawierzchniach ma to sens. Jeżeli nie potrzebujesz zmian, a jedynie musisz wymienić amortyzator na nowy, postaw na identyczny model lub zamiennik o takich samych parametrach. Dzięki temu zyskasz pewność, że element będzie pasował do auta.
Najczęściej na wyposażeniu podstawowym znajdują się amortyzatory olejowe, jednak aktualnie coraz częściej wykorzystywane są również droższe i nowocześniejsze modele gazowe. Ich dużą zaletą oprócz tego, że są skuteczniejsze, jest możliwość regulowania ich parametrów pracy. Gaz w połączeniu z olejem jest także bardziej odporny na zmienne warunki i nagrzewanie w czasie pracy niż sam olej.
Które amortyzatory wybrać – gazowe czy olejowe? Podsumowując:
  • Amortyzatory gazowe dobrze sprawdzą się podczas sportowej jazdy, są lekkie i bardzo skuteczne na nierównościach, wolno się zużywają, ale są drogie i bywa, że awaryjne w związku z bardziej skomplikowaną konstrukcją niż amortyzatory olejowe.
  • Modele olejowe dają wrażenie miękkiej jazdy, są komfortowe i tanie, a do tego rzadko ulegają awariom. Są jednak cięższe i wolniej reagują na nierówności na drodze, a także szybciej się zużywają. Najlepiej sprawdzają się w standardowych zastosowaniach.
  • Co jeszcze warto wiedzieć o amortyzatorach?

    Nie ma szczegółowych wytycznych na temat tego, co ile wymieniać amortyzatory. Jest to ściśle związane z tym, w jaki sposób ktoś jeździ i po jakich drogach. To od tego, ile ruchów dokładnie wykona amortyzator, jest zależne jego zużycie, a nie od tego, jaki dystans z nim przejedziemy. Ten element podwozia należy kontrolować u mechanika raz w roku. Jeżeli zużycie amortyzatorów jest częściowe, niestety raczej nie opłaca się ich regenerować. Zdecydowanie lepiej zaczekać albo wymienić je od razu na nowe.

    Jak sprawdzić, czy amortyzatory wymagają wymiany?

    Amortyzatory przeważnie wymienia się co kilka lat. Ich sprawność oceniamy u mechanika, a opisywana jest ona w procentach. Na ogół zakłada się, że uzyskany wynik powyżej 60% jest bardzo dobry, pomiędzy 40–60% dobry, a w okolicach 20% należy myśleć o wymianie elementu na nowy. Ponieważ jednak pomiary nie dostarczają wystarczającej do pełnej oceny ilości informacji, sprawdza się również, czy nie dochodzi do wycieków oleju, nadwozie się kołysze/podskakuje lub ABS nie włącza się zbyt często.

    Jakiej firmy amortyzatory?

    Na jakie amortyzatory postawić? Możesz rozważyć wybór jednej z poniżej omówionych marek – pamiętaj jednak, by dobierać je do modelu swojego auta.

    Monroe

    Amortyzatory Monroe nierzadko montowane są na wyposażeniu podstawowym w samochodach. Każdy z amortyzatorów tej marki dedykowany jest konkretnemu modelowi pojazdu. Producent udziela na swoje produkty wydłużonej, 5-letniej gwarancji. Produkty zużywają się powoli i są znane jako niezawodne. Potwierdzają to użytkownicy, regularnie jeżdżący na testy amortyzatorów.

    Delphi

    Delphi, podobnie jak Monroe, często jest dostawcą wyposażenia fabrycznego w wielu samochodach znanych marek takich jak BMW, Audi, Daewoo czy Skoda. Delphi oferuje dwie główne linie produktowe – Performance (gazowo-olejowe) oraz Comfort (olejowe). Odszukanie odpowiedniego modelu jest zatem stosunkowo proste.

    Sachs

    Amortyzatory Sachs są proste w montażu, a producent udziela na ich temat bardzo szczegółowych informacji. Oferuje oba rodzaje amortyzatorów – zarówno gazowe, jak i olejowe. Części znane są jako bezproblemowe i nieawaryjne. Cechują się dość powolnym zużyciem, a marka budzi zaufanie wśród konsumentów. Sachs oprócz amortyzatorów oferuje też szeroki wybór części uzupełniających do samochodów osobowych.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Patrycja Wojas
    Patrycja Wojas

    Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!