Data publikacji:

Czy opona letnia z homologacją zimową to dobry wybór?

Tak zwanymi oponami całorocznymi interesuje się sporo kierowców. Pozwalają one zaoszczędzić na kupnie drugiego zestawu na zimowe miesiące, a także cieszyć się bezpieczną i stabilną jazdą nawet po oblodzonych drogach. Co ciekawe, europejscy prawodawcy nie wymieniają jednak nigdzie w obowiązujących regulacjach kategorii „opon całorocznych”. Formalnie modele tego typu to opony letnie z homologacją zimową. Radzimy więc, czy ich wybór jest dobrą inwestycją i czy nie lepiej postawić na standardowe rozwiązanie i wybór zestawu zimowego i letniego.
Tire tracks in snow

Czym są opony letnie z homologacją zimową?

Letnie opony w zimie to nie najlepszy pomysł. Co jednak z modelami z homologacją zimową? Opony letnie z homologacją zimową są sprzedawane na europejskim rynku względnie od niedawna. Nie należy jednak mylić z innymi typami opon wielosezonowych. Przypomnijmy jednak kilka podstawowych faktów.
Tradycyjnie opony dzielimy na modele zimowe i letnie, przystosowane do jazdy w niskiej oraz wysokiej temperaturze. Oba typy ogumienia odróżnia również kształt bieżnika opony, który zapewnia odpowiednią przyczepność, przystosowaną do oblodzonych, mokrych i ośnieżonych dróg (modele zimowe) lub suchych i zakurzonych (modele letnie), jak również skład mieszanki z jakiej są wykonane.
Przez długi czas oponami wielosezonowymi, których mogliśmy używać przez cały rok, nazywano opony zimowe z homologacją letnią. Ze względu na potrzebę utwardzenia ich mieszanki, w taki sposób, by nie ulegała ona szybszemu zużyciu latem, w testach wykazywały się one gorszą przyczepnością na drogach.
W 2016 roku firma Michelin przedstawiła po raz pierwszy opony letnie z zimową homologacją alpejską (Michelin CrossClimate). Dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod produkcji i bardziej zaawansowanych składników, ogumienie tego typu szybko zyskało uznanie dzięki lepszym parametrom pracy, a a podobne produkty zaczęła wprowadzać na rynek konkurencja.
Bieżnik w modelach tego typu jest porównywalny do tego, który spotkamy w klasycznych oponach letnich, z tą różnicą, że jego rzeźba jest nieco bardziej kierunkowa, co ułatwia jazdę w trudnych warunkach, między innymi w śniegu.
Zaznaczmy, że homologacja alpejska to alternatywna nazwa dla homologacji zimowej, przyznawanej opono w krajach Unii Europejskiej. Aby otrzymać tego typu certyfikat opona przechodzi szereg niezależnych testów, takich samych dla każdego producenta. W dokumentacji produktów często jest przedstawiana pod postacią ikonki przedstawiającej trzy szczyty górskie i wpisany w nią płatek śniegu.

Atuty opon letnich z homologacją zimową

Opony letnie z homologacją alpejską są atrakcyjnym połączeniem modeli letnich i zimowych, pozbawionych w dużej części wad wcześniejszych produktów wielosezonowych. Świetnie sprawują się zwłaszcza w naszym klimacie, gdzie pogoda może zmieniać się dość szybko i nieraz tuż po krótkotrwałych mrozach przychodzi niespodziewana kilkunastostopniowa odwilż. Najlepiej sprawdzają się jednak w rejonach o bardzo umiarkowanych zimach, a także w miastach. Uwalniają one kierowców od stresu związanego z wymianą ogumienia.
Testy i opinie użytkowników wskazują, że opony letnie z homologacją zimową bardzo dobrze radzą sobie na suchych i gorących nawierzchniach. Choć nie dorównują dedykowanym modelom zimowym, zapewnią nam bezpieczeństwo na zaśnieżonych drogach. W przeciwieństwie do wielu letnich modeli, nadzwyczaj dobrze będą się prowadziły po mokrej jezdni.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski