Zdecydowana większość kierowców nie ma pojęcia, jaki jest rozmiar opon zamontowanych w ich samochodzie. Zwykle takiej informacji poszukujemy dopiero w momencie, gdy trzeba zmienić letnie na zimowe lub odwrotnie. Jednymi z najpopularniejszych opon używanych w Polsce są opony 19 cali. Poznaj ich charakterystykę, dowiedz się, w jaki sposób czytać rozmiar opony oraz na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Rozmiar opony to kluczowa kwestia przy wymianie ogumienia. Zwykle możesz go znaleźć na jej przedniej ścianie. W przypadku samochodów osobowych zazwyczaj ma on formę: 245/45 R19, gdzie R19 oznacza oponę 19 cali wyprodukowaną metodą radialną (na rynku dostępne są również starsze modele produkowane metodą diagonalną). Pierwsza liczba – w tym wypadku 245 – informuje nas o szerokości opony mierzonej w milimetrach (odległości między obydwoma bokami opony. Druga liczba oznacza procentowy stosunek wysokości do szerokości opony – przyjęło się podawanie wymiarów opon w ten sposób, co na pierwszy rzut oka wydaje się nieco skomplikowane, jednak pozwala ograniczyć liczbę dostępnych na rynku wariantów i tym samym ułatwić dopasowanie.
W przypadku, gdy jesteśmy pewni, że samochód wcześniej posiadał dobrze dobrane opony (gdyż na przykład posiada on opony fabryczne), wystarczy, że kupimy nowe, odczytując rozmiar ze starych. Jeżeli nie masz pewności, jakie opony kupić, upewnij się w warsztacie, najlepiej autoryzowanym. Warto przy tym mieć świadomość, że nie zawsze trzeba stosować oryginalny rozmiar opony. Kupno zamienników może niekiedy korzystnie wpłynąć na parametry jazdy. Często jest to również po prostu tańsze.
Jak wykorzystanie opon 19 cali wpływa na parametry jazdy w porównaniu z innymi rozmiarami obrazuje eksperyment przeprowadzony przez Tyre Reviews. Jako samochód testowany wykorzystano w nim Volkswagen Golf GTI – w połączeniu z zestawami opon o różnych wymiarach: 225/45 R17, 225/40 R18 i 225/35 R19 (wszystkie pochodziły od jednego producenta – firmy Goodyear) i odpowiednie do wykorzystywanego do eksperymentu Golfa. Opony testowano zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.
Wszystkie zdobyły podobne wyniki, jednak opona 19 cali nieco lepiej sprawdzała się podczas jazdy na suchej nawierzchni, podczas gdy opona 17 cali na mokrej. Nie były to jednak kolosalne różnice. Opony 19 cali dobrze sprawdzały się również podczas ostrych zakrętów, podczas gdy 17 cali pozwalały na najbardziej komfortowe prowadzenie samochodu. Ten test dobrze pokazuje, w jaki sposób niewielkie różnice wpływają na niuanse podczas jazdy. Bez wątpienia warto szukać najlepszych zamienników dopasowanych do swojego stylu jazdy, pamiętając jednak przy tym, by nie oddalać się za bardzo od rozmiaru fabrycznego.
Na przykład Dębica, Dayton, Apollo, Barum czy Kingstar – najtańsze rozwiązania dostępne na rynku. To prostsze pod względem technologicznym opony, które możesz z powodzeniem wykorzystywać, jeżeli jeździsz samochodem głównie po mieście, na przykład dojeżdżając codziennie do pracy. Tego typu ekonomiczne opony nie sprawdzą się w przypadku samochodów o dużej mocy silnika, a także mogą szybciej niszczyć się w trudniejszych warunkach drogowych. Pamiętaj o tym, że także tańsze opony muszą posiadać wymagane prawem warunki bezpieczeństwa i posiadać niezbędne atesty. Nie należy się po nich jednak spodziewać wykorzystywania najnowszych technologii.
Obejmuje popularne modele przeznaczone zarówno dla samochodów miejskich, jak i modeli samochodów o większej mocy silnika. Choć zazwyczaj nieco ustępują segmentowi premium w testach bezpieczeństwa, także w tej grupie możemy znaleźć bardzo dobre modele. To na przykład marki takie jak Hankook, Firestrone czy Fulda.
Najbardziej zaawansowane pod względem technologicznym opony, które powinny poradzić sobie w każdych warunkach. Często wykorzystują nowatorskie rozwiązania, które w kolejnych latach są kopiowane przez innych producentów. Oferowane przez marki takie jak Michelin, Bridgestone, Continental, Dunlop czy Pirelli.
Wymiana opon ma służyć przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa. Z tego powodu opony letnie, podobnie jak zimowe, muszą być dobrej jakości. Choć to przede wszystkim zima kojarzy się z gorszymi warunkami atmosferycznymi, wyobraź sobie drogę asfaltową w strugach ulewnego deszczu w lipcu – o wypadek nietrudno.
W przypadku spokojnej jazdy po mieście zazwyczaj sprawdzą się niedrogie opony. Postaw jednak na opony premium, jeżeli dużo podróżujesz i lubisz agresywną jazdę. W większości przypadków, jeżeli chodzi o opony letnie, sprawdzą się opony z symetrycznym bieżnikiem. Modele letnie zwykle wykonane są z twardej mieszanki i mają mniej rowków, a przez to większą nawierzchnię styku z jezdnią, co korzystnie wpływa na sterowność pojazdu i skrócenie czasu hamowania.
W ostatnim czasie coraz popularniejsze stają się opony całoroczne, dostępne także w rozmiarze 19 cali. To rozwiązanie wygodne, które pozwala uniknąć kosztów i wysiłku związanych z wymianą co sezon. Czy jednak stosowanie opon całorocznych jest bezpieczne? To zależy.
Pamiętajmy o tym, że nie ma jednego idealnego modelu, który doskonale sprawdziłby się w każdych warunkach. Opony całoroczne to opony zaprojektowane z myślą o kierowcach, którzy śnieg widzą jedynie przez kilka dni w roku. Posiadają one szersze rowki niż w przypadku opon letnich, średnio masywne klocki i średnią liczbę lameli. To dobre rozwiązanie dla kierowców, które korzystają z samochodu rzadko, zwykle w mieście i przy krótszych trasach.
Opony zimowe różnią się od letnich kształtem bieżnika, strukturą i rodzajem wykorzystywanej mieszanki, które muszą umożliwiać bezpieczną jazdę w śniegu, deszczu i przy mrozie. Przy niskich temperaturach letnie opony nie sprawdzają się – twardnieją i tracą elastyczność. Z tego powodu zaleca się wymianę na zimowe w momencie, gdy temperatura za oknem spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza.
Wybierając opony zimowe, należy zwrócić uwagę nie tylko na rozmiar, ale i indeksy nośności i prędkości – muszą być one równe lub wyższe niż fabryczne. W przypadku opon zimowych specjalnie zaprojektowane żebra pozwalają na ograniczenie zjawiska aquaplaningu. Zupełnie inna jest również rzeźba bieżnika – składa się on z wielu rowków i wąskich szczelin, które pozwalają na rozproszenie wody. Opony zimowe wykonywane są z bardziej miękkiej mieszanki niż modele letnie.
Wybór opon letnich, zimowych i całorocznych 19 cali dostępnych w ofercie producentów może przytłaczać. Zwłaszcza osoba, która pierwszy raz wymienia je w nowym pojeździe, może czuć się nieco zagubiona i nie być pewna, na które rozwiązanie powinna się zdecydować – tym bardziej, że rozbieżności cenowe bywają bardzo duże. Z całą pewnością warto sprawdzać wyniki, jakie poszczególne modele osiągają w testach opon – a przede wszystkim ADAC, „Auto, Motor und Sport”, Auto Bild, ACE, GTÜ, Autoklub ČR czy Auto Sport Club. Zawsze należy kupować opony z pewnych źródeł – muszą one posiadać specjalne unijne etykiety, które gwarantują, że produkt spełnia normy prawne i może być dopuszczony do użytku na terenie UE.
Autorka: Anna Michalska