Data publikacji:

Jak wybrać opony do samochodów elektrycznych?

Samochody elektryczne różnią się nie tylko rodzajem zastosowanego silnika, ale i innymi podzespołami. Coraz częściej wyposażane są w dedykowane opony do aut elektrycznych, które różnią się od tych klasycznych kilkoma ważnymi cechami. Jak wybrać opony do samochodów elektrycznych i jakie parametry mają znaczenie?
opony do samochodów elektrycznych

Dlaczego w samochodach elektrycznych stosuje się dedykowane opony?

Mogłoby się wydawać, że wymagania odnośnie ogumienia stosowanego w elektrycznych modelach samochodów są takie same, jak w autach z silnikami benzynowymi. Nie brakuje przecież aut elektrycznych na klasycznych oponach, a producenci ogumienia prześcigają się w nowoczesnych technologiach ulepszających mieszanki, bieżniki czy konstrukcję opony.
Jak się jednak okazuje, wyższa masa aut elektrycznych, wynikająca z obecności ciężkich ogniw, a także nisko położony środek ciężkości, mocno przyspieszają zużycie opon. Klasyczne opon zużywają się nawet 30% szybciej niż w bliźniaczych modelach zasilanych silnikiem spalinowym. Tak wynika z raportu firmy Goodyear, badającej opony do aut elektrycznych Electric Drive. Opony do aut elektrycznych muszą więc znosić większe obciążenia, a także przeciążenia wynikające z wysokiego momentu obrotowego silników elektrycznych.
W odróżnieniu od opon do samochodów sportowych nie są jednak szerokie ani nie mają wysokiego indeksu prędkości. Koncerny oponiarskie uznały bowiem, że w przypadku aut elektrycznych liczą się inne cechy, które podczas codziennej jazdy odgrywają większą rolę niż możliwość rozwijania wysokich prędkości. Jazda z autostradowymi prędkościami i pokonywanie długich dystansów elektrykiem to rzadkość – większe znaczenie ma raczej to, jak samochód zachowuje się w mieście.

Opony do aut elektrycznych – ciche i oszczędne

Jedną z najważniejszych różnic, jaka dzieli samochody elektryczne oraz spalinowe, są odgłosy silnika, a raczej ich brak. Praca silnika elektrycznego jest wyjątkowo cicha, a zatem do uszu kierowcy dociera więcej innych dźwięków. Choć od 2019 roku pojazdy elektryczne wyposażane są w system AVAS, generujący sygnał ostrzegawczy do prędkości 20-30 km/h, powyżej tej wartości jadą niemal bezgłośnie.
Hałas opon, który nie jest zagłuszany warkotem silnika, staje się wówczas wyjątkowo dokuczliwy. Opony do samochodów elektrycznych zaprojektowane są więc w taki sposób, aby generowały jak najmniej szumu podczas jazdy. Obniżenie głośności jest możliwe m.in. przez zastosowanie lekkiego karkasu (szkieletu) opony, modyfikację akustyczną bieżnika, zastosowanie większej ilości klocków bieżnika na krawędzi czy zmianę mieszanki.
Odpowiednio dostosowana mieszanka opony oraz kształt bieżnika przekładają się również na zmniejszenie oporów toczenia, a zatem i na efektywność paliwową. Dzięki temu, że opony do aut elektrycznych mają nawet 20% mniejsze opory, wydłużają całkowity zasięg samochodu. W autach elektrycznych ma to większe znaczenie niż w spalinowych, które można w kilka minut zatankować do pełna. Dedykowane opony do samochodów elektrycznych są z tego powodu nieco węższe niż klasyczne egzemplarze, a spotkanie 20 calowej opony o szerokości 155 mm nie jest niczym zaskakującym. Takie ogumienie stosowane jest m.in. w BMW i3. Wąska opona zmniejsza zarówno opory toczenia, jak i opory aerodynamiczne.

Opony do aut elektrycznych – jak je rozpoznać?

Jakie opony zimowe lub letnie wybrać do samochodów eletrycznych? Ciche i energooszczędne opony do aut elektrycznych oznaczane są przez producentów najczęściej literką E. Spotkasz ją w nazwie opon Conti.eContact, Michelin EV, Bridgestone Ecopia EP500, Nokian Kinergy AS EV czy Nokian eLine 2. Większość modeli zalecana jest zarówno do aut zasilanym wyłącznie prądem, jak i modeli hybrydowych. O ile w drugim przypadku zwiększenie zasięgu ma mniejsze znaczenie, to poprawa spalania, wysoki komfort jazdy i trwałość opony są ważnym argumentem zakupowym.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik