Data modyfikacji:

Opony zimowe w Niemczech. Jakie są przepisy?

W naszym kraju przepisy dotyczące stosowania opon zimowych nie są uregulowane prawnie i nie ma obowiązku ich stosowania w czasie zimy. Jest to dobrowolna decyzja kierowców dyktowana bezpieczeństwem i komfortem jazdy. W przypadku naszych zachodnich sąsiadów przepisy dotyczące jazdy na oponach zimowych dyktowane są przez warunki atmosferyczne, a bezpośredni obowiązek ich stosowania teoretycznie nie istnieje. Co to dokładnie oznacza i czy na pewno nie musimy mieć opon zimowych podczas podróży po Niemczech w okresie jesienno-zimowym?
opona zimowa

Obowiązek opon zimowych w Niemczech

Od 2010 roku w Niemczech obowiązuje tzw. sytuacyjny obowiązek jazdy na oponach zimowych, czyli wtedy, gdy na drodze znajduje się gołoledź, lód, szron, śnieg lub błoto pośniegowe. Oznacza to, że nie ma obowiązku okresowej wymiany opon, ale w praktyce, jeżeli zaskoczy nas śnieg na drodze, a my w dalszym ciągu poruszamy się na oponach letnich, to grożą nam konsekwencje prawne i mandaty. Daje to także możliwość ubezpieczycielom uniknięcia wypłaty odszkodowania.
Przepis ten uznaje za opony zimowe zarówno ogumienie sezonowe i całoroczne, które posiada oznaczanie M+S (Mud and Snow) lub 3PMSF. Od 2024 roku za opony nadające się do jazdy w warunkach zimowych uznawane będą jednak jedynie te z symbolem alpejskim 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake), który oznacza spełnienie wszelkich norm i certyfikacji potwierdzających skuteczność opony w zimowych warunkach. Oznaczenie M+S jest jedynie deklaracją producenta o użyteczności opony w zimie i jej lepszych parametrach jezdnych w trudnych warunkach, w porównaniu z opona letnią.
Według niemieckich przepisów opony zimowe powinny być założone na wszystkich kołach, a grubość ich bieżnika nie może być niższa niż 1,6 mm. Ze względów bezpieczeństwa zalecany jest jednak bieżnik o grubości nie mniejszej niż 4 mm.
Nie jest określone prawnie, jaki maksymalny wiek mogą mieć opony zimowe w Niemczech. Według zaleceń niemieckiego automobilklubu ADAC, nie powinny być one starsze niż 6 lat, jednak dużo zależy od indywidualnych warunków użytkowania opon. Na żywotność opon może mieć wpływ zarówno styl jazdy, ilość pokonywanych kilometrów, jazda z obciążeniem, jak też wszelkie uszkodzenia mechaniczne.
Nie ma także jednolitego terminu, w którym należy wymienić opony na zimowe. Zwyczajowo przyjęło się w Niemczech, że jest to okres od października do Wielkanocy (Oktober bis Ostern), gdyż w tym czasie występuje największe prawdopodobieństwo wystąpienia śniegu lub mrozu. Z obowiązku wymiany opon na zimowe zwolnione są jednośladowe pojazdy silnikowe, pojazdy użytkowe w rolnictwie i leśnictwie oraz zmotoryzowane wózki inwalidzkie.

Brak opon zimowych w Niemczech – kary i odpowiedzialność przed ubezpieczycielem

Jazda na letnich oponach w trakcie zimowych warunków na drodze wiąże się mandatem w wysokości 80 lub 120 euro, w przypadku gdy spowodujemy wypadek. Mandat nałożony przez policję to jednak nie jedyne konsekwencje finansowe, które mogą nas spotkać, jeżeli doprowadzimy do kolizji.
Obowiązujące w Niemczech przepisy stawiają szeroko otwartą furtkę dla ubezpieczycieli do niewypłacania odszkodowań kierowcom poruszającym się na oponach bez oznaczeń M+S lub symbolu alpejskiego. Agencje ubezpieczeniowe uznają taką sytuację za rażące niedbalstwo i z reguły pokrywają jedynie 50% wartości szkód. W zależności od okoliczności łagodzących lub obciążających – wartość ta może poszybować w górę lub w dół. Warto zatem posiadać ubezpieczenie z opcją, która nie obcina świadczeń ze względu na rażące niedbalstwo, a najlepiej zmienić opony na zimowe i nie narażać siebie i innych kierowców na niepotrzebne niebezpieczeństwo.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Marcin Korytkowski