Data modyfikacji:

Opony niskoprofilowe

Autor: Łukasz Wulkanista

Fani tuningu bardzo cenią opony niskoprofilowe. Modele o niewielkiej wysokości ścianki bocznej świetnie się prezentują i pozwalają wyeksponować efektowne felgi ozdobne. Czy to jedyne zalety opon niskoprofilowych? Czym charakteryzuje się tego typu ogumienie oraz czy warto kupić je do swojego samochodu?

W skrócie opony niskoprofilowe to opony których profil (drugi parametr rozmiaru) jest mniejszy bądź równy 50% (rzadziej 55%). Przykładowo ogumieniem niskoprofilowych będą rozmiary 235/45 R18 czy 255/35 R21, których profile wynoszą odpowiednio 45 oraz 35 procent. Poniżej, więcej informacji o ogumieniu z niskim profilem.

Czym są opony niskoprofilowe?

Na sam początek należy przedstawić definicję opony niskoprofilowej. Aby to zrobić, konieczne będzie przypomnienie, czym jest sam profil ogumienia. Opony opisuje się trzema głównymi parametrami, tj. : szerokość, wysokość profilu i średnica osadzania. Podaje się je w oznaczeniu rozmiaru w tej właśnie kolejności. Należy pamiętać, że profil nie jest podawany jako konkretna wartość wyrażona w jednostkach miary, więc trzeba ją obliczyć. Dla przykładu w oponie o rozmiarze 225/50 R16 pierwsza liczba oznaczać będzie szerokość wyrażoną w milimetrach, a druga – wysokość profilu będącą procentowym stosunkiem do szerokości. Oznacza to, że profil to wartość wynosząca 50% z 225 milimetrów, czyli 112,5 milimetra. Definicja opony niskoprofilowej nie jest ścisła. Przyjmuje się, że to model o stosunkowo niewielkiej wysokości ściany bocznej do szerokości. Dlatego też opony o profilu równej lub mniejszej niż 55-50% to właśnie ogumienie niskoprofilowe.

Niski profil w rozmiarze 235/40 R19

Zalety opon niskoprofilowych

Główna zaleta stosowania opon niskoprofilowych to estetyka takiego rozwiązania. Ogumienie o niewielkiej wysokości pozwala podkreślić charakter samochodu i nadać mu ciekawszego wyglądu. To jednak nie wszystkie atuty. Montaż opon o niskim profilu często wymaga wymiany felg na większe i szersze, co dodatnio wpływa na sterowność pojazdu oraz przyczepność na suchej nawierzchni. Niski bok sprawia, że opona jest zwykle sztywniejsza – to zaś przekłada się na lepsze zachowanie w zakrętach przy dużych prędkościach. Przechyły boczne są w tym wypadku dużo mniej odczuwalne niż w przypadku opon o wysokim profilu.

Wady opon o niskim profilu

Niski profil ma też jednak negatywne skutki. Sztywniejsza konstrukcja zmniejsza komfort jazdy i ogranicza zdolność tłumienia nierówności. Na nierównych i mokrych nawierzchniach oznacza to również mniejszą powierzchnię styku czoła z nawierzchnią, a więc niższą przyczepność. Niskoprofilowe opony w niektórych przypadkach mogą być przyczyną szybszego zużywania elementów zawieszenia.

Komfort, trwałość i wpływ na zawieszenie

Głównym powodem, dla którego kierowcy decydują się na modele z niskim profilem, jest podniesienie atrakcyjności samochodu. Dlatego też w większości przypadków takie opony zobaczyć można w autach wyższej klasy i samochodach sportowych. Czy jednak lepszy wygląd wart będzie pewnych niedogodności związanych z zastosowaniem ogumienia niskoprofilowego?

O czym trzeba pamiętać, decydując się na niższe opony do naszego auta?

Przed wszystkim cechują się gorszym komfortem akustycznym. Sztywna konstrukcja o większej szerokości generuje zdecydowanie wyższy hałas. O ile w aucie sportowym o dużej mocy silnika nie jest to problem, to już w wygodnej limuzynie może stać się przyczyną pogorszenia jakości jazdy. Dodatkowo niski profil to również gorsze zbieranie nierówności. Wysoka sztywność boków opony sprawia, że opona nie tłumi drgań skutecznie. Na drogach o złym stanie nawierzchni (których w naszym kraju jest bardzo dużo) będzie to wyraźnie odczuwalne. Niektóre auta przystosowane są fabrycznie do stosowania opon niskoprofilowych. Jeżeli jednak samochód nie został zaprojektowany z myślą o takim ogumieniu, to trzeba brać pod uwagę też negatywny wpływ na zużycie elementów zawieszenia. Wiąże się to z koniecznością stosowania większych i szerszych felg, do których układ jezdny może być niezaadaptowany. Niski profil to również większa szansa na uszkodzenie felgi. Stosowane w ogumieniu ranty ochronne w pewnym stopniu chronią przed takimi wypadkami, ale wpadniecie w głęboką dziurę skończy się najpewniej poważniejszymi zniszczeniami.

Co jednak z trwałością? Czy opony z niższym profilem szybciej się zużywają?

Teoretycznie żywotność takiego ogumienia jest identyczna z oponami klasycznymi. W praktyce jednak stosuje się je zwykle w pojazdach o dużej mocy silnika. Dynamiczna jazda, duże prędkości, częste najazdy na przeszkody – to wszystko może wpłynąć negatywnie na trwałość ogumienia. Przy umiarkowanym stylu jazdy nie powinniśmy zauważyć różnicy. Miłośnicy agresywnej jazdy liczyć muszą się jednak z szybszym zużyciem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych?

Ciśnienie pompowania opon jest szczególnie ważne w przypadku opon niskoprofilowych i należy uważnie je kontrolować. Zbyt duże ciśnienie w dużym stopniu pogarsza komfort jazdy. Pamiętajmy o tym, że zbyt małe będzie równie niebezpieczne, gdyż prowadzić może do przegrzania i poważnego uszkodzenia bieżnika. W przypadku opon niskoprofilowych producenci zalecają zwykle nieco większe ciśnienie niż w przypadku klasycznych modeli. Mniejsza objętość oznacza, ze ogumienie musi przenieść taki sam ciężar przy niższej ilości powietrza. Podniesienia ciśnienia o 0,2 bara jest zatem często stosowaną praktyką.

Kiedy warto wybrać opony niskoprofilowe?

Nikoprofilowe opony to dobry wybór dla fanów tuningu optycznego. Sportowe samochody i eleganckie limuzyny mogą estetycznie wiele zyskać dzięki ogumieniu o niskiej wysokości ściany bocznej. W autach kompaktowych czy miejskich nie stosuje się raczej takich zabiegów. Głównym kryterium wyboru będzie zatem własny gust. Jeżeli wymienione wyżej wady nie stanowią przeszkody, bez problemu można spróbować poprawić wygląd auta poprzez zmianę opon na niskoprofilowe.

przewożenie dzieci w samochodzie

Jak bezpiecznie przewozić dzieci w aucie?

2025-07-07
Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy autem to priorytet każdego odpowiedzialnego kierowcy. Przewożenie dzieci w samochodzie wymaga nie tylko odpowiedniego fotelika, ale również znajomości przepisów i zasad, które zapewnią dziecku maksymalną ochronę w trakcie podróży. Wiele pytań dotyczy także przewożenia dzieci w samochodzie z przodu – czy jest to dozwolone i kiedy można to zrobić zgodnie z prawem? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości i podpowiemy, jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w aucie, niezależnie od tego, czy jedzie z tyłu, czy z przodu pojazdu.
podpora wału objawy

Najczęstsze awarie podpory wału – jakie są objawy? 

2025-07-06
Wał jest fundamentalnym elementem odpowiadającym za poruszanie się pojazdu. Montowany jest on w samochodach z napędem na tylne lub cztery koła, a także w nowoczesnych SUV-ach. Ma on względnie nieskomplikowaną konstrukcję, która wykonana jest z materiałów odpornych na bardzo duże przeciążenia, przez co rzadko ulega awarii. Jeżeli już jednak do niej dojdzie, zazwyczaj następuje na skutek naturalnego zużycia wynikającego z wieku. Nieco częściej usterki dotykają części montażowych wału, do których zadań należy między innymi stabilizacja jego pracy. Wśród nich wymienić możemy podpory wału. Tłumaczymy zatem, jakie są najczęstsze objawy ich uszkodzenia, a także jak zareagować, gdy pojawią się podczas jazdy. 
kontrola trakcji

Czym jest kontrola trakcji i jak działa?

2025-07-04
Kontrola trakcji to jest jednym z najważniejszych systemów elektronicznych pomagających kierowcy w prowadzeniu auta, a także zwiększających bezpieczeństwo na drodze. Jest on montowany w praktycznie wszystkich nowych samochodach, tak więc ich użytkownicy często nie zdają sobie sprawy z jego istnienia. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat systemu, opisując sposób jego działania, a także objawy wskazujące na jego niepoprawne działanie. 
stabilizator w samochodzie

Czym jest stabilizator w samochodzie i do czego służy?

2025-06-30
Stabilizator to względnie prosty element mechaniczny, który odgrywa jednak bardzo istotną rolę podczas jazdy, a jego awaria może nieść ze sobą bardzo poważne skutki, wpływając bezpośrednio na bezpieczeństwo na drodze. Tłumaczymy, czym jest stabilizator w samochodzie, jak działa, a także jak rozpoznać oznaki jego usterki.
zapowietrzony układ wspomagania objawy

Jakie są objawy zapowietrzonego układu wspomagania kierownicy?

2025-06-30
Układ wspomagania kierownicy to niezwykle ważny system spotykany we wszystkich typach aut. Wpływa on bezpośrednio na komfort oraz bezpieczeństwo, podobnie jak wiele innych elementów ułatwiających jazdę. System wymaga jednak regularnej konserwacji. W artykule tłumaczmy, jakie są objawy jego zapowietrzenia, a także w jakim stopniu stanowi ono zagrożenie dla kierowcy.
zatarty silnik

Jakie są objawy zatartego silnika?

2025-06-23
Zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych i najdroższych do usunięcia awarii tego elementu układu napędowego auta, która całkowicie uziemia pojazd. Na szczęście przed wystąpieniem nieodwracalnych uszkodzeń możemy dość skutecznie rozpoznać pierwsze oznaki problemów, oczywiście jeżeli będziemy w stanie je poprawnie zidentyfikować. Dlatego też przedstawiamy najważniejsze objawy zatartego silnika, a także podpowiadamy, jakie są ich przyczyny.