Data publikacji:

Opony UHP i HP. Czym się charakteryzują?

Wybierając nowe opony całoroczne, letnie lub zimowe, zetkniemy się z pewnością z produktami klasy HP (High Performance) oraz UHP (Ultra High Performance), które stale zyskują na popularności. Niegdyś były one zarezerwowane wyłącznie dla modeli z najwyższych półek cenowych, dziś na ich zakup może jednak pozwolić sobie każdy kierowca. Nasuwają się zatem tutaj dwa ważne pytania – czym wyróżniają się opony HP i UHP na tle standardowych modeli, a także czy warto w nie zainwestować.
Replacing Car Tires

Opony HP i UHP – najważniejsze informacje

Opony typu HP (High Performance) i UHP (Ultra High Performance) pojawiły się początkowo wyłącznie na rynku amerykańskim – pierwsze egzemplarze tego typu ogumienia trafiły do sprzedaży jeszcze w latach 80. Początkowo były one rozwiązaniem klasy premium przeznaczonym dla najbardziej wymagających konsumentów, co odzwierciedla zresztą ich nazwa, w polskim tłumaczeniu oznaczająca „wysokie osiągi” (modele HP) lub ultrawysokie osiągi (modele UHP). 
Z czasem ceny poszczególnych modeli zaczęły jednak spadać, co doprowadziło do wzrostu ich popularności, który objawił się również na Starym Kontynencie. Obecnie opony typu HP i UHP dostępne są również w segmentach opon standardowych i ekonomicznych. Ich wytwórcy stale starają się wprowadzać innowacyjne rozwiązania technologiczne, dzięki którym są w stanie wyróżnić się na tle produktów konkurencji. 
Czym zatem wyróżniają się opony HP i UHP? Po pierwsze, zostały one stworzone z myślą o samochodach o mocniejszych napędach i ponadprzeciętnych osiągach. Do tej grupy zaliczają się auta o charakterze sportowym, popularne SUV-y, wiele crossoverów, a także pojazdy luksusowe. Warto zaznaczyć, że ogumienie tego typu jest fabrycznie montowane w wielu z nich, co oznacza, że ich użycie jest zalecane przez producentów. 
Po drugie, opisywane opony przeznaczone są również dla kierowców preferujących dynamiczną i szybką jazdę, która wymaga dużej precyzji podczas wykonywania różnego typu manewrów, takich jak wymijanie innych samochodów czy wykonywanie ostrych skrętów. Dzięki swojej przyczepności modele HP i UHP świetnie radzą sobie z tego typu wyzwaniami.
Po trzecie, oferują one stosunkowo lepsze parametry podczas jazdy, bez względu na to, czy trasa jest sucha, czy mokra. Chodzi tu między innymi o bardzo wysoką przyczepność i krótką drogę hamowania. Ponadto zapewniają też cichszą pracę oraz większy komfort, który uzyskują dzięki konstrukcji minimalizującej wszelkie drgania. 
Opony HP i UHP z reguły odznaczają się solidniejszą budową i większą trwałością, a także odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Ogumienie zimowe tego typu odznacza się świetną odpornością na ekstremalne warunki pogodowe i duże skoki temperatury. Oznacza to, że mimo wyższej ceny są potencjalnie lepszą inwestycją, ponieważ rzadziej będą wymagać wymiany.

Opony High Performance – charakterystyka

Producenci opon nie zawsze jasno opisują, czy mamy do czynienia z oponą HP, UHP, czy modelem typowo standardowym. Ogumienie HP rozpoznamy jednak na pierwszy rzut oka, przyglądając się jego homologacji maksymalnej prędkości. Produkty z tej kategorii będą posiadać z reguły oznaczenie literowe H (maksymalna prędkość do 210 km/h). To znaczy, że spora część opon na rynku zalicza się obecnie do kategorii HP. Stanowią one atrakcyjne cenowo rozwiązanie pośrednie pomiędzy standardowym ogumieniem a modelami UHP odznaczającymi się najlepszymi parametrami. Jeżeli zależy nam na najwyższej jakości wykonania, eksperci zgodnie zalecają sięganie po produkty sprawdzonych marek i unikanie kupna propozycji mało znanych firm. 

Dla kogo opony HP?

Opony HP przeznaczone są teoretycznie dla właścicieli większości aut osobowych średniej i wyższej klasy. Produktów o wymienionych parametrach nie zaleca się jednak zazwyczaj do kompaktowych samochodów używanych głównie do jazdy po miejskich ulicach.

Opony Ultra High Performance – charakterystyka

Opony UHP to z reguły najnowocześniejsze i najbardziej wydajne ogumienie dostępne w sklepach. Rozpoznajemy je również dzięki ich homologacji – zazwyczaj mogą pochwalić się oznaczeniem Y (maksymalna prędkość do 240 km/h) lub wyższym, pozwalającym na jazdę nawet do 300 km/h. Ich charakterystyczną cechą jest również wysoka cena, która potrafi być nawet kilkukrotnie wyższa od standardowej. 
Opony tego typu wykonuje się ze specjalistycznych mieszanek gumowych, zazwyczaj wzbogaconych o krzemionkę, która znacząco wzmacnia materiał, poprawiając jego przyczepność oraz trwałość. Wytwórcy stosują także inne chemiczne domieszki, które sprawiają, że opona zachowuje swoją właściwości w bardzo szerokim spektrum temperatur, a także jest wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne. O tę ostatnią cechę dbają także specjalne wzmocnienia i lamele. 
Opony UHP często odznaczają się niecodzienną rzeźbą bieżnika, która poprawia przyczepność podczas szybkiej jazdy. Projektanci mniejszą wagę przykładają jednak do komfortu jazdy, przez to praca opon jest głośniejsza niż w przypadku porównywalnych modeli HP. Ogumienie HP ma również przewagę, jeżeli chodzi o osiągi na mokrych lub zaśnieżonych drogach. 

Dla kogo opony UHP?

Opony UHP najlepiej sprawdzają się w przede wszystkim w autach klasy premium, modelach o sportowym charakterze (w tym SUV-ach lub pojazdach terenowych z napędem na cztery koła). Dzięki trwałości są też niezastąpione podczas długich podróży. 
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski