Data publikacji:

Opony z kolcami. Kiedy w Polsce można je stosować? 

Polska jest krajem, który każdego roku w okresie zimowym spotyka się z opadami śniegu i silnym mrozem. Chociaż ciężka zimowa pogoda nie utrzymuje się tak długo jak parę lat temu, wciąż są dni, kiedy zbity śnieg pokryty warstwą lodu zalega na jezdni. Jeśli mieszkamy w południowej Polsce, lub regionach górskich, czy możemy jeździć na oponach z kolcami i co warto o nich wiedzieć? 

Opony z kolcami – co na to przepisy prawne?  

Ten przypadek reguluje przepis Prawa o ruchu drogowym art. 60. Ust. 2 pkt 5, wobec którego całkowicie zabronione jest używanie opon z przylegającymi do nich elementami przeciwślizgowymi. Wyjątkiem do używania opon kolcowanych są rajdy i turnieje zimowe, ale wyłącznie za zgodą władz, do których droga przynależy. W polskiej sprzedaży nie ma opon z kolcami i nie można poruszać się nimi po jezdni. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi mandat oraz zabranie dowodu rejestracyjnego, do momentu aż użytkownik kolcowanych opon nie zlikwiduje elementów antypoślizgowych.    

Kto wymyślił kolcowanie opon?  

Pierwszy raz kolcowanie opon miało miejsce w Skandynawii w latach 50. minionego wieku. Zostały one wyprodukowane przez znaną po dziś dzień firmę Michelin. Oczywiście opony z kolcami miały zminimalizować niebezpieczeństwo panujące na drogach podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych, które w tym klimacie były częste.    
W latach późniejszych kolcowanie opon zyskało na popularności i rozpowszechniło się praktycznie we wszystkich krajach Europy oraz Ameryce. Jednak długo nie nacieszyły się sławom, ponieważ jakiś czas później, znaleziono kilka przyczyn, dla których miały one negatywny skutek, między innymi niszczenie nawierzchni. Tym sposobem ich używanie zostało ograniczone, a kilka państw całkowicie go zabroniło. Określają to dokładnie przepisy prawne każdego kraju.    

Opony zimowe z kolcami – czym się charakteryzują? 

Jakie opony zimowe znajdziemy w ofercie? Przede wszystkim występują dwa rodzaje opon z kolcami. Pierwszy z nich to opony z fabrycznie zamontowanymi kolcami. Charakteryzują się solidnością i wytrzymałością. Zabronione jest ściąganie z nich kolców. Drugi rodzaj to opony przystosowane do zakładania elementów antypoślizgowych. Posiadają one specjalne dziury, przez które można je montować.  
Przyglądając się budowie opon, nie widać nic nadzwyczajnego. Wyglądają one jak zwykłe opony zimowe. Natomiast w konstrukcji bieżnika widoczne są zamontowane elementy antypoślizgowe. Liczba kolców w oponie jest zależna od jej wielkości i szerokości. W większości przypadków, gdy kolec zostanie zgubiony, można go powtórnie zamontować lub uzupełnić po jej wulkanizacji.  
Opony kolcowane sprawdzają się wyłącznie podczas jazdy po zaśnieżonej lub oblodzonej drodze. Nie zdadzą relacji przy warunkach deszczowych, wtedy zdecydowanie obniżają poziom bezpieczeństwa.  

Opony z kolcami – wady i zalety użytkowania 

Podstawową i oczywistą zaletą kolcowanych opon jest ich idealna przyczepność podczas jazdy po lodzie, czy ubitym, śliskim śniegu. W takich warunkach skracają drogę hamowania oraz znacznie poprawiają komfort jazdy, zapewniając przy tym możliwość przyspieszenia.  
Ogromnym minusem jest ich zła przyczepność podczas gwałtowanie zmieniających się warunków pogodowych. Kolcowane opony nie zdadzą relacji podczas deszczu czy delikatnego śniegu. W dodatku przy takiej pogodzie zużywają się dużo szybciej. Przy tym wszystkim są bardzo głośne podczas standardowej jazdy po drodze. Na koniec nie można pominąć ich złego wpływu na stan nawierzchni.   
Zdjęcie: Chalabala / Envato Eelemnts
Autor: Karolina Grad