Drift jest techniką jazdy samochodem. Polega na świadomym i kontrolowanym poruszaniu się w poślizgu pojazdu, często przy dużych prędkościach, a wszystko to poprzez zainicjowanie poślizgu przez kierowcę. Jest to sport niezwykle bezlitosny dla zwykłych opon samochodowych. Drift wymaga pokonywania zakrętów w poślizgu, przez co zużycie opon jest ogromne. Sport ten wymaga zastosowania konkretnych rodzajów ogumienia, które po pierwsze, nie będą zużywać się aż tak szybko i gwałtownie jak klasyczne egzemplarze, a po drugie, pozwolą osiągać odpowiednie prędkości i zapewnią poprawność ślizgu. Jakie opony do driftu wybrać? Czym powinny charakteryzować się opony przeznaczone do driftu?
Najlepsze opony do driftu charakteryzują się bardzo płytkim, prawie łysym bieżnikiem. Zapewnia to lepszy poślizg podczas jazdy, co w drifcie jest niezwykle ważne. Opony do driftowania posiadają również szersze rowki, wzmacniane żyłki korpusu opony i specjalnie umacnianą, wulkanizowaną gumę, która wykazuje dużo wyższe właściwości wytrzymałości i trwałość.
Zwykłe, klasyczne opony samochodowe są zbyt mało wytrzymałe i nie zapewniają odpowiednich parametrów ślizgu, dlatego stosowanie specjalistycznego ogumienia to połowa sukcesu w sporcie, jakim jest drift. Same opony do driftu nie są bardzo wyjątkowym produktem, przez co znalezienie ich i zakup nie są sprawą bardzo skomplikowaną. Nie przerażają one również ceną, więc dla amatorów tego sportu powinny być one dość łatwo dostępne. Jednak profesjonalne, zawodowe opony do driftu znacznie komplikują sprawę. Jakie opony do driftu wybrać?
Jaka powinna być opona do driftu? Na pewno wytrzymała. Przy poszukiwaniu odpowiednich dla siebie opon do driftu warto zacząć od opon przednich. Głównym zainteresowaniem powinny okazać się te z agresywnym bieżnikiem, najlepiej w kształcie litery V. Opona taka powinna posiadać szerokie i głębokie rowki na bieżniku, który sam w sobie jest bardzo płytki i różni się od klasycznej opony samochodowej już na pierwszy rzut oka. Żyłka wzmacniająca często ulepszana jest, aby wytrzymała znaczne większy nacisk niż przeciętna opona samochodowa, ale przede wszystkim powinna być odporna na cieplne uszkodzenia, ponieważ opona przeznaczona do driftu osiąga bardzo wysokie temperatury.
Przednie opony powinny mieć wzmocnione ścianki boczne, aby zapewnić mocniejszy styk z podłożem, co zmniejsza tarcie. Opony tylne, czyli te, które poddane są poślizgowi, często mają bardziej pytki bieżnik w porównaniu z przednimi, a nawet całkowity jego brak (tak zwane slicki). Wpływa to na maksymalne zmniejszenie sił tarcia i pozostawia mniej gumy na nawierzchni. Zawodowy drift strasznie przeciąża opony w samochodzie, dlatego warto upewnić się, że ogumienie powstało z wyspecjalizowanej mieszanki gumowej umocnionej na wypalanie i wycieranie się bieżnika.
Co do rozmiaru, najważniejsze, żeby były dopasowane do pojazd, którym mamy zamiar driftować. Jednak patrząc z technicznego punktu widzenia, najlepiej wypadają opony szersze, o niższym profilu. Pozwala to zapewnić większą powierzchnię styku z podłożem i odpowiednią przyczepność, aby ślizg, którym porusza się pojazd, był maksymalnie kontrolowany.
Opony do driftu powinny być optymalizowane i dobierane do konkretnego pojazdy, którym mamy zamiar driftować. Niższy profil opony wymaga mniejszego momentu obrotowego do zakręcenia taką oponą. W przypadku pojazdów o dużej mocy, przekazywany moment obrotowy jest wysoki, przez co pozwala z podobnym efektem obrócić oponą o wyższym profilu co samochód z mniejszym momentem oponą o niższym profilu. Warto ogumienie dobrać do pojazdu właśnie z tego powodu. Znacznie łatwiej i taniej wybrać opony o innym profilu, niż zmienić samochód lub modyfikować jego budowę w celu zmiany momentu obrotowego.
Driftowanie bardzo obciąża układ kierowniczy, układ zawieszenia oraz same opony. Jest to sport bardzo niszczący szczególnie bieżnik ogumienia. Zaleca się stosowanie bardziej płaskich opon ze względu na oszczędność i wydajność podczas poślizgu. Warto kupić opony wzmocnione, szczególnie uodpornione na cieplne zużycie, ponieważ driftowanie często grozi stopieniem się opony, dymieniem spowodowanym wycieraniem się gumy o asfalt, a nawet całkowitym zapaleniem się opony. Do driftu stworzono specjalne opony wzmacniane żaroodpornym materiałem, aby zapewnić lepsze osiągi, ale przede wszystkim bezpieczeństwo.
Dla podkreślenia zużycia opon posłużymy się przykładem przedstawionym przez zawodowych uczestników ligi driftu. Średnie zużycie na turniej, wraz z klasyfikacjami, to minimum 3 komplety, czyli 12 opon do driftu. Do tego dołożyć trzeba treningi, ewentualne dogrywki na zawodach. Przy mniej oszczędnych stajniach zużycie sięga nawet 60 opon na rundę! Jest to niesamowicie duża ilość i pokazuje to tylko, jak szybko zużywają się opony podczas driftu, a pamiętajmy, że mówimy o oponach specjalnie do tego przystosowanych.
Najlepsze produkty zapewniają czołowi producenci sportowych opon do samochodów wyścigowych i sportowych. Są to między innymi takie marki jak Michelin, Dunlop, Nexen czy Falken. Słyną oni z produkcji doskonałych opon sportowych, dlatego też w drifcie odnaleźli się całkiem nieźle. Dla bardziej początkujących drifterów polecane są tańsze egzemplarze trochę mniejszych producentów, jednak gdy chcesz próbować swoich sił w drifcie półzawodowym lub zawodowym, budżet na same opony będzie bardzo wysoki.