Data publikacji:

Opona wyścigowa a zwykła. Czym się wyróżnia ogumienie sportowe?

Opony samochodowe można ogólnie podzielić na dwie kategorie – ogumienie uliczne oraz wyścigowe/sportowe. Z reprezentantami tej drugiej kategorii stykają się praktycznie wyłącznie uczestnicy wyścigów, eventów i turniejów przeznaczonych dla profesjonalistów lub amatorów, jak również najwięksi entuzjaści motosportu. Przeciętny kierowca raczej nigdy nie wypróbuje ogumienia tego typu, dlatego jego wiedza na temat tego rodzaju opon jest dość ograniczona. Przedstawmy zatem najważniejsze fakty związane z oponami sportowymi. 
Car burnout wheels tire with white smoke,Car wheel burnout with smoke from the spinning tyre.

Opony wyścigowe – dostępne typy ogumienia. Czym się charakteryzują?

Opony wyścigowe to produkty zaprojektowane z myślą o autach typowo sportowych, o konkretnych warunkach pogodowych oraz typach nawierzchni, a także klasie samochodu. Ich producenci skupiają się przede wszystkim na uzyskaniu konkretnych parametrów jazdy, wykorzystując do tego zaawansowane mieszanki gumowe oraz ogromne ilości danych diagnostycznych, które pozwalają wybrać np. optymalny rozmiar czy wzór bieżnika. Wiele z innowacyjnych rozwiązań stosowanych dziś w oponach ulicznych w pierwszej kolejności było testowanych w modelach stricte sportowych. 
Wytwórcy opon wyścigowych nie dbają specjalnie o ich trwałość – często jeden zestaw nie wystarcza nawet do ukończenia jednego wyścigu lub eventu. W zamian za to oferują maksymalną możliwą wydajność podczas jazdy. Jest to oczywiście niezwykle kosztowna decyzja, ale nie ma ona większego znaczenia dla profesjonalnych teamów sportowych, dysponujących ogromnymi budżetami. 
Co ważne, opony wyścigowe bardzo często nie mają standardowej homologacji drogowej, więc nie można ich używać na publicznych drogach. Ze względu na swoje właściwości wyposażone w nie auta stanowią niebezpieczeństwo dla innych użytkowników ruchu (ich droga hamowania nie spełnia podstawowych standardów, a przyczepność na nierównej lub śliskiej drodze jest minimalna), nawet jeżeli za kierownicą znajduje się profesjonalny kierowca. 
Opony wyścigowe przyjmują różne postacie, ale ogólnie możemy je dodatkowo podzielić na trzy grupy – opony typu slick, semi slick i rajdowe. Przyjrzyjmy się każdej z nich z osobna. 

Opony slick – budowa i zastosowanie

Kiedy myślimy o oponach sportowych, w pierwszej kolejności przychodzą nam myśl modele typu slick. Wyraz „slick” wywodzi się z języka angielskiego i opisuje gładkie przedmioty. Dotyczy to również powierzchni opony, która jest pozbawiona jakiegokolwiek bieżnika i lameli. Budowa ta sprawia, że ogumienie przylega w maksymalny sposób do drogi, gwarantując najlepszą możliwą przyczepność. To ułatwia pokonywanie zakrętów i wykonywanie precyzyjnych manewrów, nawet gdy pojazd osiąga bardzo dużą prędkość. 
Efekt ten osiąga się jednak wyłącznie na całkowicie suchych i równych trasach. Opony slick nie sprawdzają się podczas jazdy po mokrym lub oblodzonym asfalcie, nie mówić już o nierównych lub żwirowych drogach. Ponadto nawet w optymalnych warunkach, aby uzyskać pożądaną przyczepność, opony muszą się rozgrzać, co wiąże się z dość szybką jazdą w stałym tempie. 
Ogumienie slick ulega bardzo szybkiemu zużyciu na skutek tarcia – zdarza się, że jego komplet nie nadaje się do użytku zaledwie po jednym przejechanym wyścigu lub evencie. Co więcej, opony te są ekstremalnie drogie – za jedna sztukę trzeba zapłacić nawet kilka tysięcy złotych.
Sportowe opony typu slick nie mają też homologacji drogowej. Oznacza to, że jazda z nimi po publicznych drogach jest niezgodna z prawem. Można z nich bezpiecznie korzystać jedynie na odpowiednio przygotowanych do tego celu torach.

Opony semi slick – budowa i zastosowanie

Opony semi slick przeznaczone są głównie do zawodów i wyścigów organizowanych na torach asfaltowych. Od standardowych produktów typu slick różnią się tym, że wyposażone zostały w minimalny bieżnik. Poprawia on przyczepność kół na mokrych i śliskich powierzchniach, ułatwiając odprowadzanie wody deszczowej, a także skraca drogę hamowania i ułatwia wykonywanie zakrętów. Choć bieżnik nie jest głęboki, a opona wciąż w dużej mierze pozostaje gładka, konstrukcja taka daje sporą przewagę nad pojazdami wyposażonymi w zwykłe opony slick podczas rywalizacji w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. 
Opony semi slick do osiągnięcia najlepszej przyczepności również potrzebują odpowiedniej „rozgrzewki”. Jest ona możliwa tylko w przypadku samochodów o dużej mocy silnika, które poruszają się z dużą prędkością po drodze. Ogumienie zużywa się prawie tak samo szybko jak standardowe slicki, co oznacza, że wymaga regularnej wymiany. Co prawda cena produktów z tej kategorii jest nieco niższa, ale nadal za jedną oponę trzeba zapłacić często tyle, co za kilka kompletów standardowych opon letnich lub zimowych do aut osobowych. 
Co ciekawe, opony semi slick mają w większości homologacje drogową, więc można z nich korzystać poza wyznaczonymi do tego miejscami. Nie jest to jednak dobry pomysł, nie tylko z powodu ich niskiej trwałości, ale także fatalnych parametrów wpływających na bezpieczeństwo na zwykłych ulicach. Wyposażony w nie samochód, jeżeli nie będzie prowadzony przez bardzo doświadczonego kierowcę, bardzo łatwo będzie wpadać w poślizgi, a jego droga hamowania stanie się bardzo długa.

Opony rajdowe – budowa i zastosowanie 

Opony rajdowe charakteryzują się nieco inną konstrukcją, korzystają z nich bowiem auta sportowe niższej klasy oraz modele przeznaczone do wyścigów terenowych, np. wchodzących w skład serii WRC. Występują w dwóch podstawowych typach – przeznaczonych na asfalt i szuter.
Te pierwsze przypominają w dużej mierze modele semi slick, są jednak wyposażone w nieco głębszy i większy bieżnik. Nadal jednak duża część ich powierzchni pozostaje całkowicie gładka, co pozwala zmaksymalizować przyczepność opony do drogi. Podczas zawodów używa się też modeli deszczowych przeznaczonych do użytku na mokrym i śliskim torze. Modele te wyposażone są w głębsze rowki bieżnika, ułatwiające szybsze odprowadzanie nadmiaru wody. Podobnie jak ogumienie semi slick, wszystkie produkty z opisanych grup mają homologację, ale nie zaleca się korzystania z nich na zwykłych drogach. 
Rajdowe opony szutrowe to ogumienie do jazdy po nierównych, kamienistych, piaskowych, a często także bardzo błotnistych drogach terenowych. Są one zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić maksymalna przyczepność na niepewnej powierzchni. Znajduje to odzwierciedlenie w rzeźbie bieżnika, a także zastosowaniu dodatkowych wzmocnień i patentów, utrudniających przebicie opony. W przeciwieństwie do większości opon sportowych, modele te muszą odznaczać się jak największą trwałości. Jazda na ogumieniu szutrowym w zwykłych warunkach drogowych jest możliwa dzięki homologacji, jednak nie jest wskazana. Opony są bardzo twarde i nie zapewnią odpowiedniej przyczepności na równych asfaltowych trasach, co oznacza, że jeździ się na nich gorzej niż na zwykłych oponach letnich czy zimowych. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski