Każdy kierowca ma inne wymagania w stosunku do ogumienia swojego pojazdu. Dlatego też w większości przypadków ogólna i uśredniona ocena dostępnych na rynku opon nie daje pełnego obrazu, co poszczególne modele faktycznie oferują. Znacznie bardziej miarodajne są testy nastawione na konkretne właściwości opon. W przypadku opon całorocznych jest to szczególnie ważne, gdyż przy produkcji ogumienia uniwersalnego producenci zmuszeni są – z oczywistych powodów – do pewnych technicznych kompromisów. Jakie opony całoroczne wybrać?
Jakie opony całoroczne wybrać? Na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Każdy kierowca zmuszony jest w pierwszej kolejności samodzielnie i świadomie stworzyć listę priorytetów, którymi kierować będzie się w trakcie poszukiwań. Dla niektórych najważniejszą cechą może być komfort jazdy, podczas gdy inni stawiać będą na możliwie niski koszt zakupu przy zachowaniu bezpieczeństwa jazdy.
Stworzenie rankingów opartych na konkretnych parametrach opon jest dodatkowo nieco łatwiejsze. Badanie drogi hamowania czy porównywanie głośności opiera się na twardych danych liczbowych, dzięki czemu takie listy są w pełni obiektywne. Poniższy ranking najlepszych opon całorocznych składa się z aż ośmiu zestawień.
Przy tworzeniu każdego z nich brane pod uwagę były dane dostarczone przed producentów, wyniki badań przeprowadzonych przez cenione organizacje, informacje z etykiet unijnych, wyniki sprzedaży, itp. Właściciele samochodów mogą dzięki temu sprawdzić jakie opony warto brać pod uwagę biorąc uwagę m.in.:
Opony wielosezonowe, inaczej nazywane całorocznymi to połączenie dwóch modeli opon sezonowych: letnich i zimowych. Nie cieszą się one zbyt dużą popularnością, chociaż powiedzieć śmiało można, że z roku na rok zyskują coraz większą ilość zwolenników. Są one kompromisem pomiędzy wymienionymi, sezonowymi rodzajami.
Opony całoroczne mają ten atut, że nie wymagają zmiany wraz z porami roku, przez co są wygodniejsze i pozwalają zaoszczędzić na regularnych wymianach. Jednak nie są one tak skuteczne jak sezonowe warianty. Opony całoroczne najlepiej sprawdzą się w umiarkowane temperatury. Pomimo zastosowania coraz to nowszych technologii, opony te tracą swoje właściwości i są praktycznie nieużyteczne przy bardzo wysokich temperaturach, jak i przy bardzo mroźnych zimach. Nie sprawdzą się również na bocznych, leśnych czy pozamiejskich drogach, gdzie zimą zaskoczyć nas może większa warstwa śniegu, a wszystko przez to, że mają znacznie mniejszą ilość rowków i lameli w porównaniu z oponami typowo zimowymi.
Jednak patrząc na to, jak pory roku przesuwają się w kalendarzu oraz na brak mroźnych zim ostatnimi laty, opony całosezonowe mają duże pole do popisu. Warto mieć na uwadze, że opony te najlepiej sprawdzą się w miastach oraz przy krótszych podróżach, gdzie pogoda nie powinna nas zaskoczyć. Dodatkowo opony te nie sprawdzą się w samochodach sportowych, które charakteryzują się dużą mocą.
Przy ocenie długości drogi hamowania brane pod uwagę były trzy niezależne testy dotyczące skuteczności ogumienia na trzech rodzajach nawierzchni. Opony całoroczne testowane były na drodze suchej, mokrej oraz na śniegu. Uśrednione wartości z tych trzech pomiarów pozwoliły znaleźć faworytów, którzy najlepiej radzą sobie w zróżnicowanych warunkach – w przypadku ogumienia uniwersalnego jest to niezwykle ważna cecha. Warto dodać, że przy wyborze opon całorocznych z najkrótszą drogą hamowania brane były pod uwagę w większości modele, które na etykiecie unijnej uzyskały noty A lub B.
Opona całoroczna Michelin CrossClimate+ stworzona została z myślą o kierowcach samochodów osobowych i masywnych SUVów. Produkt klasy premium wyróżnia się wyjątkowo wysoką jakością wykonania i doskonałymi parametrami. Oprócz krótkiej drogi hamowania, model Michelin CrossClimate+ zapewnia też bardzo wysoki komfort jazdy i odznacza się bardzo dużą trwałością.
Całoroczna opona premium Continental AllSeasonContact wyposażona została w kierunkowy bieżnik, który odpowiada za doskonałą przyczepność oraz krótką drogę hamowania. Ten niezwykle ceniony model dostępny jest w szerokiej gamie rozmiarów – od 14 do 18 cali. Model Continental AllSeasonContact uzyskał oznaczenia M+S oraz symbol Alpine, co potwierdza, iż jest to opona doskonale sprawdzająca się w sezonie zimowym. Niskie opory toczenia będące wynikiem zoptymalizowania konstrukcji ścian bocznych gwarantują ekonomiczne spalanie.
Hałas generowany przez ogumienie podczas jazdy ma ogromne znaczenie dla komfortu jazdy – szczególnie w przypadku luksusowych aut. Zestawienie stworzone zostało w oparciu o testy przeprowadzone przy prędkości 80 km/h. Ranking objął modele, które generowały w tych warunkach hałas do 67 dB. Informacje uzyskane z etykiet unijnych dodatkowo skonfrontowane zostały z opiniami wystawionymi przez użytkowników mających doświadczenie z poszczególnymi modelami. W ten sposób udało się wyselekcjonować kilka szczególnie wartych uwagi opon całorocznych, które zapewnią wysoki komfort i przyjemność z jazdy.
Niski poziom hałasu to nie jedyna zaleta, dla której warto zainteresować się oponą całoroczną Kleber Quadraxer 2. Wysoki komfort jazdy idzie bowiem w parze z doskonałą przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni. Jest to zasługa bieżnika o rzeźbie przypominającej literę V z kanałami typu „Toboggan”, co usprawnia odprowadzanie wody i zapewnia dobrą styczność czoła opony z nawierzchnią. Kleber Quadraxer 2 to opona całoroczna klasy średniej dostępna w rozmiarach od 15 do 18 cali. Zapewnienie wysokiego bezpieczeństwa zimą potwierdzone zostało symbolami M+S oraz 3PMSF.
Opony marki BFGoodrich cenione są za jakość i doskonałe parametry – dlatego też modele z tym logo bardzo często stosowane są w autach terenowych. Opona całoroczna BFGoodrich g-Grip All Season 2 powstała jednak z myślą o posiadaczach samochodów osobowych. Ten średniej klasy model zapewnia bardzo wysoki komfort jazdy i doskonale radzi sobie w zróżnicowanych warunkach. Zoptymalizowana konstrukcja opony oraz unowocześniony bieżnik zapewniają wysokie bezpieczeństwo na suchych, mokrych i zaśnieżonych nawierzchniach.
Profesjonalne testy wykonywane przez cenione organizacje i magazyny motoryzacyjne to dla wielu kierowców najbardziej wiarygodne źródło informacji o ogumieniu. W tym zestawieniu znalazły się opony całoroczne, które w ciągu ostatnich 24 miesięcy badane były przez ADAC, GTÜ, Auto Zeitung, Auto Bild, itd. Miarodajne w tym wypadku są pozycje, które konkretne opony zajmowany w poszczególnych testach – im lepsza średnia ocena z badań profesjonalnych organizacji, tym wyższe miejsce w poniższym zestawieniu.
Opona uniwersalna Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 ma na swoim koncie wiele sukcesów – w testach Auto Straßenverkehr, Auto Zeitung, Gute Fahrt i Auto Bild uzbierała kilka złotych i srebrnych medali. Ten unikalny model klasy premium posiada zoptymalizowany bieżnik kierunkowy, opona wykonana jest z mieszanki wysokiej jakości i odznacza się niską ścieralnością. Dodatkowym atutem jest też bardzo szeroki wybór rozmiarów – opona uniwersalna Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 dostępna jest w wariantach na felgi o średnicach od 13 do 20 cali.
Marka Pirelli to synonim wysokiej jakości i bardzo często brana jest pod lupę przez specjalistów. Doskonałe oceny w profesjonalnych testach jasno pokazują, że model Pirelli Cinturato All Season to dobry wybór w przypadku osób poszukujących opon całorocznych klasy premium. Ten model wyposażono w symetryczny bieżnik, który zapewnia doskonałe prowadzenie w praktycznie każdych warunkach i gwarantuje wysoki komfort jazdy. Opona Pirelli Cinturato All Season dostępna jest w rozmiarach od 14 do 19 cali.
Wyniki sprzedaży wiele mówią o konkretnych modelach opon. Powiedzenie, że „klient ma zawsze rację” jest w tym wypadku bardzo trafne, gdyż to właśnie konsumenci są ogniwem odpowiedzialnym za ostateczną ocenę danych produktów. Czasami ogumienie o średnich parametrach okazje się tak doskonale zbalansowane pod względem charakterystyki, że kierowcy cenią je bardziej od wysokojakościowych opon premium. Dlatego też na podstawie wyników sprzedaży sklepów i dystrybutorów zestawionych z ogólną oceną wystawioną konkretnym modelom przez klientów udało stworzyć się zestawienie obrazujące popularność sprawdzonych i cenionych przez klientów opon uniwersalnych.
Opony marki Nokian są bardzo popularne w naszym kraju – głównie z racji doskonałych recenzji jakie otrzymują nieustannie modele zimowe. Całoroczna opona Nokian Weatherproof stała się jednak prawdziwym hitem po testach przeprowadzonych przez Gute Fahrt, ACE i ADAC. Kierowcy polubili „pogodoodporną” oponę z powodu doskonałego balansu pomiędzy bezpieczeństwem, komfortem prowadzenia i przyczepnością w zróżnicowanych warunkach. Jak przystało na model premium, opona uniwersalna Nokian Weatherproof wyróżnia się także niskimi oporami toczenia i trwałością.
Trudno spotkać jakąkolwiek negatywną opinię o modelu Fulda MultiControl. Kierowcy mający do czynienia z tą oponą całoroczną są zgodni co do tego, że ma ona idealny stosunek jakości do ceny. Ogumienie klasy średniej bywa różna – uniwersalna opona Fulda MultiControl to jednak produkt, który za rozsądną cenę oferuje naprawdę dużo. Kierunkowy bieżnik zapewnia doskonała przyczepność w każdych warunkach pogodowych, a niska ścieralność zapewnia długie i bezpieczne użytkowanie. Doskonałe wyniki sprzedaży i ocena na „piątkę z plusem” jasno pokazują, że jest to model wart uwagi.
Producenci opon unowocześniają nieustannie swoje produkty, dzięki czemu na rynku pojawiają się wciąż coraz lepsze i lepiej dopasowane do potrzeb klientów modele. Każdy szanujący się festiwal piosenki ma konkurs debiutów, który wyznacza pewne trendy. Poniższa lista obejmuje ogumienie całoroczne, które pojawiło się na rynku oponiarskim w przeciągu ostatnich 24 miesięcy i zdołało już pokazać swoje zalety. Miłośnicy nowinek mogą na jego podstawie wybrać dla siebie najbardziej obiecujące produkty do samodzielnych testów.
Wśród nowych na rynku opon szczególną uwagę warto zwrócić na model uniwersalny Nexen N'blue 4Seasons. Przeznaczona jest ona do samochodów kompaktowych i aut klasy średniej. Kierunkowy bieżnik z dużą ilością rowków i nacięć przystosowany jest do jazdy po różnym podłożu i doskonale radzi sobie na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni. Nexen – marka koreańska – skutecznie burzy mit o niskiej jakości produktów z Azji. Opona całoroczna Nexen N'blue 4Seasons zdobyła wysokie noty w testach z roku 2017 i zwróciła uwagę klientów bardzo wysokim komfortem jazdy.
Nowa opona całoroczna Pirelli Scorpion Zero All Season to produkt bardzo wysokiej jakości, który wyróżnia się innowacyjną rzeźbą bieżnika. Dzięki blokom w kształcie litery „Z” ten wyjątkowy model zapewnia bardzo dobrą przyczepność, przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy i niewielkiego hałasu zewnętrznego. Użytkownicy, który mieli już do czynienia z opona całoroczną Pirelli Scorpion Zero All Season podkreślają także wysoką estetykę wykonania, co jest szczególnie ważne w przypadku posiadaczy aut wysokiej klasy oraz samochodów tuningowanych.
Długa gwarancja na produkt to potwierdzenie jego wysokiej jakości. Jest to bardzo ważne w przypadku ogumienia, które zapewnić ma bezpieczeństwo jazdy przez długi czas. Dla konsumenta okres gwarancji jest swoistym zapewnieniem od producenta, że zakupione ogumienie jest wolne od wad i będzie można użytkować je kilka sezonów. To także pewność, że dana marka bierze pełną odpowiedzialność za ewentualne wady lub niedopatrzenia. Dlatego też w zestawieniu brany pod uwagę było kres gwarancji oraz jej warunki.
Opona całoroczna Hankook Kinergy 4S H740 to model klasy średniej, który w ocenie użytkowników pochwalić się może bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Zarówno pod względem komfortu, jaki bezpieczeństwa zbiera on wysokie noty. Wysoka trwałość to zasługa wykorzystania nowoczesnej mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki. Zmniejszyło to masę opony, zapewniło niższy poziom hałasu i wydłużyło żywotność bieżnika. Dzięki temu producent jest w stanie zapewnić aż 10-letni okres gwarancji. Hankook Kinergy 4S H740 pozwoli bezpiecznie poruszać się po drogach przez długi czas.
Opona całoroczna Dębica Navigator 2 jest pod względem długości gwarancji szczególnym przypadkiem – opony klasy ekonomicznej zwykle kojarzą się z mniejszą trwałością i niską odpornością na ścieranie. Produkty tej marki tworzone są jednak na bazie technologii dostarczonych przez koncern GoodYear. Nowoczesna mieszanka gumowa zapewnia bardzo dużą trwałość, co pozwoliło zaoferować klientom aż 5 lat gwarancji. Doskonały stosunek jakości do ceny sprawia, że opony całoroczne Dębica Navigator 2 są coraz częściej wybierane przez polskich kierowców.
Każdy kierowca marzy o wyposażeniu auta najlepszej jakości. Niestety domowy budżet nie jest zwykle zbyt elastyczny i wielu użytkowników aut poszukuje niedrogiego ogumienia. Wybieranie opon całorocznych na podstawie samej ceny nie jest jednak zbyt rozsądne, gdyż w grę wchodzi bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też w poniższym zestawieniu znalazły się opony w cenie poniżej 300 złotych brutto za sztukę, oferujące stosunkowo dobre parametry i gwarantujące odpowiedni stosunek jakości do ceny. Oto najlepsze opony całoroczne wśród najtańszych propozycji dostępnych na rynku.
Opony Falken Euroall Season AS200 powstają w Japonii i produkowane są z bardzo nowoczesnej mieszanki gumowej z dodatkiem krzemionki. Innowacyjna receptura pozwoliła stworzyć niedrogą oponę całoroczną, która doskonale radzi sobie w szerokim zakresie temperatur. Bezpieczeństwo i wysoka przyczepność w niemal każdych warunkach to cechy, które trudno pogodzić z atrakcyjną ceną – dlatego też opona Falken Euroall Season AS200 jest tak wyjątkowa w swojej klasie. Wielu użytkowników twierdzi nawet, że jest to produkt bezkonkurencyjny w kwestii stosunku ceny do jakości.
Marka Uniroyal ma już ponad 140 lat i pochwalić może się ogromnym doświadczeniem w projektowaniu ogumienia. Model Uniroyal AllSeasonExpert tworzony był z myślą o klientach dysponujących nieco mniej zasobnym portfelem. Zadanie to zrealizowane zostało perfekcyjnie, gdyż inżynierom udało się pogodzić niewielki koszt produkcji ze stosunkowo wysokimi parametrami technicznymi. Opona całoroczna Uniroyal AllSeasonExpert doskonale sprawdza się latem i zimą, gwarantując także spory komfort i ochronę przed zjawiskiem aquaplaningu.
Trwałość ogumienia w przypadku opon całorocznych jest bardzo ważna – tego typu ogumienie użytkowane jest przecież przez okrągły rok w różnych warunkach pogodowych. W zestawieniu znalazły się opony przodujące pod względem niskiej ścieralności. W polskim prawie dopuszczalna głębokość bieżnika opon letnich wynosić może minimalnie 1,6 mm. Statystyczny kierowca pokonuje odległość około 10.000 km w ciągu roku – lider poniższego rankingu charakteryzuje się trwałością pozwalającą pokonać prawie sześciokrotność tego dystansu.
Niemal 40.000 kilometrów – tyle wynosi prognozowana trwałość opony całorocznej Vredestein Quatrac 5. Bardzo wysoka trwałość tej opony nie jest jedynie wynikiem zastosowania mieszanki z dodatkiem krzemionki. Niska ścieralność to także zasługa konstrukcji i równomiernego rozłożenia sił oddziałujących na ogumienie w czasie jazdy. Opona całoroczna Vredestein Quatrac 5 jest produktem wartym uwagi także z racji bardzo dobrych parametrów, świetnych ocen profesjonalnych organizacji oraz dużego wyboru rozmiarów – od 13 do 20 cali.
Opony całoroczne Firestone MultiSeason to produkt stworzony z myślą o kierowcach ceniących trwałe rozwiązania w rozsądnej cenie. Ten wyjątkowy model doskonale sprawdza się o każdej porze roku, zapewniając bezpieczeństwo i komfort jazdy niezależnie od pogody. Wysoka trwałość to zasługa zastosowania bardzo mocnej mieszanki gumowej oraz optymalizacji konstrukcji. Symetryczne rozłożenie nacisków w czasie jazdy powoduje, że opona całoroczna Firestone MultiSeason zużywa się równomiernie i powoli.
Opony sezonowe dzielą się na trzy podstawowe klasy: ekonomiczną, średnią i premium. Co je wyróżnia? Opony klasy ekonomicznej, inaczej budżetowej, są z reguły najtańsze. Technologia wytwarzania, stosowane mieszanki jak i uzyskane parametry techniczne są optymalne, jednak nie osiągają najwyższych ocen jakościowych.
W segmencie ekonomicznym znajdują się przede wszystkim produkty mniejszych koncernów wulkanizacyjnych, jednak znaleźć tu można propozycje od największych marek. Klasa średnia to taki złoty środek między ceną, a bardzo wysoką jakością. W klasie średniej znajdują się pozycje, które wysoko plasują się w testach, jednak bardzo często tylko w jednej dziedzinie. Dla przykładu, w klasie średniej często znajdziemy oponę o świetnych wynikach testów przyczepności na mokrej nawierzchni, lecz będą one miały wyższe współczynniki toczenia czy niższe możliwości prędkości.
Klasa premium to największe koncerny wulkanizacyjne świata. Są tu najczęściej opony takich marek jak Michelin, Goodyear, Continental czy Nokian. Charakteryzują się najlepszymi parametrami i osiągami. Do ich produkcji wykorzystywane są najlepsze technologie i mieszanki gum. Jednak z całym tym procesem idą koszty. Opony w klasie premium z reguły będą sporo droższe od ekonomicznych odpowiedników. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów opon wielosezonowych z każdej klasy jakościowej wraz z ich charakterystyką.
Klasa ekonomiczna charakteryzuje się dobrymi, optymalnymi parametrami, ale zachęca swoją ceną. Znajdują się w niej najczęściej pozycje takich producentów jak Braum, Dębica czy Goodride. Poniżej przedstawiamy najczęściej kupowane modele opon całorocznych z półki ekonomicznej.
Quartaris 5 to jeden z najczęściej spotykanych modeli opon całorocznych w Europie. Zaliczany jest do klasy budżetowej, jednak śmiało można stwierdzić, że może konkurować co najmniej z klasą średnią. Czy wybór opon wielosezonowych to zawsze rezygnacja z bezpieczeństwa? Braum świetnie odpowiedział na to pytanie.
Zastosowanie nowych technologii i mieszanek, opony te zachowują bardzo dobrą przyczepność na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Charakteryzuje je duża sztywność, co przekłada się na precyzyjne prowadzenie na suchych drogach. Mokra czy zaśnieżona nawierzchnia też nie stanowi dla nich problemu, a wszystko za sprawą zastosowanego systemu lameli i rowków, które dobrze radzą sobie z odprowadzaniem wody czy błota pośniegowego.
Pozycja zdecydowanie godna polecenia, szczególnie dla kierowców samochodów osobowych, którzy cenią sobie bezpieczeństwo i komfort z jazdy, a którzy chcą znaleźć kompromis między oponami sezonowymi i uniknąć częstej wymiany ogumienia.
Dębica Navigator 3 to świetna opona wielosezonowa z klasy ekonomicznej. Spośród innych wyróżniają ją innowacyjne rozwiązania technologiczne. Charakteryzuje się pewną kontrolą na śnieżnych, śliskich drogach, dobrą przyczepnością i hamowaniem na mokrych nawierzchniach, trwałością i niskimi oporami toczenia, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
Navigator 3 uzyskała homologację opony zimowej, co oznacza, że może być użytkowana w krajach, gdzie wymagane jest stosowanie opon zimowych. Świadczy to o tym, że świetnie sprawdza się nawet w trudnych warunkach pogodowych. W budowie opony zastosowano bieżnik w kształcie literki V, co poprawia hamowanie i odprowadzanie wody podczas jazdy. Kolejnym technicznym zabiegiem jest zastosowanie mieszanego zestawu lameli. Na oponie znajdziemy proste nacięcia i rowki, jak i te w kształcie fali. Takie połączenie zapewnia optymalną przyczepność nawet na mocno oblodzonych drogach.
Klasa średnia opon to złoty środek między ceną a jakością. Charakteryzują się trochę lepszymi parametrami niż klasa budżetowa. Opon z klasy średniej jest mniej na rynku wulkanizacyjnym, ponieważ są połączeniem klas ekonomicznej i premium, przez co starają łączyć się te dwa popularne nurty.
Opony klasy średniej amerykańskiego producenta, które od kilku sezonów znajdują się na liście wśród najczęściej wybieranych modeli opon wielosezonowych. Przeznaczone dla samochodów z klasy średniej, kompaktowych i SUV-ów. Konstrukcja bieżnika gwarantuje precyzyjne prowadzenie i bardzo dobrą kontrolę jazdy na suchej nawierzchni. Innowacyjna geometria bloków zapewnia lepszą przyczepność na śniegu oraz poprawia drogę hamowania na śliskich czy mokrych nawierzchniach. Uniroyal zastosował sprawdzone technologie wytwarzania, które od lat przynoszą im wysokie pozycje w rankingach opon wszelkiego rodzaju.
Opony klasy średniej przeznaczone głównie do samochodów miejskich, rodzinnych i kompaktowych, jednak sprawdzą się również w SUV-ach czy limuzynach. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu podróży w zróżnicowanych warunkach pogodowych, a także optymalnego zużycia spalanego paliwa.
Wzmacniane ranty i nowoczesne mieszanki powodują, że opony wyróżniają się większą wytrzymałością i mniejszym zużywaniem się, przez co sprawują się bez zarzutów przez cały okres eksploatacji. Polecany model głównie dla kierowców, którzy szukają dobrej jakościowo opony w przystępnej cenie, która nie zawiedzie ich nawet w trudniejszych warunkach drogowych.
Najwyższa klasa jakościowa pośród opon samochodowych. Modele z tej półki są z reguły droższe, jednak charakteryzują się najlepszymi wynikami w testach zarówno jakości, komfortu jazdy jak i bezpieczeństwa. Opony dla wymagających kierowców, którzy przemierzają duże ilości kilometrów i niezawodność jest dla nich najważniejsza.
Pirelli przygotowało całoroczną oponę klasy premium, która jest jedną z najchętniej kupowanych w Europie. Jak na klasę premium przystało, Cinturato All Season charakteryzuje się najwyższymi osiągnieciami w każdej dziedzinie. Uzyskano to za pomocą innowacyjnych metod wytwarzania i stosowania najbardziej zaawansowanych metod technologicznych, szczególnie przy doborze materiałów. Właśnie z tego względu opony te wybierane są przez kierowców, którzy najlepiej czują się podczas dynamicznej jazdy oraz dla tych, którzy na danym komplecie opon planują przejechać dużą liczbę kilometrów.
Wybór opon całorocznych na podstawie szeregu parametrów nie jest zadaniem łatwym. Powyższe zestawienia pozwolą jednak wybrać modele, które przodują pod względem konkretnej cechy. Dzięki temu każdy użytkownik będzie mógł postawić na priorytety i dopasować ogumienie całoroczne do indywidualnych potrzeb.
Wszystkie wyżej zamieszczone listy dają też szansę sprawdzić, jakie rozwiązania najlepiej sprawdzają się na drogach. Co jeśli jednak nie wiadomo na jakie parametry postawić? Początkujący kierowcy, który nie mają jeszcze dostatecznego doświadczenia, aby prawidłowo określić swoje wymagania, mogą skorzystać z zestawień dotyczących najchętniej wybieranych modeli lub spróbować wybrać coś z nowości rynkowych.