Data publikacji:

Jakie opony do SUV-a wybrać? Najlepsze opony letnie, zimowe i całoroczne

Samochody z segmentu SUV są w ostatnich latach niesamowicie popularne na naszych drogach. Ciężko się temu dziwić skoro zapewniają wysoki komfort podróżowania, dają poczucie bezpieczeństwa, a podwyższony prześwit gwarantuje bezprobroblemowe pokonywanie krawężników, czy nierównych szutrowych tras. SUV-y sprawiają charakter uterenowionego auta, jednak daleko im do klasycznych terenówek. Poza wspomnianym wcześniej wyższym prześwitem i większymi gabarytami, nie różnią się od zwykłych osobówek (szczególnie jeżeli mają napęd na jedną oś). Oznacza to, że często korzystają także z tych samych standardowych modeli ogumienia (zarówno letniego i zimowego) co w mniejszych autach osobowych, tyle że w większym rozmiarze i  o wyższym indeksie nośności. Część producentów oferuje jednak specjalnie dedykowane SUV-om modele opon, które powstają przy wykorzystaniu nieco innych rozwiązań technologicznych. Większa masa pojazdu wymaga użycia lepszych materiałów i technologii wzmacniających konstrukcję opony. Jak zatem wybrać odpowiednie ogumienie do naszego samochodu? Jakie są najlepsze opony letnie, zimowe i całoroczne do SUV-a? 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon do SUV-a? 

Najważniejszym parametrem przy wyborze ogumienia jest oczywiście odpowiedni rozmiar opony dedykowany do konkretnego modelu samochodu. Informacje o tym, jaki rozmiar potrzebujemy, możemy odczytać z tabliczki umieszczonej na słupku środkowym auta lub wlewie paliwa. Dalej musimy zwrócić uwagę na indeks prędkości oraz w szczególności indeks nośności.  
Wysoka masa SUV-ów wymaga stosowania wzmacnianej konstrukcji, dlatego często opony letnie, zimowe i wielosezonowe do SUV-ów są oznaczone symbolem XL. Wybór zbyt niskiego indeksu nośności spowoduje bardzo szybkie zużycie opony, a także zagraża bezpieczeństwu jazdy. Jeżeli posiadamy auto z napędem 4x4 zawsze należy zakładać całe komplety nowych opon o równym stopniu zużycia. Nawet niewielkie różnice grubości bieżnika mogą wpływać na obwód koła i różnice w prędkościach obrotowych kół. Taką sytuację układ przeniesienia napędu może interpretować jako poślizg, co może grozić uszkodzeniem całego układu.  
Przy wyborze opon do SUV-a nie można zapominać także o takich parametrach jak droga hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, opory toczenia, czy poziom generowanego hałasu. 
Jeżeli decydujemy się na dedykowane opony do SUV-a (letnie, zimowe, wielosezonowe), to możemy liczyć na większą wytrzymałość już na etapie tworzenia szkieletu opony, który składa się z gęstszej sieci metalowych przewodów. Polepsza to odporność opony na wyższą masę SUV-a, a także na uszkodzenia np. podczas podjeżdżania ciężkim autem na krawężnik.  
Różnice występują także w samej mieszance gumy, która jest trwalsza, a także bieżniku, którego klocki są wyższe o 2-3 milimetry niż w standardowej oponie. Jego kształt też się różni. Posiada więcej rowków obwodowych i dodatkowe żebra, które sprawiają, że opona dedykowana lepiej zachowuje się na śliskiej nawierzchni i zapewnia większą stabilność podczas szybkiego pokonywania zakrętów.  
Dedykowane opony do SUV-ów są zazwyczaj droższe od standardowych modeli, jednak na bezpieczeństwie nigdy nie warto oszczędzać. Polecane są szczególnie posiadaczom dużych i ciężkich SUV-ów o dużej mocy, którzy nie chcą wymieniać całych kompletów opon po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów. W lżejszych SUV-ach lub crossoverach w zupełności wystarczą standardowe modele opon używanych w sedanach, czy hatchbackach, lecz o zwiększonym indeksie nośności i wzmacnianej konstrukcji. 

Wielosezonowe opony do SUV-a - polecane modele 

Zastanawiając się nad wyborem opon do SUV-a należy przede wszystkim zadać sobie pytanie: ile kilometrów miesięcznie pokonujemy samochodem? Jeżeli nasze przebiegi są niskie (ok. 600 km miesięcznie), głównie poruszamy się po mieście, to wybór opon wielosezonowych jest jak najbardziej uzasadniony.  
Opony wielosezonowe mają znacznie niższą odporność na ścieranie niż opony sezonowe, dlatego przy niskich przebiegach w zupełności wystarczą. Pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze, gdyż nie musimy odwiedzać wulkanizatora podczas sezonowej wymiany opon. Zapewniają solidne parametry jezdne w zakresie umiarkowanie niskich i umiarkowanie wysokich zakresów temperatur oraz gwarantują bezpieczeństwo zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Zobacz nasz ranking opon całorocznych.

Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 215/65 R16 do 255/55 R19 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa B 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 69 dB 

Nokian WEATHERPROOF SUV 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 215/65 R16 do 255/55 R19 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa B 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 69 dB 

Michelin CrossClimate SUV 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 215/65 R16 do 275/45 R20 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa B 
  • opory toczenia: klasa B 
  • hałas zewnętrzny: 69 dB 

CONTINENTAL ALLSEASONCONTACT 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 215/70 R16 do 255/55 R18. 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa B 
  • opory toczenia: klasa B 
  • hałas zewnętrzny: 72 dB 

Letnie opony do SUV-a. Które modele wybrać? 

Jeżeli w ciągu roku pokonujemy ponad kilkanaście tysięcy kilometrów swoim SUV-em, to sezonowa wymiana opon będzie nieunikniona. Wysokie temperatury oraz masa pojazdu sprawiają, że letnie opony do SUV-a muszą być szczególnie odporne na ścieranie oraz powinny gwarantować perfekcyjną przyczepność podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Jak wiadomo opony letnie swoje optymalne właściwości uzyskują kiedy temperatura powietrza przekracza 7 stopni Celsjusza, a ich mieszanka jest znacznie twardsza, niż w oponach zimowych. Sprawdź, jakie modele wybraliśmy do rankingu opon letnich.

Michelin Pilot Sport 4 SUV 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 225/65 R17 do 335/30 R23 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa A 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 70 dB 

Dunlop SP Sport MAXX RT2 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 205/40 R17 do 285/35 R21 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa A 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 68 dB 

Hankook Ventus S1 evo2 SUV K117A 

  • klasa: średnia 
  • dostępne rozmiary: od 215/65 R17 do 315/35 R20 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa A 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 72 dB 

Falken Azenis FK510 SUV 

  • klasa: średnia 
  • dostępne rozmiary: od 235/55 R17 do 315/35 R20 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa A 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 70 dB 

Zimowe opony SUV – najlepsze modele 

Opony zimowe muszą mierzyć ze zdecydowanie najtrudniejszymi warunkami atmosferycznymi (śnieg, mróz, deszcz, gołoledź) - to wszystko sprawia, że wybór odpowiednich zimówek jest szczególnie ważny. Mają one zazwyczaj znacznie bardziej rozbudowany wzór bieżnika oraz bocznie umieszczone lamele, które gwarantują przyczepność na śliskiej nawierzchni. Chcąc kupić opony zimowe do SUV-a, warto szukać na nich symbolu 3PMSF, który jest europejskim symbolem oznaczającym przystosowanie opony do zimowych warunków na drodze. Zobacz nasze propozycje z rankingu opon zimowych.

Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 215/70 R16 do 285/35 R22 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa B 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 69 dB 

Dunlop Winter Sport 5 SUV 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 215/70 R16 do 285/40 R20 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa B 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 70 dB 

Michelin PILOT ALPIN 5 SUV 

  • klasa: premium 
  • dostępne rozmiary: od 225/60 R17 do 315/40 R21 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa C 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 74 dB 

Firestone Winterhawk 4 

  • klasa: średnia 
  • dostępne rozmiary: od 215/55 R16 do 275/45 R20 
  • hamowanie na mokrej nawierzchni: klasa B 
  • opory toczenia: klasa C 
  • hałas zewnętrzny: 71 dB 
Zdjęcie: borodai / Envato Elements
Autor: Marcin Korytkowski